آخرین اخبار حوادث

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد

سخنگوی فراجا جزئیات تکان‌دهنده عملیات‌ این نهاد را در ارتباط با شبکه‌های فساد و فحشا، قاچاق زنان به خارج به بهانه مسابقه رقص…

آخرین وضعیت سیل لرستان؛ حال و هوای پلدختر یک روز پس از سیلاب



اخبار,اخبار حوادث,سیل لرستان

 

16:40  آب 620 روستای لرستان قطع است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: در اثر سیل اخیر آب شرب 620 روستای استان به دلیل شکستگی خطوط انتقال و یا تخریب زیرساخت ها قطع شده است.

 

 

به گزارش ایرنا، علیرضا کاکاوند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین خسارت در شهرستانهای استان به تاسیسات پلدختر، خرم‌آباد، چگنی و کوهدشت رسیده است.

 

وی افزود: اکیپ‌های عملیاتی این شرکت از عصر روز گذشته و صبح امروز به مناطق سیل‌زده استان اعزام شده و برای رفع مشکل این روستاها در تلاش هستند.

 

کاکاوند گفت: شرکت آبفار استانهای آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، فارس، سیستان و بلوچستان و یزد برای خدمت‌ رسانی به مناطق سیل‌زده اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

وی اظهار داشت: اکنون تانکرهای آبرسان به صورت موقت به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند تا در اسرع وقت نسبت به تامین آب شرب این مناطق اقدام‌ شود.

 

مدیر عامل آبفار لرستان گفت: به دلیل حجم بالای خسارات و عدم وجود راه دسترسی، امکان برآورد دقیق خسارت وجود ندارد.

 

بارش شدید باران که از روز یکشنبه در لرستان آغاز شد، موجب بروز سیل و طغیان رودخانه ها در چهار شهرستان این استان شد. 

 

15:30 وام 15میلیونی و کمک بلاعوضپنج میلیونی به سیل زدگان پرداخت می شود

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از اعزام و استقرار تیم‌های ارزیاب و ماشین‌آلات به لرستان برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سیل اخیر و پرداخت ۱۵ میلیون تومان وام و پنج میلیون تومان کمک بلاعوض به روستاییان سیل زده خبر داد.

 به گزارش وزارت راه و شهرسازی، « علیرضا تابش» روز سه شنبه افزود: ارزیابی خسارت های منازل و لوازم خانگی در ۳ شهرِ خرم‌آباد، چکنی و پلدختر آغاز شده است.

 

وی از اعزام تیم‌های ارزیاب و ماشین‌آلات بنیاد مسکن استان‌های مرکزی، همدان، اصفهان، قزوین، و لرستان به شهرهای چگنی، پلدختر و خرم‌آباد برای امداد رسانی به آن استان خبر داد.

 

 به گفته تابش، در حال حاضر تیم های ارزیاب و ماشین آلات برای ارائه خدمت به مردم آسیب دیده استان لرستان مستقر شده و کار ارزیابی منازل مردم و لوازم خانگی را آغاز کرده اند.

 

 وی گفت: در مناطق سیل زده ت تیم های ارزیاب به صورت خانه به خانه وضعیت آسیب و معیشت سیل زدگان را بررسی می کنند و برای آنان پرونده تشکیل می شود تا پس از بررسی های انجام شده ۱۵ میلیون تومان وام و پنج میلیون تومان کمک بلاعوض برای معیشت خانوارهای آسیب دیده روستایی پرداخت شود.

 

بر اساس این گزارش، ماشین آلات بنیاد مسکن استان کردستان به عنوان معین استان لرستان به لرستان برای کمک و امداد رسانی به مناطق حادثه دیده لرستان اعزام شده اند.

 

15:50 124 نفر از مناطق سیل زده نجات یافتند

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: تا کنون ۱۲۴ نفر از مناطق سیل زده نجات یافته اند.

 

به گزارش مهر، پیرحسین کولیوند از افزایش آمار انتقال مصدومین در مناطق سیل زده تا ساعت ۱۳ خبر داد و گفت: تعداد انتقال مصدومین توسط بالگردهای اورژانس تا ساعت ۱۳ ظهر ۱۳ فروردین به ۱۱۰ نفر رسید که با ۱۴ نفر ۱۲ فروردین مجموعاً تا کنون ۱۲۴ نفر از مناطق سیل زده نجات یافتتد.

 

وی یادآور شد: از این تعداد ۵ نفر مادر باردار بوده‌اند و عملیات همچنان ادامه دارد.

 

13:50 5800واحد مسکونی و تجاری در دلفان خسارت دید/۷۰درصد راه‌ها تخریب شد

فرماندار دلفان از وارد شدن خسارت به ۵۸۰۰ واحد مسکونی و تجاری در این شهرستان خبر داد.

 

حشمت بهمنی در گفت و گو با مهر، با اشاره به اینکه وضعیت امداد رسانی به نحو مطلوب در شهرستان دلفان آغاز شده است، اظهار داشت: آب و برق و گاز وصل است، ‬۵۸۰۰ واحد مسکونی و تجاری در شهرستان دلفان خسارت دیده است.

 

وی با بیان اینکه از استان‌های دیگر تیم‌های ارزیاب برای برآورد خسارات به دلفان می آیند، تصریح کرد: ۶۵۳ رأس دام سبک و ‬۹۳ رأس دام سنگین تاکنون تلف شده است.

 

فرماندار دلفان با تاکید بر اینکه شهر نورآباد ۳۰ میلیارد خسارت دیده است، افزود: ۷۰ درصد راه‌های روستایی تخریب شده است.

 

13:30  وزارت نیرو متهم اصلی خسارات سیل به لرستان

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه متهم اصلی خسارات سیل به لرستان وزارت نیرو است، گفت: با خیانت کارشناسان این وزارت‌خانه سد «معشوره» تعطیل شد.

 

الهیار ملکشاهی در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آبریزی که به استان لرستان و به خصوص چگنی، پلدختر و جاده کشکان در سیلاب رسید به خاطر عدم مدیریت و مدیریت بسیار ضعیف وزارت نیرو بود.

 

وی با بیان اینکه در این منطقه باید سدهایی احداث می‌شد، عنوان کرد: تمام مقدمات سد «معشوره» فراهم شده بود که با غرض ورزی کارشناسان وزارت نیرو و شاید با خیانت کارشناسان وزارت نیرو این سد مهم که حدود یک میلیارد متر مکعب از سیلاب‌ها را می‌توانست برای لرستان، پلدختر، چگنی و حتی خوزستان نگهداری کند و قسمتی از آب شرب و کشاورزی استان را تأمین کند تعطیل شد.

 

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همچنین دهها سد کوچک در استان لرستان و به خصوص شهرستان کوهدشت را مغرضانه متوقف کردند و آنها را انجام ندادند، افزود: به اعتقاد من متهم اصلی خسارات سیل به لرستان وزارت نیرو است و به طور حتم نمایندگان استان باید در هنگام بازگشایی مجلس این موضوع را پیگیری کنیم.

 

ملکشاهی، بیان داشت: خسارت‌های سنگینی به استان به خصوص پلدختر وارد شده است.

 

وی، تاکید کرد: باید کار بلند مدت و اساسی مانند احداث سد «معشوره»، «چولهول» و کارهای آبخیزداری که متأسفانه طی این سال‌ها تعطیل بوده برای پلدختر و چگنی انجام شود.

 

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید بحث تخصیص آب استان لرستان را حل کنیم، استانی که بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب خروجی آب و روان آب به سمت پایین دست دارد، متأسفانه حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب از آب‌هایش کنترل می‌شود.

 

 

13:00 سیل در الیگودرز لرستان ۲ قربانی گرفت

فرماندار شهرستان الیگودرز گفت: بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل در این شهرستان ۲ نفر جان باختند.

 

حمید کشکولی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: یک زن و یک مرد در جریان سیل روز گذشته در روستای 'پزسفلی' در بخش 'ذلقی' الیگودرز جان خود را از دست دادند.

 

 به گفته وی سیل در الیگودرز راه ارتباطی ۲۹۰ روستا را با مرکز شهرستان قطع کرده است.

 

 تاکنون هشت نفر در اثر جاری شدن سیل در استان لرستان جان باخته اند.

 

 

۱۱:۲۱ نماینده مردم پلدختر: پتو، چادر و غذا نیاز داریم/شرایط در «پلدختر» تحت کنترل است

نماینده مردم پلدختر در مجلس با اشاره به این‌که «تمرکز نیروهای امدادی رساندن امکانات اولیه به دست مردم است»، گفت: اکنون مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز مردم در شهرستان پتو، چادر و غذا است.

 

سید حمید رضا کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت در شهرستان پلدختر و معمولان بعد از سیلناشی از بارش‌های اخیر بیان کرد: شرایط در شهرستان پلدختر و معمولان در حال مدیریت و کنترل است. بالگردهای ارتش وارد منطقه شده‌اند و امداد رسانی به مردم در حال انجام است.

 

وی ادامه اظهار کرد: هم‌اکنون امیر حیدری(فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران استان لرستان و غرب کشور) در شهرستان حضور دارند و نیروها وارد منطقه شده‌اند و در حال خدمت رسانی به مردم هستند. اکنون تمرکز بر این است تا در مناطقی که ارتباط قطع است امکانات اولیه ارسال شود.

 

نماینده مردم پلدختر در مجلس تصریح کرد: اکنون مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز مردم در منطقه پتو، چادر و غذا است.

 

محمد بیرانوند نماینده مردم خرم‌آباد هم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت خرم‌آباد بعد از سیل اخیر بیان کرد: امروز هوا در سطح خرم آباد مساعد است اما ارتباط غالب روستاها قطع شده است. در شهر دوره چگینی به جد نیاز به کمک‌های اولیه داریم. در روستاهای دوآب، دلبر و بخش‌هایی از سپید دشت و بیران شهر ارتباط کاملاً قطع است.

 

وی اظهار کرد: در شهر دوره چگینی ارتباط تلفنی نیز قطع شده است و افراد برای برقراری ارتباط باید بتوانند ۱۰ کیلومتر جابه جا شوند. می‌توان گفت ارتباطات در غالب روستاها و شهرستان‌های استان قطع است و مردم به شدت در مضیغه هستند.

 

وی تصریح کرد: تجهیزات به اندازه کافی وجود ندارد و همان میزانی که نیز موجود است به دلیل قطع بودن ارتباط‌ها نمی‌توانیم به دست مردم برسانیم. قبل از هر کاری باید ارتباطات برقرار شود. ارتباط راه‌ها و تلفنی باید برقرار شود تا ما بتوانیم اوضاع را ساماندهی کنیم.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تاکید کرد: اورژانسی‌ترین کاری که در این شرایط از دولت انتظار می‌رود برقراری ارتباط تلفنی و راه‌هاست تا بتوانیم امکانات را به دست مردم برسانیم. اکنون در روستاهای دارایی، بدرآباد، بهرامی، ناصروند و روستاهای سپید دشت ارتباط‌ها قطع است.

 

وی در پایان گفت: در شهرستان دوره چگینی ضمن این‌که در مرکز شهرستان ارتباط تلفنی قطع است در ۱۲ روستا آن نیز ارتباطات راهی قطع است. بعضی از مردم در مناطق امن اسکان داده شده‌اند اما بعضی از مردم نیز شب گذشته را در سرما به سر بردند و به سختی گذراندند.

 

۱۱:۱۵ قطع راه ارتباطی ۴۰ روستای اشکورات رودسر/تلاش برای جابجایی ساکنین مناطق رانشی گیلان

بخشدار رحیم آباد گفت: در پی تغییر ناگهانی هوا و شرایط جوی منطقه راه های ارتباطی ۴۰ روستای مناطق اشکورات رحیم آباد براثر رانش زمین قطع شده است.

 

۱۱:۱۲ برآورد ۴۸۰۰ میلیارد تومان خسارت سیلاب در گلستان/ کاهش آب در گمیشان و آق‌قلا

سرپرست استانداری گلستان گفت: بر اساس ارزیابی که در سفر وزیر کشور انجام گرفت، میزان خسارات وارده به استان ۴۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که البته روز به روز برآورد جدید انجام می شود و میزان کلی و دقیق خسارات را باید پس از پایان تخلیه آب انجام دهیم.

 

میرمحمد غراوی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سامانه بارشی از صبح امروز استان را ترک می کند و امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر آب ها را به سمت دریا هدایت کنیم. قرارگاه خاتم الانبیا کانالی را بالاتر از سد وشمگیر به سمت کال شور احداث کرد که از طریق آن ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره و از حرکت آن به سمت سد وشمگیر جلوگیری می شود.

 

وی با بیان اینکه اقدامات سپاه و ارتش در زمینه تخلیه آب از سطح شهرهای استان قابل تقدیر است، افزود: لاروبی کانال اصلی داخل شهر گمیشان به سمت دریا در حال انجام است.

 

غراوی به کاهش آب در سطح شهر گمیشان اشاره و تصریح کرد:‌ خوشبختانه جاده گمیشان به بندرترکمن باز شده و اعزام سوخت و آذوقه و کمک رسانی از طریق این جاده صورت می گیرد.

 

سرپرست استانداری گلستان با اشاره به اینکه شاهد افت آب در آق قلا هستیم، افزود: پمپاژ آب در این شهر شتاب گرفته و روز گذشته سطح آب در برخی نقاط تا ۲۰ سانتی متر کاهش یافته است.

 

وی خاطرنشان کرد: یک دستگاه کاتر ساکشن با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا سپاه و سازمان بنادر و دریانوردی از بندر انزلی وارد استان شد و از امروز عملیات خود را در مصب گرگانرود آغاز می کند. امیدواریم با استفاده از این دستگاه سرعت تخلیه آب از گرگانرود را افزایش دهیم.

 

غراوی یادآور شد: با درخواست فرمانده ارتش جمهوری اسلامی، یک دستگاه کاتر ساکشن نیز از جنوب کشور به گلستان اعزام خواهد شد.

 

وی در ادامه گفت: تاکنون ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آسیب دیده که از این میزان محصول ۱۰۰ هزار هکتار به طور کامل از دست رفته است.

 

سرپرست استانداری گلستان تصریح کرد: بیش از ۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان تلف شد و ۳۵۰ واحد صنعتی و همچنین بسیاری از زیرساخت های برخی شهرک های صنعتی استان خسارت دید.

 

غراوی اظهار کرد: تعداد زیادی از منازل مسکونی در روستاها و شهرها و بسیاری از جاده های روستایی استان، پل ها و ابنیه های جاده از جمله ۱۱ کیلومتر راه ارتباطی گلستان به سمنان در محور خوش ییلاق آسیب دیده است.

 

۱۱:۰۵ وضعیت پل‌دختر بحرانی است/ احتمال زیر آب رفتن روستاهایی در خوزستان

رئیس جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان در استان‌های غرب و جنوب غرب کشور را تشریح کرد و گفت: در پلدختر تلفات انسانی نداشتیم؛ ولی خسارات گسترده است و از مردم نیکوکار می‌خواهیم با ارسال کمک نقدی یاری‌رسان سیل زدگان باشند.

 

دکتر علی اصغر پیوندی، به اعلام جزئیات امدادرسانی به سیل زدگان در استان‌های غرب و جنوب غرب کشور پرداخت و اظهار کرد: با توجه به بارش شدید و طغیان رودخانه و سدها، متاسفانه سیل در ایلام، لرستان و خوزستان خساراتی به برخی شهرها وارد کرده است.

 

وی افزود: در ایلام، منطقه ماژین در محاصره آب است؛ از اولین ساعات امروز صبح با توجه به بهبود وضعیت جوی، شش فروند هلی کوپتر در محل مستقر شدند تا اقلام امدادی ارسال و نیروهای امدادی اعزام شوند. البته از قبل هم پیش بینی‌هایی شده بود و مواد غذایی و نیروی عملیاتی ارسال و اعزام شده بودند.

 

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در لرستان وضعیت بدتر و بارندگی شدیدتر بود، گفت: شهرستان پلدختر در محاصره آب و راه‌های ارتباطی بسته شده بود. با تلاش نیروهای امدادی یک راه امدادی زمینی به سختی باز شده است.

 

پیوندی ادامه داد: در لرستان، سه - چهار شهر عمده داریم که درگیر سیل هستند و ۱۰ شهر دچار مشکل‌اند، ولی وضعیت پلدختر بحرانی و شدید است. همانظور که گفته شد یک راه زمینی باز شده و شش فروند هلی کوپتر با توجه به بهبود وضعیت و امکان تردد برای انتقال نفرات و اقلام اقدام کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه در ایلام ۱۶۸ تیم علمیاتی و در پلدختر ۲۹ تیم مستقر هستند، اظهار کرد: هدف ما امدادرسانی و نجات جان انسان‌ها و جلوگیری از تلفات و مصدومیت است و امید است با همکاری نیروهای امدادی و نیروهای مسلح، عملیات سریع‌تر انجام شود.

 

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در پلدختر تلفات انسانی نداشتیم، گفت: ولی خسارات گسترده است و از مردم نیکوکار می‌خواهیم با ارسال کمک نقدی، یاری رسان سیل زدگان باشند.

 

پیوندی ادامه داد: در خوزستان، وضعیت هنوز خوب نیست و آبی که از لرستان و ایلام به جنوب می‌رود، به شهرهای شمالی خوزستان سرازیر می‌شود. با افزایش آب سدها و سرریز آن، روستاهای زیادی زیر آب خواهند رفت.

 

وی با بیان اینکه تمهیدات اسکان ۱۰۰ هزار نفر پیش بینی شده و امید است با ارسال اقلام امدادی مشکلی نباشد، گفت: هرچند خسارات قابل پیش بینی است.

 

رئیس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: تمرکز امروز ما روی لرستان و شهر پلدختر است تا مردمی که در محاصره‌اند، نجات پیدا کنند. امید است همکاران ما با کمک دیگر نیروها بتوانند شرایط خوبی را برای امدادرسانی فراهم کنند.

 

 تاسیس کمپ‌های اضطراری در پلدختر

به گزارش ایسنا ، پیروی - دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تیم‌های امداد و نجات ما روز و شب گذشته ١۴٠ نفر در قالب ١٢تیم وارد منطقه پلدختر شدند و در آنجا کمپ‌های اضطراری در حال تاسیس است.

 

وی گفت: امروز صبح به محض روشن شدن هوا و با توجه به اینکه اجازه پرواز به پلدختر پیدا کردیم به مناطق چم مهر، ملاوی، معمولان و چم کر سر زدیم. این مناطق احتیاج به رسیدگی دارند و بالگردها بارگیری و به سمت منطقه پلدختر اعزام شدند. امیدواریم تا ظهر بتوانیم امداد رسانی را انجام دهیم.

 

پیروی با اشاره به اینکه هر اطلاعاتی که برسد بر اساس نیاز اقلام را توزیع می‌کنیم افزود: آب کاملاً در منطقه فروکش کرده و امداد رسانی از صبح امروز آغاز شده است. در حال حاضر دو فروند بالگرد دیگر در منطقه هستند.در حال حاضر اغذیه، کمک نقدی، پتو و… برای امداد رسانی توسط هلال احمر وجود دارد و اگر مردم می‌خواهند کمک کنند از طریق سازمان داوطلبان و حساب‌های نقدی هلال احمر اقدام کنند.

 

 ۱۰:۳۴ سیلاب راه ارتباطی ۶۵ روستای کوهدشت را قطع کرد

پل‌های محور ارتباطی کوهدشت شمالی از جمله پل کاکیزه و پل کوره‌دشت به‌دلیل وقوع سیل به‌طور کامل تخریب و ارتباط ۶۵ روستای این منطقه با مرکز شهرستان قطع شده‌ است.

 

 با توجه به تخریب این پل‌ها محور ارتباطی شیرز نیز مسدود است، از گردشگرانی که قصد مسافرت به این مسیر را دارند تقاضا داریم تا اطلاع ثانوی از تردد در این منطقه خودداری نمایند.

 

از بین رفتن ۲هزار و ۱۹۹جاده روستایی بر اثر سیلاب

سخنگوی مدیریت بحران کشور گفت: ۲۱۹۹ جاده روستایی براثر سیلاب مسدود و بعضاً از بین رفته‌اند.

 

بهنام سعیدی با اشاره به استان‌هایی که درگیر بارندگی‌ هستند اظهار کرد: از میان ۲۳ استان کشور که درگیر بارندگی‌های شدید هستند، شش استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در شرایط اضطرار هستند و روی هم رفته ۴۰۰ شهر و روستا درگیر شرایط جوی روزهای اخیر بوده و هستند.

 

وی از مسدود شدن ۷۸ جاده میان شهری در روزهای اخیر خبر داد و گفت: ۲۱۹۹ جاده روستایی براثر سیلاب مسدود و بعضاً از بین رفته‌اند.

 

سعیدی با اشاره به دیگر خسارات سیل در ایران گفت: هشتاد و چهار دهنه پل تخریب و در ۱۵ استان حدود ۱۴۱ رودخانه طغیان کرده است.

 

سخنگوی مدیریت بحران خاطرنشان کرد: در این میان حدود ۴۰۰ مورد رانش زمین گزارش شده است که بیشتر آنها مربوط به چهار محال بختیاری می‌شود، همچنین در منطقه پل دختر استان لرستان به دلیل شکسته شدن پل اصلی آن شهر شرایط حادتری گزارش شده است.

 

وی از آماده باش ۱۴ فروند هلی کوپتر جهت اعزام به اصفهان و دیگر مناطق سیل زده و آسیب دیده خبر داد و تصریح کرد: در  تلاش هستیم که همه ابزار و تجهیزات ویژه امداد رسانی به مناطق سیل زده را در اسرع وقت به مناطق آسیب دیده ارسال کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، سعیدی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به لایروبی حدود ۲ تا ۵ هزار کیلومتری رودخانه‌ها در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: همه امکانات لازم از سراسر کشور به مناطق سیل زده ارسال شد، اما حجم بارندگی‌های امسال بسیار زیاد است. با تمهیدات انجام گرفته در خصوص خوراک، پوشاک و اسکان آسیب دیدگان سیل در استان‌های هر روستایی که تخلیه شود مشکلی از بابت اسکان، خوراک و وسایل گرمایشی نخواهند داشت.

 

آخرین وضعیت سیل در لرستان

چند روزی است که سیل به استان لرستان رسیده و تاکنون خبر‌ها حکایت از این دارد که چهار تن از هموطنانمان در این استان، قربانی این بلای طبیعی شده‌اند. در پلدختر مردم گرفتار سیل هستند و بر روی پشت بام منازل ایستاده‌اند. آنگونه که نماینده این شهر گفته نه شرایط جوی اجازه می‌دهد که هلی‌کوپتر این افراد را نجات دهد و نه امکانات به میزان کافی موجود نیست که بتوانند افراد را از منازل نجات دهند. در شهرهای دیگر استان لرستان، شهرستان دورود و ازنا در استان لرستان گرفتار سیل شدند و زندگی مردم مخصوصاً در شهرستان دورود با چالش‌های زیادی همراه است.

 

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس دهم به رویداد۲۴ گفته: در حال حاضر دو شهرستان دورود و ازنا که البته دورود به مراتب بیشتر، درگیر سیل شده است. اکنون ۳۸ روستا در حوزه انتخابیه بنده گرفتار سیل شده، ۲۰ روستا بواسطه سیل روز‌های اخیر خسارت‌های جدی دیدند، ۲۴ روستا بطور کامل برق و ۱۳ روستا راه ارتباطی ندارند، راه‌آهن دورود به سمت اندیمشک مسدود شده و از این‌رو مردم ساکن در روستا‌هایی که محل‌های حادثه‌خیز اعلام شده خانه و زندگیشان را رها کردند و سعی شده تا جایی که امکان دارد احشام روستاییان هم به محل‌های امن منتقل شوند.

 

وی افزود: خواهش من از همه همشهریان این است که در مناطق حادثه‌خیزی که توسط ستاد بحران اعلام شده حضور نداشته باشند و این مکان‌ها را تخلیه کنند. با وضعیت کنونی ماندن در این مناطق ریسک بزرگی است و امیدوارم همه عزیزان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. همه هدف مسئولان در وهله اول این است که خسارت جانی بر خانواده‌ها وارد نشود و در وهله دوم، تدابیری بیندیشند که خسارت‌های مالی به مردم به حداقل برسد. اکنون همه مسئولان در تلاشند این بحران بوجود آمده را به بهترین شکل کنترل کنند. سد مروک از ساعت ۱۱ روز دوشنبه شروع به سرریز شدن کرده و همچنان تلاش‌ها برای مهار بحران ادامه دارد.

 

کیانپور با اشاره به اینکه تاکنون در شهرستان‌های دورود و ازنا تلفات جانی نداشتیم، گفت: به لحاظ مالی، هم برای مردم و هم قسمت‌های مختلف شهر خسارت‌هایی وارد شده که این خسارت‌ها بیشتر متوجه شهرستان دورود است، زیرا خوشبختانه سیل در شهرستان ازنا به شدت دورود نبود و راحت‌تر این بحران در حال کنترل است.

 

نماینده دورود و ازنا در پاسخ به اینکه عملکرد ستاد بحران را تاکنون چگونه دیده است، گفت: در حال حاضر از استان‌های همدان، مرکزی و اصفهان برای ما کمک رسیده و مرتباً در حال تامین ابزار و امکانات هستیم که از بروز خسارت‌ها تا حد ممکن جلوگیری کنیم. به نظر من تا امروز عملکرد مسئولان و مخصوصاً افراد فعال در ستاد بحران خوب و قابل قبول بوده است. خیلی تلاش شده که هیچ عزیزی در دو شهرستان دورود و ازنا جانش را از دست ندهد و به نظر من این روند ستاد بحران، بسیار شایسته بوده و امیدوارم در یکی، دو روز آینده که ان‌شاءالله این بحران تمام می‌شود هم این مدیریت با همین دقت انجام شود.

 

کیانپور تصریح کرد: همه مردم سیل‌زده به روز‌های بعد از سیل فکر می‌کنند و اینکه چگونه خسارت‌های آن‌ها جبران می‌شود. من از دولتمردان می‌خواهم در اسرع وقت، برآورد خسارت شود و سازوکار‌های کمک به مردم آسیب‌دیده را مشخص کنند تا هرچه زودتر شاهد بازسازی، نوسازی و تعمیرات خانه‌های مردم و جبران خسارت مالی وارده به کسبه باشیم. از طرفی در موضوع اسکان مردم سیل‌زده هم کمبود‌هایی وجود دارد که از دولت و مخصوصاً جمعیت هلال احمر می‌خواهم تلاش و همت خود را در این باره دوچندان کنند تا لااقل نیاز‌های اولیه مردم تامین شود.

 

نماینده دورود و ازنا در پایان در خصوص آینده سیل در این دو شهرستان گفت: به نظر و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا ۲۴ ساعت آینده وضع به سمت عادی شدن خواهد رفت.

 

نخستین تصاویر از مناطق سیل‌زده پلدختر پس از فروکش آب

اخبار,اخبار حوادث,سیل لرستان

اخبار,اخبار حوادث,سیل لرستان

اخبار,اخبار حوادث,سیل لرستان

اخبار,اخبار حوادث,سیل لرستان

 

فروریختن پنج خانه در شهرستان سامان

کمال اکبریان اظهار کرد: منازل مسکونی تخریب شده خالی از سکنه بودند، اما ساکنان منزل تخریبی چم چنگ به مکان امن دیگری منتقل شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: مجموع منازل تخریب شده شهرستان سامان در بارندگی های موج نخست و موج دوم اخیر بیش از 15 باب بوده است.

 

فرماندار لردگان نیز روز گذشته از تخلیه 64 منزل مسکونی در لردگان به دلیل وقوع سیلاب خبر داده بود.

 

برهان حسین‌پور آقایی، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تعدادی از منازل مسکونی در روستای گنج، بابا احمدی و شهریار، تعدادی از منازل در روستای منارجان بخش پشت‌کوه به دلیل رانش کوه و تعدادی در روستای گرگر بخش مرکزی شهرستان لردگان تخلیه شدند.


وی افزود: افراد برای اسکان به مناطق امنی همچون مدارس، حسینیه‌ها و مساجد شهرستان لردگان منتقل شدند. تاکنون خسارتی از وقوع سیلاب در این شهرستان برآورد نشده است.

 

بارش 150 میلیمتری باران در برخی مناطق البرز/ امکان اسکان حدود ۳۱۵ هزار نفر سیل زده در استان

نماینده عالی دولت در استان البرز گفت: در البرز تدابیری اندیشیده شده که امکان اسکان حدود ۳۱۵ هزار نفر فراهم شده که در صورت موافقت و دستور مسئولان ملی آمادگی میزبانی از سیل زدگان سایر استان‌های کشور در البرز وجود دارد.

 

عزیزاله شهبازی در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه 13 فروردین در حاشیه بازدید از روستای نجم آباد شهرستان نظرآباد با اشاره به اینکه در برخی مناطق البرز طی ۲۴ ساعت اخیر حدود ۱۵۰ میلیمتر بارندگی گزارش شده، افزود: میزان بارندگی در سامانه جدید که از ساعت ۴ عصر دوشنبه آغاز شد، حدود ۵۳ میلیمتر بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه تا حصول اطمینان از تحقق امنیت و آرامش در البرز بیدار و هوشیار هستیم ادامه داد: اکنون به دلیل رهاسازی صورت گرفته در سدهای امیرکبیر و طالقان، سدها گنجایش چندین سیلاب را نیز دارند.

 

شهبازی گفت: با توجه به گستردگی بارش‌ها در البرز آبگرفتگی‌های جزئی معابر و رانش زمین در طالقان را داشتیم ولی جای خرسندی دارد که شاهد خسارات جانی در استان نیستیم.

 

وی با بیان اینکه با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از سال قبل، البرز به خوبی مدیریت شد، افزود: حجم آب در رودخانه‌های البرز در برخی موارد مانند کردان که از ۳۰ میلیون متر مکعب بیشتر نبوده اکنون به ۹۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه به ابنیه مهم استان طی بارش‌های اخیر آسیبی وارد نشده، گفت: جاده‌های دسترسی روستایی نیز باز است و اعضای ستاد بحران استان در آماده باش کامل قرار دارند.

 

شهبازی با تاکید بر اینکه اکنون البرز در شرایط اضطرار نیست، افزود: در روستای نجم آباد ۲۰ خانه در معرض خسارت احتمالی ناشی از سیلاب هستند که با حضور در این مکان بر روند امور نظارت داریم.

 

وی عنوان کرد: مکان‌های اسکان در نظر گرفته شده و در صورت نیاز به تخلیه روستا، مردم از این اماکن مطلع شده‌اند.

 

استاندار البرز گفت: در البرز تدابیری اندیشیده شده که امکان اسکان حدود ۳۱۵ هزار نفر فراهم شده که در صورت موافقت و دستور مسئولان ملی آمادگی میزبانی از سیل زدگان سایر استان‌های کشور در البرز وجود دارد.

 

وی افزود: از مردم شریف البرز و گردشگران عزیز انتظار می‌رود به ویژه در روز طبیعت با رعایت نکات ایمنی و توجه به هشدارها از اسکان و استقرار در حاشیه و بستر رودخانه‌ها پرهیز کنند.

 

شهبازی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی از روز یکشنبه هفته آینده سامانه قوی بارشی در استان خواهیم داشت.

 

وی گفت: با مدیریت صورت گرفته در حوزه سدهای استان، اکنون در سد امیرکبیر ۸۹ میلیون متر مکعب و در سد طالقان ۱۲۰ میلیون متر مکعب فضای خالی برای چندین سیلاب بزرگ پیش بینی شده که اگر حتی ۱۰ روز به این شدت بارندگی داشته باشیم با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

 

استاندار البرز افزود: روز گذشته نیز دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری طی تماسی با بنده ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته، توصیه‌های لازم را برای آرامش و آسایش مردم استان داشتند.

 

وی ادامه داد: مسئولان ملی در خصوص پرداخت خسارات ناشی از سیل به مردم اطمینان لازم را برای تلاش در جهت جبران آسیب‌ها داده‌اند.

 

نماینده عالی دولت در استان البرز با بیان اینکه اکنون علی‌رغم شدت بارش‌ها در استان، شرایط تحت کنترل است، گفت: عملکرد اعضای ستاد بحران استان لحظه به لحظه رصد می‌شود و مدیران کم‌کار عزل خواهند شد.

 

به گزارش ایسنا، عزیزاله شهبازی با اشاره به اینکه بارش‌ها در البرز همچنان ادامه دارد، افزود: تمامی اعضای ستاد بحران استان در آماده باش کامل قرار دارند.

 

وی ادامه داد: با مسئولانی که در حوزه خدمات رسانی طی بارش‌های اخیر کوتاهی کردند، برخورد جدی می‌شود.

 

شهبازی گفت: تقسیم وظایف صورت گرفته و هر کسی بر اساس تکالیف تعیین شده موظف به ارائه خدمات است.

 

وی افزود: عملکرد مدیران استان در این شرایط حساس علاوه بر اینکه در سطح استانی نظارت می‌شود، به جد زیر ذره بین مسئولان ملی نیز قرار دارد.

 

استاندار البرز اضافه کرد: با مدیرانی که در راستای وظایف خود کوتاهی کردند، هیچ گونه مماشاتی نمی‌شود.

 

مسدود شدن راه ارتباطی سه روستای دهلران/ خسارت 10هزار هکتاری اراضی کشاورزی

فرماندار دهلران گفت: مسیر سه روستا در این شهرستان همچنان مسدود است اما امدادرسانی در حال انجام است.

 

مجید عسگری اظهار کرد:براساس اعلام سازمان هواشناسی طی 24 ساعت گذشته تاکنون در شهرستان دهلران ۱۰۵ میلیمتر باران در ایستگاه های هواشناسی به ثبت رسیده است.

 

وی افزود: با وجود شدت بارش‌ها ولی تمام محورهای مواصلاتی اصلی به خارج ار این شهرستان باز است و تردد روان است.

 

فرماندار دهلران تصریح کرد: هم‌اکنون راه ارتباطی سه روستا در بخش‌های موسیان و زرین ‌آباد مسدود بوده و امدادرسانی به ساکنان این مناطق در حال انجام است.

 

وی تصریح کرد: وضعیت سد دویرج به دلیل سرازیر شدن روان آب‌های ناشی از بارندگی در شهرستان آبدانان در وضعیت هشدار قرار گرفت و به ساکنین پایین دست این سد نیز اطلاع رسانی صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از طریق مدیریت منابع آب منطقه‌ای استان وضعیت حجم آب ورودی به سد دویرج با توجه به توقف بارندگی‌ها در حال ثابت شدن است که نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

 

فرماندار دهلران همچنین از مسدود شدن مسیر کنارگذر شهر دهلران خبر داد و یادآور شد: روز گذشته به علت شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه میمه پل میمه که در مسیر دهلران به مهران قرار گرفته، مسدود شد که پس از چند ساعت با تلاش نیروهای راهداری و بسیج و سپاه و گروه‌های مردمی بازگشایی شد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه میزان دبی خروجی رودخانه میمه بر اثر بارندگی و وقوع سیلاب به بیش از 3 هزار و 500 متر مکعب در ثانیه رسید، مشکل جاده ارتباطی بخش زرین‌آباد به دهلران نیز ساعاتی پیش رفع و ارتباط این بخش با شهرستان برقرار شده است.

 

عسکری گفت: با توجه به بررسی‌های اولیه صورت گرفته میزان خسارت وارده به زیرساخت‌های شهری و روستایی و کشاورزی بسیار گسترده و فراوان است.

 

وی ادامه داد: براثر بارندگی‌های اخیر به بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خسارت وارد شده است.

 

به گزارش ایسنا، هر چند بارندگی شدید ، قطعی شبکه‌های ارتباطی ولرزش زمین ایلام را مضطرب کرده اما آرامش نسبی در استان حکمفرما شده است. بارش باران و رعد و برق شدید از دو شب پیش آغاز شد و تا بامداد امروز ادامه داشت.

 

در حالی که شبکه‌های مختلف فضای مجازی و خبرگزاری‌ها اخبار را یکسره مخابره می‌کردند تقریبا حوالی ساعت 2 بامداد روز گذشته یکباره تمام خطوط تلفن و اینترنت قطع شد.

 

عباس بیرامی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات، دلیل این قطعی را قطع خطوط ارتباطی فیبر نوری به دلیل رانش زمین عنوان کرد.

 

 بارش شدید باران و زمین‌لرزه‌ای که در کرمانشاه و همینطوردر مرز ایران و عراق رخ داد و در شهر ایلام هم احساس شد ، شهر را مضطرب کرد. روز گذشته بر اثر این بارندگی‌ها محورهای ایلام – مهران  و محور حمیل ایلام در کرمانشاه مسدود شده بود.

 

پل بخش ماژین تخریب شده و و پل جزمان در هلیلان نیز زیر آب رفته و ارتباط روستاهای این بخش نیز قطع شده است.

 

شرکت آب و فاضلاب استان ایلام نیز از مردم استان خواسته است آب را به مقدار کافی ذخیره کنند.

 

باتوجه به بارش رحمت الهی درسراسر استان ‌جاری شدن سیل وصاعقه لذا کدورت آب اکثر منابع آب شهرهای استان بویژه شهرهای دره شهر، آبدانان - و سیروان بالا رفته ‌و خط انتقال آب شهر پهله زرین آباد نیز دچار شکستگی شده است.

 

همچنین به علت برخورد صاعقه با شبکه برق ایستگاه پمپاژ سد ایلام و قطعی برق، تا چند ساعت آب نقاطی از شهر ایلام با کمبود فشار مواجه شد ضمنا اکیپ‌های حوادث و اتفاقات شرکت آب و فاضلاب در محل حضور فعال دارند و با توجه به اینکه آب درمخازن ذخیره وجود دارد لذا مشکل حادی وجود ندارد اما شهروندان نسبت به ذخیره‌سازی ‌و جلوگیری از مصرف بی رویه اهتمام داشته باشند.

 

همچنین به دستور قاسم سلیمانی‌دشتکی،  استاندار ایلام در پی شدت بارش ها در شهرستان های جنوبی استان بویژه دره شهر، یک تیم متشکل از هلال احمر، راه و شهرسازی، اورژانس، علوم پزشکی استان و اکیپ هایی از سپاه و دیگر ارگان ها به همراه معاون امور عمرانی به شهرستان دره شهر اعزام شد.

 

روز گذشته قرار بود معاون اول رئیس‌جمهور و هیئت همراه جهت بررسی اوضاع استان در پی بارش های اخیر به ایلام سفر کنند که با توجه به زمین گیر شدن هواپیما در لرستان این سفر لغو شد.

 

خسارت بیش از ۸۰۰ میلیارد ریالی به کشاورزی خراسان رضوی

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی خراسان رضوی گفت: مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی بر اثر بارندگی‌های اخیر در استان بیش از ۸۷۹ میلیارد ریال بوده است.

 

حسین خاکی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی بر اثر بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: برآورد اولیه خسارات در بخش زراعت و باغبانی در سطح 6228 هکتار و حدود ۶۶۷ هزار و ۲۷۱ میلیون ریال بوده است.

 

وی ادامه داد: میزان خسارات به منابع آبی قنوات 170 رشته و  ۱۳۰ هزار و ۸۰۵ میلیون ریال بوده و در بخش تاسیسات ۷۰ هزار و ۶۲۶ میلیون ریال‌ بوده است.

 

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه همچنین میزان خسارت به دام سبک 520 راس با مبلغ ۱۰هزار و ۷۳۰ میلیون ریال ارزیابی شده است، تصریح کرد: مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی بر اثر بارندگی‌های اخیر در استان ۸۷۹ هزار و ۴۳۲ میلیون ریال بوده است.

 

نجات ۳۹ نفر از مردم پلدختر از محاصره سیل‌/ ورود تجهیزات و تیم‌های پزشکی به پلدختر 

رئیس اورژانس کشور: از صبح امروز نیز اورژانس هوایی خود را به پلدختر رساند و تاکنون 39 نفر از کسانی که در محاصره سیل بودند را به پادگان‌ها و مناطق امنی که سپاه اعلام کرده منتقل کرده‌اند.


پیش‌بینی می‌کنیم تا ظهر امروز تمام کسانی که در محاصره سیل هستند از منطقه خارج و به مناطق امن منتقل شوند. 

 

بارندگی به بخش‌هایی از شمال شاهرود خساراتی وارد کرد

بارش شدید باران و به دنبال آن راه گرفتن سیلاب در بخش‌هایی از شمال شاهرود سبب تخریب برخی منازل مسکونی در روستای تاش و شهر مجن شده است همچنین به گفته برخی منابع محلی منازل مسکونی مجن در نقاط حاشیه رودخانه بعضاً با تخریب‌هایی از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد روبرو شده‌اند.

 

هنوز برآورد دقیقی از میزان ریالی خسارات در شهر مجن صورت نگرفته اما به گفته فرماندار شاهرود اکیپ‌هایی از مدیریت بحران شهرستان در شهرمجن و روستاهای ناحیه حضور دارند همچنین شهرداری‌ها و دهیاری‌های منطقه نیز از دیروز در آماده باش هستند.

 

مجید آقایی شهردار مجن وارد شدن خسارات به بیش از ۶۰ منزل مسکونی در شهر مجن را تائید کرده و گفته است: این منازل بعضاً آسیب‌های جدی دیده‌اند.

 

به گفته ساکنان، خوشبختانه پیش از این سیل رودخانه‌ای که از میان شهرمجن می‌گذرد توسط مسئولان لایروبی شده بود و این امر سبب جاری شدن بهتر سیل در مسیل و کاهش خسارات شده است.

 

در روزهای گذشته نیز بارش باران به ۱۸ خانه در مجن خساراتی وارد کرد تا مجموع خانه‌هایی که از ابتدای بهار تا کنون در مجن خساراتی دیده‌اند به عدد ۸۰ باب برسد.

 

در روستای تاش نیز بارش باران سبب خسارات زیادی به برخی منازل شده است، منابع محلی از تخریب دست کم ۱۰ باب منزل مسکونی در این روستا خبر می‌دهند. سیلاب همچنین به جاده نیز سرایت کرده و زیر ساخت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است اما میزان خسارات وارده بنا به اعلام اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان منوط به بررسی بیشتر است.

 

هم اکنون در منطقه شمال شاهرود وضعیت عادی است اما برای احتیاط بیشتر نیروهای امدادی و خدماتی در آماده باش هستند. فرماندار شاهرود همچنین در گفتگو با خبرنگار مهر پیش از این درباره سد نعیم آباد به مردم اطمینان خاطر داده و میزان آب ورودی به این سد را قابل مدیریت اعلام کرده است.

 

هم اکنون آسمان در شمال شاهرود ابری است.

 

شهرستان شاهرود از روزهای پایانی اسفندماه ۹۷ تا کنون شاهد سه مقطع بارش شدید برف و باران بود که این بارش‌ها خساراتی را به راه و ابنیه وارد کرده است. سیل به یک مغازه در روستای میغان نیز خسارت ۱۰۰ درصدی وارد کرده است همچنین در قلعه نو خرقان هم خسارات سیل گزارش شده است.

 

مجموع خسارات وارده سیلاب‌ها به شهرستان شاهرود نیازمند بررسی بیشتر کارشناسان است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------