بهمن در هیمالیا، 8 کوهنورد را به کام مرگ برد



اخبار,اخبار حوادث

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه از مومبای گزارش داد که سقوط بهمن در کوه های هیمالیا موجب شد تا حداقل 8 کوهنورد بین المللی در این حادثه جان خود را از دست بدهند.

به گزارش ایرنا، ویجی کومار جوگداندا، افسر تجسس بخش هواپیمایی غیرنظامی وابسته به نیروی هوایی هند گفت که پرواز تجسسی دو بالگرد هندی در کوهستان های منطقه "ناندا دِوی" هیمالیا نشان می دهد که هشت کوهنورد بین المللی که از دیروز در کوه های ایالت "اوتراخند" در ارتفاعات هیمالیا مفقود شده بودند، براثر سقوط بهمن بر روی چادرهای آنها جان باختند.

 

وی این کوهنوردان را عضو یک تیم ۱۲ نفره از جمله یک پدر و پسر آمریکایی، دو هندی، دو انگلیسی و دو استرالیایی معرفی کرد که نتوانستند از زیر سنگینی این بهمن جان به درببرند.

 

هجوم بی سابقه کوهنوردان بین المللی در هفته جاری برای صعود به "اورست" بلندترین قله جهان در آسیا موجب شد که طی این هفته بیش از ۳۰ تن از این کوهنوردان بین المللی جان خود را از دست بدهند.

 

شرایط جوی مطلوب در روزهای اولیه این هفته موجب شده بود تا کوهنوردان بین المللی زیادی به سمت اورست به عنوان بلندترین قله جهان در کوه‌های هیمالیا در نپال، تبت و هند هجوم آورند، اما تغییر ناگهانی و غیرقابل انتظار این شرایط موجب شد تا برخی از آنها نتوانند خود را با مقتضیات این کوهستان تطبیق داده و لذا طی چند روز اخیر ده ها نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

 

یک مقام دولتی نپال شنبه به روزنامه استریت تامیز سنگاپور گفته بود که از روز گذشته (جمعه) حدود ۶۰۰ کوهنورد از سراسر جهان به همراه راه بلدهای محلی از جناح جنوبی به سمت قله حرکت کردند. این هجوم بی سابقه و شرایط دشوار کوهستانی باعث شد که احتمال تلفات جانی افزایش یابد.

 

این درحالی است که تبت نیز طی چند روز اخیر به ۱۴۰ کوهنورد بین المللی مجوز داد تا از ضلع شمالی اورست به این قله صعود کنند، لذا این افراد و همراهان محلی آنها بیش از همیشه بر تراکم جمعیتی در نقاط صعب العبور اطراف قله خواهند افزود و شرایط جوی نیز بر دشواری مدیریت بر این جمعیت اضافه خواهد کرد.

 

گوردن یانو، مدیر "برنامه بین المللی صعود آلپین" نیز روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که ترافیک سنگین در معابر کوهستانی به ویژه به دلیل خستگی مفرط کوهنوردانی که توشه سنگینی را نیز با خود حمل می‌کنند، موجب بروز تأخیرهای جبران ناپذیر در روند حرکتی و مسیریابی آنها می‌شود و در ضمن میزان استنشاق اکسیژن آنها در تنگناها و گذرگاه‌ها با دشواری مواجه می‌شود، لذا همین امر حوادث ناگواری را در پی خواهد داشت.

 

یانو همچنین وقوع بهمن‌های سنگین در اورست را یکی دیگر از خطرات بر سر راه کوهنوردان توصیف کرد و گفت: در این شرایط هرچه جمعیت کوهنوردان بیشتر باشد، میزان تلفات جانی آنها نیز بیشتر خواهد بود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------