جغد سیاه شکار شد



  حوادث روز,اخبار حوادث,خبرهای حوادث

به  گزارش خراسان؛ جوان 35 ساله ای که از ماه ها قبل در کنار دستگاه های خودپرداز شهرهای مختلف کشور از مردم سرقت و کلاهبرداری می کرد، درحالی با دستورات ویژه قضایی دستگیر شد که در میان مال باختگان به «جغد سیاه» معروف شده است. 

 

 به دنبال افزایش پرونده های کلاهبرداری و دستبرد به حساب های بانکی مال باختگان در مشهد و شهرهای دیگر استان خراسان رضوی، دستورات ویژه قضایی برای شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان سرقت های مذکور صادر شد. با توجه به اهمیت موضوع تعداد زیادی از این پرونده ها در شعبه 602 بازپرسی مشهد و توسط قاضی نظری مورد کنکاش های علمی و تخصصی قرار گرفت. مقام قضایی با بررسی شکایت های مختلف شهروندان، آخرین برگه پرونده را تا کرد و دستورات محرمانه ای را بر سپیدی کاغذ نقش زد. او سپس با استناد به شگرد یکسان دستبردهای بانکی، رسیدگی تخصصی به این پرونده را به پلیس آگاهی مشهد واگذار کرد.

 

 این گونه بود که دستور قضایی به شهرهای اطراف مشهد نیز مخابره شد و از سوی دیگر گروهی تخصصی از کارآگاهان پلیس آگاهی پایگاه شمال مشهد ماموریت یافتند با هدایت مستقیم سرهنگ کدخدا (رئیس پلیس پایگاه شمال) رصدهای اطلاعاتی را همزمان با بازبینی دوربین های مدار بسته دستگاه های خودپرداز ادامه دهند. طولی نکشید که تلاش های شبانه روزی پلیس به بار نشست و تصویر جوانی «سیاه پوش» در دوربین های مدار بسته نمایان شد. تحقیقات میدانی کارآگاهان بیانگر آن بود که جوان مذکور «میلاد – ب» نام دارد و خرداد سال گذشته نیز با همین عنوان اتهامی توسط کارآگاهان دستگیر شده بود.

 

با شناسایی این جوان سیاه پوش که مال باختگان به او لقب «جغد سیاه» را داده اند، عملیات پلیس با دستورات مقام قضایی وارد مرحله جدیدی شد،تا این که نیروهای انتظامی در اقدامی هماهنگ و ضربتی، «جغد سیاه» را در اطراف مشهد دستگیر کردند و با هماهنگی های قضایی به پایگاه شمال پلیس آگاهی مشهد انتقال دادند. این متهم 35 ساله که بلافاصله توسط تعداد زیادی از مال باختگان شناسایی شد، در ابتدا همه اتهامات را رد کرد و مدعی شد فقط به خاطر سابقه قبلی خود توسط پلیس دستگیر شده است اما وقتی مورد بازجویی های فنی و تخصصی قرار گرفت، به ده ها فقره سرقت و دستبرد به حساب بانکی مال باختگان اعتراف کرد.

 

در همین حال بررسی های پلیس نشان داد جوان معروف به «جغد سیاه» که در بیشتر صحنه های سرقت لباس های سیاه رنگ به تن دارد، با ترفندهای گوناگون به افرادی نزدیک می شد که در کنار دستگاه های خودپرداز مشغول انجام امور بانکی بودند. او سپس با نگرانی و هراسان نشان دادن خود و تحریک احساسات و عواطف طعمه ها، چنین وانمود کرد که به مبلغ 200 هزار تومان پول نقد نیاز دارد اما سقف برداشت از حساب بانکی اش پر شده است.

 

او با این شگرد از شهروندان درخواست می کرد در ازای انتقال مبلغ مذکور به حساب بانکی آن ها، این مبلغ را از کارت بانکی خودشان به طور نقدی دریافت کنند و به او بپردازند! هنگامی که طعمه به خاطر نوع دوستی و احساسات و عواطف انسانی، کارت بانکی خود را در محفظه دستگاه خودپرداز قرار می داد، دزد سابقه دار مانند یک «جغد» پشت سر طعمه خود می ایستاد و فقط به شماره های رمزی چشم می دوخت که آن فرد با زدن کلیدهای روی دستگاه عابربانک ثبت می کرد.

 

«جغد سیاه» وقتی شماره های رمز کارت بانکی طعمه خود را به حافظه می سپرد، با بهانه های مختلف و شگردهای پیچیده دیگری مانند این که سقف انتقال پول او نیز دچار اشکال شده است و...، کارت بانکی طعمه خود را می گرفت و در یک چشم برهم زدن و با شیوه ای تردستی گونه کارت سوخته یا کارت هدیه شبیه کارت بانکی مال باخته را تعویض می کرد که از قبل در دست داشت، او پس از سرقت کارت عابر بانک بلافاصله به همراه زنی جوان خود را به یک طلافروشی می رساند و میلیون ها تومان طلا از حساب بانکی مال باخته می خرید.

 

مال باختگان نیز زمانی متوجه سرقت و کلاهبرداری می شدند که پیامک های برداشت از حساب بانکی روی گوشی تلفن آن ها نمایان می شد.بنابر گزارش روزنامه خراسان، تحقیقات کارآگاهان همچنین نشان داد که جوان سیاه پوش معروف به «جغد سیاه» با شگردها و ترفندهای متفاوتی کارت عابر بانک شهروندان را مقابل دستگاه های خودپرداز سرقت کرده و پول های مسروقه را نیز در «قمار» باخته است.

 

به همین دلیل گروهی از کارآگاهان به سرپرستی ستوان یکم شفیعی (افسر پرونده) به واکاوی دقیق ماجرای سرقت های «جغد سیاه» پرداختند که نتیجه این بررسی ها مشخص کرد: متهم مذکور در شهرهای چناران، فریمان، تپه سلام، ملک آباد، تربت حیدریه و گلبهار نیز با همین شگرد به حساب بانکی شهروندان دستبرد زده است. اما با توجه به پرونده های دیگری که در سیستم نیروی انتظامی به ثبت رسیده است، کارآگاهان تحقیقات گسترده ای را با دستورات ویژه قاضی نظری برای کشف سرقت های احتمالی دیگر او در شهرهای خراسان شمالی مانند شیروان و فاروج نیز آغاز کرده اند.

 

در حالی که اعترافات متهم از 38 فقره سرقت کارت عابر بانک و دستبرد به حساب بانکی مردم حکایت دارد، تاکنون حدود 28 شاکی شناسایی شده اند. اما تحقیقات پلیس با توجه به مسدود سازی تعداد زیادی از حساب های بانکی طلافروشان و کسبه ای که بدون دقت در مشخصات صاحبان حساب موجب تسهیل در ارتکاب جرم شده اند، بیانگر آن است که «جغد سیاه» با همدستی یک زن جوان، کالاهای بیشتری را با کارت های بانکی سرقتی خریداری کرده اند. به همین دلیل مقام قضایی به فروشندگان کالا و به ویژه طلافروشان توصیه کرد: حتما هنگام فروش کالا یا طلا، مشخصات حساب بانکی و خریدار را با دقت بررسی کنند چرا که در این گونه پرونده ها حساب بانکی فروشندگان کالا تا تکمیل تحقیقات قضایی مسدود خواهد شد و فروشندگان کالا باید پاسخگوی قصور خود باشند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------