دلایل انفجار مرگبار مجموعه انقلاب مشخص شد



درحالی که نزدیک به سه ماه از مرگ سه جوان بر اثر انفجار در موتورخانه آکادمی ملی المپیک می‌گذرد هنوز هیچ مقام و یا نهادی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. 

 انفجار مهیبی که شامگاه ۱۶ مردادماه در محل موتورخانه و تاسیسات آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک رخ داد، منجر به آتش سوزی در محل و جان باختن سه نفر از کارگران شد.  البته ماموران آتش نشانی بلافاصله پس از انفجار در صحنه حاضر شدند و وضعیت را به خوبی کنترل کردند که اگر غیر از این بود چه بسا آتش سوزی گسترده ای ایجاد می شد و ساختمان آکادمی که محل اردوی ورزشکاران اعزامی به بازی های آسیایی هم بود، تخریب زیادی می شد.

 

با این حال اما تاکنون هیچ یک از مسئولان ورزش به صورت رسمی مسئولیت این حادثه مرگبار را بر عهده نگرفته یا اقدام قابل توجهی برای پیگیری آن نداشته اند. البته صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در اولین ساعت ها بعد از وقوع حادثه به دلیل احتمالیِ آن اشاره و عنوان کرد در این زمینه باید گزارش های کارشناسی ارائه شود. 

 

چند ساعت بعد از وقوع این حادثه، تماس خبرنگار مهر برای پیگیری موضوع از مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی بی نتیجه ماند چرا که روابط عمومی شرکت تاکید داشت حادثه ارتباطی با این نهاد ندارد. در راستای همین پیگیری ها محمد لاله مدیریت مجموعه ورزشی انقلاب هم صراحتا اعلام کرد که مسئولیت انفجار با ما نیست. 

 

وی در همین رابطه و در واکنش به پیگیری اخیر خبرنگار مهر مجدد بر این موضوع تاکید کرد و گفت: آکادمی ملی المپیک در جغرافیایی مجموعه ورزشی انقلاب گنجانده شده اما به لحاظ کاری و مدیریتی، مستقل از ماست. گزارش آتش نشانی هم در اختیار ما قرار نگرفته است. قاعدتا باید گزارش کارشناسی در مورد دلیل انفجار به کمیته ملی المپیک و آکادمی اعلام شده باشد.

 

این در حالی است که مدیریت آکادمی ملی المپیک تاکنون واکنشی در مورد انفجار مهیب نداشته است. دو ماه از آن حادثه مرگبار در آکادمی ملی المپیک می گذرد اما پیگیری خبرنگار مهر برای اطلاع از دلایل آن توسط رضا قراخانلو مدیریت این آکادمی به نتیجه ای نرسید. این درحالی است که گزارش آتش نشانی در مورد حادثه تلخِ ورزش مشخص شده است.

 

محمود قدیری معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر این موضوع، گزارش کارشناسی را تشریح و تاکید کرد که پرونده برای پیگیری در اختیار مراجع قضایی گذاشته شده است. 

 

تشریح دلیل انفجار آکادمی ملی المپیک توسط معاون سازمان آتش نشانی

این مقام مسئول در سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه اشتباه صورت گرفته برای شارژ کپسول های گاز منجر به انفجار در آکادمی ملی المپیک شد، گفت: کپسول مخصوص به گاز نیتروژن (N۲) به اشتباه با گاز اکسیژن شارژ شده بود و همین مسئله عامل انفجار شد. طبق بررسی های انجام شده در آزمایشگاه، ۹۹/۸ درصد مخزن گاز نیتروژن، با اکسیژن پُر شده بود. 

 

وی با تاکید بر عواقب جابه جایی اینچنینی در مخازن مربوط به گاز اکسیژن و نیتروژن خاطرنشان کرد: برخلاف نیتروژن که گازی بی اثر است، اکسیژن خطرات زیادی دارد چرا که ناخالصی اکسیژن کمتر از ۲ درصد است و به همین دلیل اگر به روغن برسد خیلی زود منجر به انفجار می شود. حتی اگر با دست چرب مخزن مربوط به گاز اکسیژن باز شود، تولید انفجار می کند. همین مسئله و اشتباهی که در تزریق گاز اکسیژن به کپسول مربوط به گاز نیتروژن انجام شده بود، منجر به انفجار شد. 

 

قدیری با یادآوری اینکه بلافاصله بعد از حادثه ۲ ایستگاه آتش نشانی با امکانات کامل در محل وقوع حادثه در آکادمی ملی المپیک حاضر شد و شخصا نیز در محل حاضر شدم، در مورد پیگیری گزارش این حادثه توضیح داد. 

 

ارسال پرونده انفجار مرگبار آکادمی به مراجع قضایی 

وی در این رابطه گفت: پرونده مربوط به گزارش وقوع آتش سوزی در آکادمی ملی المپیک در اختیار مراجع قضایی و نهادهای مربوطه قرار گرفته تا مورد پیگیری قرار بگیرد. به هر حال در این حادثه سه فرد جوان جان خود را از دست دادند که دو نفر از آنها با هم برادر بودند. 

 

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی با تاکید بر اینکه مسائل ایمنی و عدم توجه به آنها نقشی در این حادثه نداشته، گفت: کسپول های گاز اکسیژن و نیتروژن با رنگ آمیزی مجزا و نوشتن نام گازها روی آنها، باید به خوبی از یکدیگر قابل شناسایی باشند تا اینگونه احتمال خطا از سوی کارگر و متخصص کمتر شود. در دنیا در این زمینه استاندارهایی وجود دارد که اینجا رعایت نشده و باعث این اتفاق شده است. 

 

قدیری تاکید کرد که ندانم کاری و عدم توجه به استانداردها باعث انفجار در آکادمی ملی المپیک شد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------