خودکشی دسته جمعی در مرکز ترک اعتیاد هرمزگان



 

اعتیاد جرم است یا بیماری؟ از یک جهت فرقی نمی‌کند؛ اینکه نباید فشار بر بیمار یا مجرم چنان از حد بگذرد که گروهی را به خودکشی دسته‌جمعی ترغیب کند. خبر کوتاه و دردناک بود؛ «خودکشی دسته جمعی در مرکز ترک اعتیاد هرمزگان». به موازات افزایش اعطای مجوز تاسیس مراکز درمان و ترک اعتیاد، خبرهایی جسته و گریخته در رسانه‌ها منتشر می‌شد که فلان مرکز برای نجات معتاد از اعتیاد به روش‌های غیر اصولی روی آورده و موجب زیان‌های مالی و در مواردی جانی شده است.

 

جالب اینکه اگر خانواده‌ای تصمیم می‌گرفت که فرزند معتاد خود را به این مراکز واگذار کند، با این نگرانی درگیر بود که آیا روش سم‌زدایی و ترک اعتیادی که استفاده می‌شود مورد تایید دستگاه‌های ناظر قرار دارد یا نه. در سال‌های اخیر شنیدن خبرهایی درباره فشار آوردن به مددجوهای این مراکز تا حدودی کم شده بود تا اینکه خبر رسید در استان هرمزگان گروهی افراد تحت درمان، تصمیم به خودکشی جمعی گرفته‌اند.

 

تنها چیزی که به ذهن می‌آید این است که انگار همان بهتر که معتاد را مجرم فرض کرد و او را مستقیم به زندان برد. هر چه باشد در زندان چنین اتفاقی نمی‌افتد. بیمار فرض کردن معتادانی که در دوره ترک اعتیاد قرار دارند و فشار وارد کردن تا جایی که آنها را به خودکشی دسته‌جمعی وادارد چیزی نیست که بتوان از کنار آن ساده گذشت. اگر درصدی از چنین فشاری در دیگر مراکز هم وجود داشته باشد، بسیار بسیار بدیهی خواهد بود که افرادی که به هر دلیل به این مراکز تحویل داده می‌شوند، در تلاش برای رها شدن از این مراکز باشند. شاید بتوان گریختن معتادان متجاهر و برگشتن به سطح شهر را هم از این زاویه دید.

 

بوسیدن دسته‌جمعی مرگ! 

مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس گفت: خودکشی دسته جمعی در مرکز ترک اعتیاد آبشورک ۱۱ مصدوم و یک کشته بر جای گذاشت. به گزارش مهر، فرجام دانش گفت: معتادان این کمپ ظاهرا در اعتراض بدرفتاری و شرایط نامناسب کمپ، درهای محل اسکان را از داخل بسته و تهدید کرده‌اند که محل را آتش خواهند زد. دانش افزود: این افراد پس از حدود یک ساعت و نیم تهدید خود را عملی کردند. وی ادامه داد: مأموران آتش‌نشانی پس از اطلاع، از ایستگاه شماره سه به محل حادثه اعزام شدند و با تدبیر فوری و مناسب و تخریب دیوار، افراد را از میان آتش و دود خارج کرده و به مراکز درمانی منتقل کردند. آتشپاد فرجام دانش تصریح کرد: این مرکز هیچگونه امکانات ایمنی نداشت.

 

آرمان/ مرتضی خبازیان 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------