خفت گیری در قاب دوربین مخفی



 اخبار حوادث,خبرهای حوادث ,حوادث روز

 

تصور کنید در کوچه‌ای خلوت با هزار فکر و خیال در حال گذر هستید ناگهان دو نفر جلو شما را می‌گیرند و با این ادعا که به‌تازگی از زندان آزاد شده‌اند، در کمال خونسردی و بدون هیچ حرفی از شما می‌خواهند تلفن همراه، کارت‌های بانکی و هر چقدر پول نقد در جیبتان داریدبه آنها بدهید اما درست زمانی که شما در حالتی بین ترس و نگرانی به‌دنبال راه نجاتی از دست این خفت گیران هستید دست دور گردنتان انداخته و می‌گویند لبخند بزنید شما در مقابل دوربین مخفی هستید! 

  

یا به‌عنوان مثال فکر کنید وقتی به‌ سمت خودرو پارک شده‌تان می‌روید با دو نفر رو‌به‌رو شوید که در حال سرقت لاستیک یا لوازم داخل اتومبیل‌تان هستند و شما با دیدن این صحنه سراسیمه به‌طرف سارقان می‌روید اما به یکباره فضا تغییر می‌کند و آنها با دیدن شما دوربینی را نشان می‌دهند که در آن طرف خیابان کار گذاشته شده و عنوان می‌کنند که شما در مقابل دوربین مخفی هستید!

 

به‌تازگی کلیپ‌هایی از این دست در فضای مجازی منتشر می‌شود که شاید در نگاه اول واکنش افراد حاضر در این ویدئوها برای مخاطبان و بیننده‌ها جذاب و البته کنجکاوانه باشد اما بی‌تردید تبعات منفی در این ماجرا وجود دارد که به اعتماد عمومی و امنیت روانی جامعه دامن خواهد زد.

 

جدا از اینکه چنین کلیپ‌هایی می‌تواند آثار مخرب روحی و روانی بر سوژه‌ها داشته باشد و برای چند دقیقه هم که شده سلامت جسمی و آرامش روحی آنها را با شوک بزرگی به هم بریزد به طور قطع تا مدت‌ها نیز ترس شدید رو به رو شدن با خفت گیران و سارقان روزگارشان را دستخوش ناملایمات خواهد کرد.از سوی دیگر انتشار چنین کلیپ‌هایی می‌تواند فضا را برای مجرمان و ترویج این رفتار هموار کند تا برای رسیدن به اهداف‌شان از چنین شگردهایی استفاده کنند و افراد را مورد سرقت و زورگیری قرار دهند اگر ترفندشان موفقیت‌آمیز بود که هیچ وگرنه در صورت ناموفق بودن در عملیات‌شان عنوان کنند که در حال ضبط کلیپ دوربین مخفی هستند.

 

این در حالی است که تماشای چنین کلیپ‌هایی در بسیاری مواقع آنقدر استرس زاست که بیننده را هم دچار اضطراب و نگرانی می‌کند. اما مسأله اینجاست که چرا با این افراد که هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود، برخورد جدی، قاطع و قانونی صورت نمی‌گیرد و آنها می‌توانند براحتی در فضای مجازی و بخصوص در اینستاگرام به کارشان ادامه دهند؟!

 

در حالی که این روزها همواره هراس از کیف قاپی، خفت‌گیری و سرقت با بسیاری از مردم جامعه همراه است، ساخت کلیپ‌هایی اینچنینی نه تنها سرگرم‌کننده نیست بلکه احساس امنیت شهری را تا حد زیادی تقلیل می‌دهد.

 

رئیس قوه قضائیه نیز به تازگی اظهار داشت که یکی از وظایف دستگاه قضایی و نیروی انتظامی  برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و مفاسد به‌ویژه در فضای مجازی است. 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی اظهار داشته که وظیفه شرعی و قانونی همه ما این است که با سوءاستفاده کنندگان از فضای مجازی، متجاسرین به نقض قانون و مرتکبان جرایم سازمان یافته که این عرصه را جولانگاه و حیاط خلوت خود برای قانون شکنی و تعرض به حریم خصوصی و امنیت اخلاقی مردم می‌دانند، برخورد جدی کنیم.

 

برخورد قاطعانه پلیس فتا 

با سازندگان این کلیپ‌ها 

سرهنگ کاظمی، رئیس پلیس فتا پایتخت درباره ساخت چنین سوژه‌هایی به عنوان دوربین مخفی به خبرنگار حوادث «ایران» می‌گوید: به تازگی چنین مواردی به پلیس گزارش شده و همکاران من در حال بررسی و رصد این گروه ها هستند. تردیدی نداشته باشید که ما با جدیت با تولیدکنندگان این قبیل فیلم‌ها برخورد می‌کنیم. البته پلیس آگاهی هم باید با این قبیل تولیدات برخورد کند چون بیشترین تبعات این تصاویر ورود به بحث خفت‌گیری و سرقت‌هایی است که شبیه‌سازی می‌شود و می‌تواند افراد جامعه را با تردیدها و مخاطراتی درگیر کند.

 

سرهنگ کاظمی در جواب این پرسش که آیا ساخت چنین فیلم‌هایی در فضای مجازی از نگاه پلیس اقدامی مجرمانه است، تصریح می‌کند: قطعاً اقدام به چنین اعمالی حتی به بهانه شوخی یا دوربین مخفی جرم تلقی می‌شود. البته در شاخه فضای مجازی هم ما پیگیر موضوع خواهیم بود و اجازه فعالیت و گسترش به گروه‌های اینچنینی را نمی‌دهیم.

 

رئیس پلیس فتای پایتخت در پایان اضافه می‌کند: مردم هم می‌توانند در صورت مواجهه با چنین گروه‌ها و تولیداتی در فضای مجازی مراتب را به پلیس فتا گزارش کنند تا قاطعانه با عاملان چنین رفتاری برخورد شود. 

 

پلیس مجوزی برای تولید دوربین مخفی های شبه خلافکارانه صادر نمی کند

 مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت هم در رابطه با تولیدات فیلم‌های شبه خلافکارانه با هدف ساخت دوربین مخفی می‌گوید: ساخت اینگونه فیلم‌ها به هیچ وجه مورد تأیید پلیس نیست و در صورت مشاهده با عوامل ساخت اینگونه برنامه‌ها برخورد و با همکاری پلیس فتا عوامل تولید‌کننده ردگیری، شناسایی و تحویل مقام قضایی خواهند شد.

 

این مرکز در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل این افراد نداشتن مجوز است و در صورت اخذ مجوز از پلیس امکان ساخت چنین کلیپ‌هایی در فضای مجازی وجود دارد، تصریح می‌کند: پلیس به هیچ عنوان مجوزی برای تولیدات اینگونه برنامه‌ها که می‌تواند تبعات منفی بسیاری در سطح جامعه داشته باشد صادر نمی‌کند، چراکه این موضوع می‌تواند پوشش مناسبی برای مجرمان به‌منظور رسیدن به اهداف و مقاصد شوم‌شان باشد و در قالب این موضوعات اقدام به خفتگیری از شهروندان کنند. پلیس ضمن تقبیح این موضوع اعلام می‌کند با همه کسانی که به نوعی در ساختن این برنامه‌ها دخیل باشند برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد. ساخت چنین کلیپ‌های دوربین مخفی فاقد توجیه قانونی، اجتماعی و تعرض به‌ حریم شهروندان است و هرگز مورد تأیید پلیس نبوده و نیست.

 

 

 ایران /کامران علمدهی

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------