شگرد «تله دیوار» و سرقت 6 ثانیه ای 2 باند مخوف



تبهکاران دو باند سازمان یافته در پایتخت شگردهای جالبی دارند که پلیس آگاهی تهران توانست از آن ها رازگشایی کند. 
 اخبار حوادث,خبرهای حوادث ,حوادث روز

 

 اخبار حوادث,خبرهای حوادث ,حوادث روز

در یکی از باندها پسری به دوستانش رکب می زد و شاه دزد از آب درآمد.

 

در دومین طرح کاشف پلیس آگاهی تهران 247 دزد از 54 باند مخوف ردیابی شدند.

 

کمین در سایت دیوار

اوایل خرداد مرد جوانی خودرویش را در سایت فروش آگهی کرد تا این‌که مرد جوانی در تماس تلفنی ادعا کرد قصد خرید آن را دارد و همین کافی بود تا قرار ملاقات گذاشته شود.

 

سرقرار خریدار که مهدی نام دارد برای بررسی خودرو پشت فرمان نشست و دوستش در صندلی عقب بود و فروشنده نیز در صندلی جلوی پژو نشسته بود.

 

هنوز چند دقیقه ای نگذشته بود که مهدی به بهانه روغن سوزی از فروشنده خواست دود اگزوز را چک کند و همین کافی بود تا خودرو سرقت شود.

 

با مخابره این سرقت فریبکارانه، تیمی از ماموران اداره 5 پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند.

هنوز سرنخی از مهدی و همدستش به دست نیامده بود که تیم تحقیق در جریان یک کلاهبرداری عجیب از طریق سایت خرید و فروش خودرو قرار گرفتند و فاش کردند دزدان خودرو در سایت دیوار همان پژو را برای فروش آگهی کرده و با گرفتن بخشی از پول میلیونی و قرار محضر گریخته اند.

 

تجسس‌های پلیس ادامه داشت تا این‌که کارآگاهان با اقدامات فنی و بررسی دوربین‌های مداربسته، یکی از سارقان حرفه‌ای را که به تازگی از زندان شده است شناسایی کنند و با تحت نظر قرار گرفتن این سارق  مشخص شد که مهدی با آزادی از زندان یک باند 5 نفره را تشکیل داده و از سایت اینترنتی خرید و فروش خودرو و گوشی موبایل اقدام به سرقت و کلاهبرداری از سوژه‌های‌شان می‌کنند.

 

همین کافی بود تا مهدی و نوچه هایش خیلی زود دستگیر شوند و به سرقت هایشان اعتراف کنند.

 

گفت وگو با رئیس باند

مهدی 31 ساله ادعا می‌کند هیچ وقت پایش به پلیس آگاهی تهران باز نشده و این بار توبه کرده است و نمی خواهد دیگر خلاف کند.

 

سابقه داری؟

بله، به خاطر کلاهبرداری در زندان بودم که یک ماه قبل از زندان آزاد شدم.

 

الان به چه جرمی دستگیر شدی؟

سرقت و کلاهبرداری.

 

شیوه و شگرد؟

به سراغ خودروها در سایت فروش خودرو می‌رفتیم و به بهانه بررسی خودرو به فروش آن اقدام می‌کردیم و پس از آن با تغییر پلاک با خودروهای اوراقی  آن‌ها را می فروختیم   اما باز خودرو را به سرقت می‌بردیم.

 

چطور؟

پس از این‌که خودروی سرقتی را تغییر پلاک می دادیم و مشتری جدید برای آن پیدا می‌کردیم به طور روال بازار یک چهارم قیمت خودرو را به عنوان اطمینان از خریدار می‌گرفتیم و سپس فرار می‌کردیم و پس از چندبار که به این شیوه خودرو را آگهی و کلاهبرداری می‌کردیم خودروی سرقتی را در کنار خیابان رها می کردیم و به سراغ خودروی دیگری می‌رفتیم.

 

آخرین بار کی زندان بودی؟

پس از سه  سال زندان، یک ماه قبل آزاد شدم.

 

چرا دوباره دزدی و کلاهبرداری؟

باید رضایت شاکیان پرونده‌ام را می‌گرفتم و نیاز به پول داشتم.

 

چرا سرکار نرفتی؟

در کار املاک بودم اما در بازار خبری نبود.

 

چند سرقت و کلاهبرداری کردی؟

بازار خرید و فروش خودرو کم بود وگرنه در مدت زمان یک ماه می‌توانستم سوژه های زیادی را گرفتار کنم.

 

آزاد شوی دوباره دزدی می‌کنی؟

نه، این آخرین بار است که دزدی می کنم.

 

 

شاه دزد تهرانی

چندی قبل ماموران پلیس تهران در جریان سرقت چند موتورسیلکت در شهر تهران قرار گرفتند 

 

کارآگاهان در گام نخست پی بردند که دزدان با پرسه زنی در خیابان‌های تهران به سرقت موتور سیکلت‌های پالس و آپاچی اقدام می‌کنند.

 

تجسس‌های پلیسی ادامه داشت تا این‌که ماموران دریافتند هاشم که یکی از دزدان قدیمی است با تشکیل یک باند 11 نفره در مدت زمان دو ماه 40 موتورسیکلت را به سرقت برده است.

 

همین کافی بود تا کارآگاهان با اقدامات فنی و شناسایی مخفیگاه هاشم در جنوب تهران و در عملیاتی غافلگیرانه این سارق قدیمی را دستگیر کنند و جالب این‌که هاشم پس از دستگیری ادعا کرد یکی از دوستانش به نام بهنام پس از سرقت ها اقدام به سرقت موتورسیکلت‌های سرقتی می‌کند که بهنام نیز دستگیر شد.

 

گفت و گو با هاشم

هاشم 40 ساله یکی از سارقان قدیمی است که در مدت زمان 6 ثانیه موتورسیکلت ها را به سرقت می‌برد و انگیزه‌اش برای سرقت تامین هزینه‌های اعتیادش است.

 

سابقه داری؟

بله، به خاطر سرقت موتور زندان بودم.

 

شیوه و شگرد؟

در خیابان می‌چرخیدیم و وقتی موتور سیکلت می‌دیدیم با یک پیچ‌گوشتی قفل فرمان را می‌شکستیم و با همان پیچ‌گوشتی موتور را روشن می‌کردیم.

 

چرا دزدی؟

من معتادم و نیاز به پول دارم به همین خاطر سرقت می‌کردم.

 

چقدر پول به دست آوردی؟

پول زیادی به دست نیاوردیم، موتورها را بعد از سرقت در یک محل رها می‌کردیم که مالخرمان به سراغش می‌رفت و بعد از آن پول را به ما پرداخت می‌کرد که در برخی مواقع این دوستمان از ما هم دزدی می‌کرد.

 

گفت وگو با شاه دزد

بهنام که مرد افیونی است ادعا می‌کند به خاطر این‌که جرئت سرقت در خیابان‌ها را نداشته به سراغ موتورهای سرقتی دوستانش رفته و آن‌ها را به سرقت می‌برده است.

 

سابقه داری؟

به خاطر مواد زندان رفتم.

 

چرا دزدی کردی؟

من از دزدان سرقت می کردم.

 

چرا؟

جرئت نداشتم در خیابان دزدی کنم به همین خاطر به سراغ موتورهای سرقتی دوستانم که در خیابان رها می کردند تا مالخر با برداشتن موتورها پول پرداخت کند، می‌رفتم و موتورهای‌شان را به سرقت می‌بردم، جالب این‌که بعضی اوقات موتورهای سرقتی را به همین دوستم می‌فروختم.

 

آزاد شوی دوباره دزدی می کنی؟

نه، امیدوارم دزدی نکنم.

 

چطور؟

من خودم جرئت دزدی ندارم، اگر دوستانم دزدی کنند من هم از آن‌ها دزدی می کنم.

 

هر موتور را به چه قیمت می‌فروختی؟

100 تا 200 هزار تومان می فروختم که پول موادم تهیه شود.

 

تحلیل کارشناس

دکتر محمد علی نجفی توانا، جرم شناس و استاد دانشگاه| جرم یک رفتار انسانی به شمار می رود که هم اثرگذار و هم اثرپذیر است. هر رفتاری تابع شرایطی از اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به وجود می آید و محیط خانواده نیز بسترساز برخی ناهنجاری ها می شود. جرایم به تدریج در برخی افراد نهادینه می شود و به سادگی مرتکب خلاف می شوند.

برای یک رفتار متعادل باید اوضاع مناسبی بر زندگی فرد حاکم باشد تا آن فرد بتواند مطابق با ارزش ها و هنجارها در جامعه زندگی کند . وقتی که در یک جامعه مشکلات اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و خانوادگی وجود داشته باشد و افراد آن جامعه دچار التهاب، مشکلات روحی و روانی و کمبودهای اقتصادی و... باشند مرتکب خلاف های ریز و درشت می شوند.

هر چه شرایط در جامعه مناسب تر باشد افراد راحت تر و بدون ارتکاب جرم زندگی می کنند و برعکس. نخستین مبحث در آسیب شناسی تکرار جرم واکنش های اجتماعی است مطالعات نشان می دهد جرایم ناشی از اوضاع و احوال خانوادگی و اجتماعی و... است زیرا این افراد یک سری نیازهایی را در جامعه احساس می کنند که توانایی رسیدن به این نیازها را ندارند و جامعه نیز ابزار لازم و ساز و کار مفید برای تهیه نیازهای واقعی همه افراد را ندارد از این رو وقتی به ایده آل ها دست پیدا نمی کنند با رفتن به زندان تادیب نمی شوند و مجدد با آزادی از زندان دست به جرم های دیگر می زنند.

 

یک سری ایده آل ها ، ارزش ها و اهداف در جامعه برای هر فردی تعریف شده است و افراد رسیدن به آن را حق خود می دانند به همین دلیل است که بعد از ارتکاب جرم، تحمل حبس و آزادی بلافاصله مجدد به جرم روی می آورند به جای این‌که تلاش کنند از طریق مشروع به اهداف شان برسند از روش های نامشروع به آمال و آرزوهای شان می رسند. مال دوستی یکی از عواملی است که سبب تکرار جرم می شود و ریشه های ارتکاب جرم در این افراد زنده می ماند و به همین دلیل است که برخی افراد بعد از خروج از زندان مجدد مرتکب جرم می شوند و از همان لحظات اولیه از در ورودی زندان برای رفع نیازهای عادی خود دست به خلاف می زنند زیرا مشکلات اقتصادی شان حل نشده باقی مانده است.

 

معمولا افراد سابقه دار در جامعه جایی ندارند و آن‌ها مجبور می شوند که جرایم‌شان را تکرار کنند.

 

خراسان  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------