انتقام‌گیری بعد از طلاق



مردی که بعد از 40 سال زندگی مشترک از همسرش جدا شده بود، دست به انتقام‌گیری زد. انتقام‌گیری از همسر سابق به‌ویژه در فضای مجازی از‌جمله جرائمی است که پلیس بارها درباره عواقب آن هشدار داده است.

زنی به پلیس فتای استان کرمانشاه مراجعه و شکایتی را با موضوع انتشار اطلاعات خصوصی‌اش در فضای مجازی مطرح کرد. پس از آن رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

 

با اقدامات تخصصی و فنی صورت‌گرفته از‌سوی کارشناسان پلیس و پس از استخراج مستندات مربوطه، متهم شناسایی و با توجه به حساسیت موضوع بعد از هماهنگی با مقام قضائی به پلیس فتا احضار شد. متهم که همسر سابق شاکی بود، در تحقیقات انجام‌شده با پذیرش اتهام خود گفت به‌ علت مشکلات خانوادگی که با همسرش داشت، پس از 40 سال زندگی مشترک از هم جدا شدند و به‌‌دلیل اختلاف با همسر سابقش، اقدام به انتشار اطلاعات خصوصی او در فضای مجازی کرد. سرهنگ علی عباسی‌کسانی، رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه، با تأیید این خبر گفت: برابر قانون هرگونه توهین، اهانت یا پخش تصاویر و اطلاعات شخصی افراد در فضای مجازی جرم محسوب شده و عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد به‌همراه دارد.

 

پیش از این شاهد تشکیل پرونده‌های متعدد با موضوع مشابه بوده‌ایم. چندی قبل مردی که به‌دلیل اختلافات قبلی با همسر سابقش، تصاویر شخصی او را در شبکه اجتماعی شاد منتشر کرده بود، دستگیر شد. زن جوان به پلیس فتای استان خراسان جنوبی مراجعه کرد و در شکایتی گفت: فردی ناشناس در شبکه اجتماعی شاد علیه من و پدر فوت‌شده‌ام اقدام به فحاشی و توهین کرده و همچنین عکس‌های خانواده‌ام را در پروفایل شبکه شاد بارگذاری و روی تصاویر اقدام به درج مطالب ناشایست کرده است.

 

کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی دقیق اظهارات شاکی و با انجام اقدامات پلیسی و تخصصی، متهم را که همسر سابق شاکی بود، شناسایی و او را احضار کردند. متهم در اظهارات خود عنوان کرد: اکانت شبکه شاد متعلق به خودم است و به‌دلیل اختلاف‌های قبلی با همسرم اقدام به بارگذاری مطالب توهین‌آمیز و غیراخلاقی کردم تا با بردن آبروی او انتقام خودم را بگیرم. در‌نهایت این پرونده تکمیل و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی ارسال شد و به‌زودی مجازات متهم مشخص خواهد شد. سرهنگ مهدی دانش‌پور، رئیس پلیس فتای استان کردستان نیز در این رابطه به شهروندان هشدار داد: کاربران در فضای سایبری باید مراقب رفتار آنلاین خود باشند و از روی بد‌گمانی و شک یا انتقام‌جویی یا سرگرمی برای دیگر کاربران ایجاد مزاحمت نکنند؛ چرا‌که مزاحمت در فضای سایبر جرم است و با کاربر خاطی برابر قانون برخورد می‌شود.

 

سرهنگ دانش‌پور با بیان اینکه توهین و هتک حیثیت در فضای مجازی جرم است، گفت: افراد زیادی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، مجازات بازدارنده برای محکومان در‌پی دارد؛ بنابراین با توجه به نوع توهین‌، مجازات آن نیز متفاوت است و در صورت شکایت‌‌کردن توسط شاکی‌، پیگیری قضائی آن امکان‌پذیر خواهد بود.

 

این مقام انتظامی توهین به افراد را از شایع‌ترین جرائم فضای مجازی برشمرد و به پرونده‌ای با همین موضع اشاره کرد و گفت: متهم همسر سابق شاکی بود و به انگیزه انتقام‌جویی اقدام به درج مطالب توهین‌آمیزی نسبت‌به شاکی کرده بود که بعد از شکایت شاکی، دستگیر و پرونده به‌همراه متهم به مراجع قضائی ارسال شد. این متهم که پرونده او در حال رسیدگی است از اینستاگرام برای انتقام‌گرفتن از همسر سابقش استفاده کرده بود، اما عاقبت خودش گرفتار شد. در پرونده‌ای دیگر، زنی به پلیس استان آذربایجان شرقی مراجعه کرد و خبر داد فردی با انتشار عکس‌های خصوصی‌اش در فضای مجازی، او را تهدید می‌کند و با ارسال پیامک قصد دارد اخاذی کند.

 

این زن که تسلیم تهدیدهای متهم ناشناس نشده بود، از مأموران پلیس برای شناسایی و دستگیری مجرم درخواست کمک کرد. کارشناسان پلیس فتا ضمن تشکیل پرونده اولیه، با ثبت اظهارات شاکی، بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و با اقدامات تخصصی و فنی و جمع‌آوری سرنخ‌ها و مدارک، متهم را شناسایی و به پلیس فتا احضار کردند. در این مرحله مشخص شد متهم پرونده همسر سابق شاکی است و با توجه به اینکه از قبل به تصاویر شاکی دسترسی داشته است، با ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز قصد اخاذی از وی را داشت.

 

سرهنگ محسن محمودی، رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی، با بیان اینکه این مجرم سایبری ابتدا منکر هرگونه جرمی شده بود، افزود: پس از ارائه مستندات و ادله دیجیتال استخراجی کافی از‌سوی کارشناسان پلیس، متهم به بزه خود اعتراف کرد و در ادامه به‌همراه پرونده برای تصمیم‌گیری‌های لازم به دادسرا معرفی شد. پلیس به افرادی که هدف انتقام‌گیری‌های مجازی قرار می‌گیرند، توصیه می‌کند به‌جای تسلیم‌شدن و پرداخت باج حتما اعلام شکایت کنند تا مجرم شناسایی شود.

 

شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------