آخرین اخبار حوادث

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد

سخنگوی فراجا جزئیات تکان‌دهنده عملیات‌ این نهاد را در ارتباط با شبکه‌های فساد و فحشا، قاچاق زنان به خارج به بهانه مسابقه رقص…

کلاهبرداری با رسیدهای جعلی



استفاده از رسیدسازهای جعلی یکی از ترفندهایی است که شیادان برای فریب طعمه‌های خود از آن استفاده می‌کنند. مأموران پلیس فتا دو متهم را که در ماجراهای جداگانه با این ترفند فروشندگان را فریب داده و از آنان کلاهبرداری کرده بودند، دستگیر کردند. 

در اولین پرونده، شخصی با مراجعه به پلیس فتا در شکایتی گفت: زن و مردی به مغازه من آمدند و پس از خرید، مبلغ را از طریق اینترنت‌بانک پرداخت کردند. آنها رسید بانکی را که در آن عنوان تراکنش موفق قید شده بود، نشانم دادند و کالا را دریافت کردند. با توجه به شلوغی مغازه، وقت چک‌کردن پیامک بانکی را نداشتم، اما بعد از چند ساعت متوجه شدم مبلغی به حسابم واریز نشده و رسید ارائه‌شده جعلی است.

 

پس از طرح این شکایت، با اقدامات فنی و پلیسی متهمان پرونده که اقدام به ارائه رسید جعلی به فروشندگان می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند. این زن و مرد پس از مواجهه با مستندات، به جرم خود اعتراف کردند و به دادسرا معرفی شدند. سرهنگ مرتضی ابوطالبی، رئیس پلیس فتای استان یزد، در این زمینه هشدار داد: فروشندگان ترجیحا تراکنش‌های روزانه را با دستگاه خودپرداز انجام دهند و در صورتی‌ که مشتری کارت بانکی خود را به همراه نداشت، پیامک بانکی خود را چک کنند و پس از اطمینان از واریز وجه، محصول خریداری‌شده را تحویل دهند.

 

در دومین پرونده، شخصی با خرید گوشی از سایت ثبت آگهی دیوار و ارائه رسید بانکی جعلی از کاربران کلاهبرداری می‌کرد.

 

شخصی در تماس با مرکز امداد و فوریت‌های سایبری عنوان کرد گوشی تلفن همراه خود را برای فروش در سایت دیوار آگهی کرده و فردی برای خرید با وی تماس گرفته و پس از توافق مبلغ، رسید واریز مبلغ را ارسال کرده و گوشی را تحویل گرفته، ولی پس از چندین ساعت هیچ مبلغی به حساب وی واریز نشده است. وی ادامه داد: افسران سایبری به کمک فرد فروشنده پس از استعلام از بانک متوجه شدند خریدار شیاد، مجرمی حرفه‌ای است که از قبل تحت تعقیب پلیس بوده و با استفاده از این روش چندین بار اقدام به کلاهبرداری از کاربران سایت‌های ثبت آگهی که لپ‌تاپ و گوشی همراه خود را برای فروش آگهی می‌کنند، کرده است.

 

کارآگاهان پلیس فتا ضمن انجام اقدامات فنی و پلیسی، متهم را به همراه همدستش در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و در تفتیش محل سکونت وی نیز چندین دستگاه گوشی موبایل و رایانه کشف کردند و پرونده را برای سیر مراحل قانونی در اختیار مراجع قضائی قرار دادند.

سرهنگ علی قهرمان‌طالع، رئیس پلیس فتای استان اردبیل، در این رابطه هشدار داد: هم‌وطنان توجه داشته باشند که در سایت‌های ثبت آگهی پس از اطمینان از سالم‌بودن کالا و پس از واریز وجه به حساب، اقدام به تحویل و معامله کالا کرده و صرفا به عکس کالا، رسید واریز یا رسید باربری اکتفا نکنند.

 

پیش از این نیز پرونده‌های مشابه متعددی در پلیس فتا تشکیل و متهمانی دستگیر شده بودند. یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی فروشندگان در دام چنین کلاهبردارانی گرفتار شوند، بی‌توجهی به هشدار پلیس درخصوص نحوه انجام معامله به‌ویژه خرید و فروش‌های اینترنتی است. چندی پیش مأموران پلیس فتای تهران، متهمی را دستگیر کردند که با استفاده از رسیدهای جعلی، پنج میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود. این پرونده پس از آن تشکیل شد که یکی از شهروندان به پلیس فتای تهران مراجعه کرد و مدعی شد قصد فروش دوچرخه گران‌قیمت خود را در سایت‌های خرید و فروش کالاهای دست‌دوم داشته که مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

 

شاکی توضیح داد: دوچرخه خود را با قیمت 15 میلیون تومان آگهی کردم و پس از دقایقی فردی خوش‌صحبت با من تماس گرفت و پس از توافق ابتدایی و اخذ آدرس به در منزل ما مراجعه کرد و پس از مشاهده دوچرخه و توافق نهایی شماره کارت بانکی‌ام را گرفت. او با اعلام مشخصات من و نشان‌دادن رسید پرداخت مبلغ مد‌‌نظر در تلفن همراهش، دوچرخه را به همراه فاکتور خرید تحویل گرفت، اما بعد از بررسی حساب بانکی متوجه کلاهبرداری شدم. بعد از طرح این شکایت، تعداد دیگری از شهروندان نیز در‌خصوص سرقت دوچرخه‌های خود به پلیس مراجعه کردند و با شرح شکایتشان مشخص شد متهم همه این پرونده‌ها مشترک است و تمام شکات بدون اطمینان از واریز وجه به حساب خود و صرفا با مشاهده مشخصات خود در صفحه نمایشگر تلفن همراه متهم، با نرم‌افزار رسیدساز جعلی اقدام به تحویل کالا به مجرم کرده‌اند.

 

کارشناسان پلیس فتا پس از تحقیقات گسترده ردپای مجرم را در فضای مجازی شناسایی کردند و پس از تشریفات قضائی، این شیاد اینترنتی را در حالی‌ که مشغول کلاهبرداری از یکی دیگر از شهروندان بود، دستگیر کردند.

 

مجرم پس از حضور در پلیس فتای پایتخت و مواجهه با شکات پرونده، به جرم خود اقرار و اظهار ‌کرد: پس از جلب اعتماد فروشنده و وارد‌کردن شماره کارت اعلامی در یک نرم‌افزار همراه‌بانک اصلی، مشخصات شاکی را به‌ دست می‌آوردم و با ورود به اپلیکیشن رسیدساز جعلی و وارد‌کردن اطلاعات وی یک رسید جعلی واریز به فروشنده نشان می‌دادم و با تحویل‌گرفتن کالا به‌سرعت از محل خارج می‌شدم.

 

 شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------