دام قاچاقچیان برای مهاجران افغان مقیم تهران



اعضای باند گروگانگیری با پرداخت دستمزد به قاچاقیان انسان، مهاجران افغان را به محض ورود به تهران به دام می‌انداختند تا دست به اخاذی‌های سریالی از خانواده‌های آنها بزنند.

به گزارش همشهری، اسرار فعالیت این باند مخوف با شکایت ۲مرد افغان فاش شد. یکی از آنها به مأموران پلیس پایتخت گفت: مدتی قبل به همراه چند نفر از همشهریانم تصمیم گرفتیم که برای کار و زندگی به ایران بیاییم. ما به‌صورت غیرقانونی و با پرداخت پول به قاچاقچیان انسان از مرز گذشتیم و وارد خاک ایران شدیم. سپس سوار خودرویی شدیم و قاچاقچیان ما را به تهران رساندند اما وقتی از ماشین پیاده شدیم، ناگهان ۲خودروی ون و سمند که چراغ‌ گردان داشتند راه ما را سد کردند.

 

شاکی ادامه داد: ۳مرد جوان که لباس پلیس به تن داشتند و تجهیزاتی مانند اسلحه، بی‌سیم و... همراهشان بود با تهدید از من و همشهریان دیگرم خواستند سوار خودروی آنها شویم. آنها می‌گفتن که چرا قاچاقی وارد ایران شده‌اید و چون کارت اقامت ندارید باید بازداشت شوید. آنقدر خوب نقش بازی کردند که باورمان شد پلیس هستند و بعد ما را به سوله‌ای انتقال دادند و آنجا بود که متوجه شدیم که آنها مأموران قلابی هستند.

 

مرد افغان در ادامه گفت: پلیس‌های قلابی از ما خواستند تا با آشنایانمان که در تهران هستند تماس بگیریم و درخواست پول کنیم. آزادی ما در گرو پرداخت پول بود و هرکس که موفق می‌شد از دوست یا آشنا یا فامیلش پولی بگیرد و به آدم‌ربایان پرداخت کند آزاد می‌شد. گروگانگیران از هرکدام از ما بین ۸تا ۳۰میلیون تومان پول گرفتند و آزادمان کردند. من و دوستم ۴۸ساعت گروگان آنها بودیم تا اینکه یکی از فامیل‌هایمان به کارتی که آنها گفته بودند پول واریز کرد و ما آزاد شدیم.

 

وی گفت: آدم‌ربایان هنگام آزادی ما، تهدید کردند که اگر پلیس را خبر کنیم جانمان را می‌گیرند. حتی گفتند که ممکن است دوباره سراغمان بیایند.

 

باند لیسانسه‌ها

با این شکایت، پرونده‌ای در شعبه یازدهم دادسرای جنایی تهران تشکیل شد و مأموران پلیس آگاهی تهران با دستور قاضی مصطفی واحدی، بازپرس پرونده تحقیقات خود را برای شناسایی و بازداشت گروگانگیران باج‌گیر آغاز کردند. طولی نکشید که با سرنخ‌های موجود و بررسی شماره کارت‌ها اعضای این گروه شناسایی و یکی پس از دیگری دستگیر شدند. همه اعضای این گروه تحصیلکرده و لیسانسه هستند. آنها در بازجویی‌ها چاره‌ای جز اقرار به گروگانگیری و اخاذی ندیدند و گفتند که انگیزه‌شان رسیدن به پول بوده است.

 

سرکرده باند گفت: من و دوستانم تحصیلکرده هستیم اما با وجود این مدت‌ها می‌شود که بیکار شده‌ایم و نتوانستیم کار مناسبی پیدا کنیم. به همین دلیل دوستانم را دورهم جمع کردم و باندی تشکیل دادیم تا از افغان‌ها سرقت کنیم. اما هرگز فکرش را نمی‌کردیم آنها شکایت کنند و لو برویم. تمام طعمه‌هایمان قاچاقی وارد ایران شده بودند و گمان می‌کردیم با توجه به شرایطشان هرگز فکر شکایت به سرشان نمی‌زند. متهم ادامه داد: برای اجرای این نقشه تجهیزات پلیسی خریدیم و بعد سراغ قاچاقچیان انسان که اتباع بیگانه را از طریق مرز افغانستان به ایران منتقل می‌کردند رفتیم.

 

به آنها دستمزد دادیم و قرار شد تا هر وقت افغانستانی‌ها به تهران رسیدند به ما اطلاع بدهند. سپس با بازی در نقش پلیس و شلیک تیر هوایی آنها را گروگان می‌گرفتیم. برخی را به سوله‌ای در جنوب تهران، ‌تعداد دیگری را به زیرزمین یک سفره‌خانه و 2خانه‌ای که متعلق به همدستانم بود منتقل می‌کردیم. از آنها می‌خواستیم تا اگر آشنایی در تهران دارند با آنها تماس بگیرند و درخواست پول کنند. در ازای دریافت پول، گروگان‌ها را آزاد می‌کردیم تا اینکه نقشه‌هایمان لو رفت و دستگیر شدیم. براساس این گزارش، هم‌اکنون 30افغان از اعضای این گروه شکایت کرده‌اند و متهمان با دستور بازپرس جنایی تهران در اختیار مأموران پلیس آگاهی قرار گرفتند و تحقیقات برای شناسایی شاکیان احتمالی دیگر ادامه دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------