مادورو: با کودتا مقابله می‌کنم/ رد پای آمریکا در مسائل اخیر ونزوئلا و ادعای حفاظت روسیه از مادورو



اخبار,اخبار بین الملل,مادورو

رئیس جمهور ونزوئلا در کنفرانس خبری تاکید کرد که با تلاش‌ها برای کودتا در این کشور مقابله خواهد کرد.

به گزارش فارس، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا روز جمعه در قصر ریاست جمهوری کنفرانس خبری برگزار کرد.

 

در حالی که تنش‌های سیاسی در ونزوئلا در حال افزایش است، مادورو در این کنفرانس خبری گفت که همیشه راه‌های ارتباط با مخالفان وجود داشته  و آماده دیدار با رهبر مخالفان است.

 

«خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس مجمع ملی ونزوئلا روز چهارشنبه خود را رئیس جمهور ونزوئلا معرفی کرد.

 

پس از آن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا حمایت خود از گوآیدو را اعلام کرده و کشورهایی نظیر کانادا، آرژانتین، برزیل، شیلی و کاستاریکا حمایت خود از رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا را اعلام کردند.

 

مادورو در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که با توجه به قانون اساسی ونزوئلا، با تلاش‌ها برای کودتا مقابله خواهد کرد.

 

وی افزود: برخی تلاش می‌کنند تا قانون اساسی ونزوئلا را به صورت غیر قانونی تحت محاصره قرار دهند و آمریکا سعی دارد تا دولت راست‌گرای افراطی در این کشور ایجاد کند.

 

رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد که بدون انتخاب ملت، نمی‌توان قدرت را از شخصی به شخص دیگر منتقل کرد و امیدوارم که مخالفان از این رویکرد خارج شوند.

 

مادورو گفت اگر با ترامپ دیدار کند به وی خواهد گفت که وی همانند پیشینان خود در حق ونزوئلا جفا کرده است.

 

وی افزود: شبکه رسانه‌های بین‌المللی تصویری تحریف شده و در راستای منافع آمریکا از من به تصویر کشیده‌اند.

 

رویترز: روس‌ها حفاظت از مادورو را برعهده گرفتند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی مدعی شد که پیمانکاران امنیتی روس برای حفاظت از رئیس جمهوری ونزوئلا وارد کاراکاس، پایتخت این کشور شدند.

 

این خبرگزاری شامگاه جمعه (پنجم بهمن)  مدعی شد که این پیمانکاران روس وارد فرودگاه کاراکاس شده و قرار است از «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا محافظت کنند.

 

«خوان گوایدو»، رئیس مجمع ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان مادورو چهارشنبه این هفته در اقدامی که از سوی دولت این کشور تلاش برای انجام کودتا خوانده شد، خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد و سوگند یاد کرد.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوی آمریکا نیز به دنبال این اقدام گوایدو، او را رئیس جمهوری قانونی به رسمیت شناخت و در مقابل نکلاس مادورو را رئیس جمهور غیرقانونی خواند.

 

همزمان با حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، برزیل و اروگوئه از تلاش رئیس مجمع ملی ونزوئلا برای کودتا در این کشور، ترکیه، ایران، روسیه و مکزیک این اقدام را محکوم و از مادورو اعلام حمایت کردند.

 

دیروز «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه و همتای ترکیه‌ای او «رجب طیب اردوغان» طی تماس تلفنی با همتای ونزوئلایی خود از وی در برابر کودتای گوایدو حمایت کردند.

 

آمریکا بعد از این تحولات اعلام کرد که شامگاه جمعه پیش‌نویس طرحی را در شورای امنیتی مطرح خواهد کرد تا از آنچه که وی و دولت متبوعش «دولت انتقالی ونزوئلا» خوانده می‌شود، حمایت شده و خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت بشناسند.

 

نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به این تصمیم واشنگتن گفت که این طرح را وتو خواهد کرد.

 

 

وال‌استریت‌ژورنال رد پای آمریکا در مسائل اخیر ونزوئلا را افشا کرد

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه گفت که شب قبل از آنکه «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا خود را به عنوان رئیس جمهور خودخوانده این کشور معرفی کند، وی با «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده است.

 

به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، پنس در این تماس تلفنی قول داده در صورتی که گوایدو قدرت را از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا بگیرد، از وی حمایت خواهد کرد.

 

گوایدو روز چهارشنبه خود را رئیس جمهور موقت خودخوانده ونزوئلا معرفی کرد اما هیچ کدام از سازمان‌های دولتی و نظامی وی را برسمیت نشناخته و همچنان به مادورو وفادار مانده‌اند.

 

پس از آن، آمریکا و اغلب کشورهای غربی در اقدامی خلاف عرف و قوانین بین‌المللی دولت منتخب ونزوئلا را «غیرقانونی» و «نامشروع» توصیف کرده و از گوایدو حمایت کرده‌اند. این اقدام با واکنش منفی روسیه، ترکیه، ایران و چندین کشور دیگر روبرو شده که بر لزوم پایبندی به قواعد دموکراتیک تأکید کرده‌اند.

 

اقدام آمریکا در مداخله مستقیم و آشکار در امور داخلی ونزوئلا سبب شد تا مادورو دستور اخراج دیپلمات‌های آمریکایی در کاراکاس را صادر کرده و سفارت ونزوئلا و تمام دفاتر دیپلماتیک این کشور در آمریکا را تعطیل کند.

 

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه گزارش داد که تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی سفارت این کشور در کاراکاس را به مقصد فرودگاه ترک کرده‌اند.

 

اعلام حمایت ایران از دولت مادورو

وزیر امور خارجه ایران عصر امروز با «خورخه آرره آسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا تلفنی گفتگو و حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت ونزوئلا را اعلام کرد.

 

در این گفتگو دو طرف در خصوص راه‌های مقابله بین المللی با توطئه‌های آمریکا علیه دولتهای مستقل بخصوص ونزوئلا تبادل نظر کردند.

 

در این گفتگوی تلفنی پیشنهاد دولتهای مکزیک و اروگوئه و سایر روشها برای تقویت گفتگوهای داخلی و راهکارهای سیاسی حل و فصل اختلافات بین دولت ونزوئلا و گروه‌های معارض مورد بررسی قرار گرفت.

 

رایزنی وزیر امور خارجه ایران با سایر کشورهای همفکر نیز ادامه دارد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------