انتخابات ترکیه؛ کاندیدای مخالفان می‌گوید اردوغان باید شکست را بپذیرد



اخبار,اخبار بین الملل

اکرم امام‌اوغلو، کاندیدای حزب مردم جمهوریخواه ترکیه (CHP) که می‌گوید در انتخابات اخیر شوراهای شهر به پیروزی رسیده، دولت را متهم کرده که در تلاش است تا شکست خود در این انتخابات را جبران کند.

به گزارش ایسنا، امام‌اوغلو به بی‌بی‌سی گفته که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور باید بپذیرد که کاندیدای حزبش در این انتخابات شکست خورده است.

 

او همچنین گفت: "این رفتاری مودبانه نیست. ما نتایج کمیسیون انتخابات را داریم و می‌دانیم که چه کسی پیشتاز این انتخابات است."

 

نتایج اولیه انتخابات شوراهای ترکیه در روز یکشنبه ۳۱ مارس (۱۱ فروردین)، نشان داده که حزب حاکم عدالت و توسعه در مجموع بیشترین کرسی را کسب کرد، اما چندین شهر از جمله آنکارا، پایتخت، را از دست داد.

 

در ۳۹ محله استانبول هم که بیش از هشت میلیون نفر رای داده‌اند، نامزد حزب مخالف مردم جمهوریخواه حدود ۲۵ هزار رای بیش از رقیبش کسب کرده است.

 

در صورتی که این نتایج در نهایت تایید شود، نامزد حزب جمهوریخواه خلق ترکیه شهردار استانبول خواهد شد و این حزب کنترل بودجه شهرداری‌ها را در سال ۲۰۱۹ در استانبول، مرکز تجاری ترکیه و همچنین آنکارا در اختیار خواهد گرفت. این بودجه حدود ۵ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار است.

 

حزب اردوغان به نتایج اعلام شده اعتراض کرده و دستور بازشماری آرا را داده است.

 

اما امام‌اوغلو، نامزد حزب مخالف گفته: "تا دیروز دولت و حزب حاکم مدعی بودند که ترکیه معتبرترین سیستم انتخاباتی را دارد و از این سیستم تجلیل می‌کردند. یک میلیون نفر در زمان رای گیری در حوزه‌های رای گیری مشغول انجام وظیفه بودند."

 

به گفته امام اوغلو، "تنها توضیحی که می‌توان برای دستور دولت در مورد بازشماری آرا داد این است که آن‌ها به دنبال بهانه تراشی برای توجیه شکست‌شان هستند."

 

در سراسر شهر استانبول، حزب حاکم پوسترهایی حاکی از پیروزی به همراه تصاویری از اردوغان و بنعالی ییلدریم، نامزد این حزب نصب کرده که در آن‌ها از مردم استانبول به خاطر پیروزی در این شهر قدردانی شده است.

 

ییلدریم که قبلا نخست‌وزیر ترکیه بوده، روز گذشته از کمیسیون عالی انتخابات خواست تا انتخاب او را به عنوان شهردار استانبول تایید کند.

 

به نظر می‌رسد که اردوغان آمادگی ندارد تا استانبول، قطب تجاری ترکیه و شهری را که زمانی خود شهردار آن بود، به حزب مخالف بسپارد.

 

واکنش حزب حاکم به نتایج انتخابات روز یکشنبه باعث ایجاد ادعاهایی در مورد ریاکاری دولت شده است. در سال ۲۰۱۴، دولت ادعای مخالفان در مورد نتایج انتخابات محلی در آنکارا را رد کرد.

 

همچنین در همه‌پرسی سال ۲۰۱۷ در مورد تغییر سیستم سیاسی ترکیه، کمیسیون انتخابات در جریان شمارش آرا دستور داد تا برگه‌های رای فاقد مهر هم شمارش و مورد قبول واقع شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------