آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صابرین نیوز: حمله اسرائیل به جنوب سوریه و عراق | وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

کانال تلگرامی صابرین نیوز بامداد جمعه گزارش داد که استان سویدا در جنوب سوریه و منطقه ای در عراق هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است. به گزارش…

واکنش‌‌ها به عملیات نظامی ترکیه در سوریه/ گفتگوی تلفنی اردوغان با پوتین



اخبار,اخبار بین الملل,عملیات نظامی ترکیه در سوریه
اتحادیه عرب اعلام احتمال حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرد و هشدار داد این حمله باعث وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در شمال شرق سوریه می‌شود.

به گزارش فارس، اتحادیه عرب روز چهارشنبه عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده ترکیه برای شمال شرقی سوریه را محکوم و تاکید کرد این عملیات زمینه وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه را ایجاد خواهد کرد.

 

به گزارش وبگاه خبری «اسکای نیوز»، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب از برنامه‌ها و آمادگی‌های اعلام شده ترکیه برای یک عملیات نظامی در عمق سوریه ابراز نگرانی کرد.

 

یک مقام رسمی در دبیرخانه اتحادیه عرب گفته است که این عملیات برنامه ریزی شده توسط آنکارا نشان دهنده نقض آشکار حاکمیت سوریه است و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کند و باعث وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه می‌شود.

 

وی افزود: حمله ترکیه به خاک سوریه تهدیدی برای تشدید درگیری‌ها در شرق و شمال سوریه است و ممکن است به داعش اجازه دهد بخشی از قدرت خود را بازیابد.

 

مقام اتحادیه عرب مداخلات خارجی در سوریه از سوی هر طرفی را محکوم کرد و گفت: آنچه اکنون لازم است این است که پس از تشکیل کمیته قانون اساسی روند سیاسی حل بحران سوریه تقویت شود، نه اینکه این کشور درگیر حملات نظامی بیش‌تری شود.

 

این منبع افزود: شورای وزیران اتحادیه عرب در آخرین جلسه خود در ماه گذشته ضمن محکوم کردن مداخلات خارجی در سراسر سوریه از ترکیه خواست تا نیروهای خود را از تمام خاک سوریه خارج کند.

 

شورای وزیران اتحادیه عرب همچنین بار دیگر بر رد هرگونه ترتیباتی تاکید کرد که ممکن است واقعیت جدیدی را در خاک سوریه به شکلی مغایر با توافق نامه ها و قوانین بین المللی ، به ویژه درخصوص روابط با کشورهای همسایه ایجاد کند.

 

ابراز نگرانی ماکرون از عملیات نظامی ترکیه در سوریه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در دیدار با جیهان احمد، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک همبستگی فرانسه با کردها در جنگ با داعش در منطقه را اعلام کرد.

 

وی در این دیدار تصریح کرد، از آمادگی‌ها برای اجرای عملیات نظامی ترکیه در سوریه بسیار نگران است.

 

اردوغان خطاب به پوتین:‌ عملیات‌ در سوریه، ثبات منطقه را در پی خواهد داشت

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در این تماس تلفنی به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفت عملیات برنامه‌ریزی‌شده در شمال شرق سوریه، به برقراری صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد و راه را برای اتخاذ رویه سیاسی در سوریه هموار خواهد کرد.

 

اردوغان با اشاره به اینکه "حفظ حقوق و منافع مردم سوریه اولویت ترکیه است"، از موضع سازنده روسیه در قبال این مسئله تمجید کرد.

 

شورای امنیت به حملات ترکیه علیه شمال سوریه واکنش نشان داد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نخستین واکنش‌ها به حملات نظامی ترکیه در شمال سوریه، از همه طرف‌ها خواست تا خویشتنداری به خرج دهند.

 

در این ارتباط «جری ماتیوز ماتجلا»، سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه اکتبر است، کمتر از یک ساعت پس از آن که رئیس جمهور ترکیه از آغاز حملات خود علیه سوریه خبر داد، از همه طرف‌های درگیر خواست تا حداکثر خویشتنداری را بکار گیرند.

 

ماتجلا در میان خبرنگاران اعلام کرد که شورای امنیت به دقت تحولات در شمال سوریه و عملیات ترکیه را زیرنظر دارد و از همه می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از جان شهروندان و غیرنظامیان به کار گیرند.

 

واکنش شورای امنیت به حملات ترکیه علیه شمال سوریه پس از آن عنوان شده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه از آغاز رسمی حملات نظامی در شمال سوریه خبر داد.

 

اتحادیه اروپا خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه شد

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه شد.

 

این مقام ارشد اروپایی طی سخنرانی خود در پارلمان اروپا اعلام کرد: «ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشخصی در مرز خود با سوریه دارد که ما باید آنها را درک کنیم. با این حال، من از ترکیه و دیگر طرف‌ها می‌خواهم که با خویشتندار باشند.»

 

رئیس کمیسون اروپا افزود: «اگر ایجاد منطقه موسوم به منطقه امن جزو برنامه‌ها است، انتظار نداشته باشید که اتحادیه اروپا هیچ هزینه‌ای برای آن بپردازد.»

 

واکنش ترامپ به شروع حمله ترکیه

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه و همزمان با آغاز تهاجم امروز ترکیه به شمال سوریه به نظامیان واشنگتن دستور داد تا از هر نوع اقدامی خودداری کنند.

 

واکنش آلمان به حمله ترکیه به شمال شرق سوریه

وزارت خارجه آلمان در این خصوص اعلام کرد: این اقدام آنکارا موجب تقویت داعش در سوریه می شود.

 

ناتو واکنش نشان داد

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز چهارشنبه و همزمان با آغاز تهاجم ترکیه به شمال سوریه در بیانیه ای بدون اشاره به نقض منشور ملل متحد در حمله به بخشی از خاک یک کشور مستقل بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق اعلام کرد: ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد!

 

در بیانیه دبیرکل ناتو در این خصوص آمده است: ترکیه هدف حملات تروریستی وحشتناکی قرار گرفته است. معتقدم که ترکیه با اعتدال رفتار خواهد کرد و فعالیت‌های آن متناسب و متوازن خواهد بود.

 

واکنش امیرعبداللهیان به عملیات نظامی ⁧ترکیه⁩ در ⁧سوریه⁩

حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏عملیات نظامی ⁧ترکیه⁩ در خاک ⁧سوریه⁩، شرایط منطقه را پیچیده‌تر کرده و در تعارض با امنیت منطقه است. راهکار تامین امنیت مرزی، احترام به تمامیت ارضی از سوی طرفین، مذاکره و توافق است. پیامد فوری لشگرکشی نظامی در منطقه، تشدید بحران، ایجاد موج جدید آوارگان و رشد تروریسم است.»

 

رویترز: با آغاز حمله ترکیه، کردهای سوریه عملیات خود علیه داعش را پایان دادند

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آمریکایی و کرد اعلام کرد، در سایه تداوم عملیات ترکیه موسوم به"چشمه صلح"، نیروهای سوریه دموکراتیک تصمیم گرفتند عملیات خود علیه گروه تروریستی داعش را متوقف کنند.

 

سناتور جمهوری خواه آمریکا به اردوغان هشدار داد

سناتور لیندسی گراهام روز چهارشنبه در واکنش به تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه گفت که آنکارا بهای سنگینی برای این عملیات پرداخت خواهد کرد.

 

این سناتور جمهوری خواه ایالات کارولینای جنوبی آمریکا افزود: به زودی تلاش ها را در کنگره هدایت خواهم کرد تا (رجب طیب) اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) بهای سنگینی برای این عملیات بپردازد.

 

گراهام همچنین در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز؛ تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای بیرون بردن نیروهای کشورش از شمال سوریه، بزرگ ترین خطای دوره ریاست جمهوری وی دانست.

 

وی به برنامه فاکس و دوستان گفت: چنانچه ترامپ به طرح عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه ادامه دهد، یکی از بزرگ ترین اشتباهات دوره ریاست جمهوری خود را مرتکب شده است که موجب سربرآوردن و تقویت دوباره داعش در این بخش خواهد شد.

 

وی قائل نشدن اهمیت برای منطقه خاورمیانه را طرز فکر و ذهنیتی مربوط به دوره پیش از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دانست.

 

مصر "تجاوز" ترکیه به سوریه را به شدت محکوم کرد

وزارت خارجه مصر  حمله نظامی ترکیه به کردهای سوریه در شمال این کشور را به شدت محکوم کرد و این اقدام  را "تجاوز آشکار و غیر قابل قبول به حاکمیت کشور عربی برادر خواند.

 

واکنش شدید دمشق به اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، دولت سوریه روز چهارشنبه به‌شدت مقاصد تجاوزکارانه رژیم ترکیه و تجمع نیروی نظامی در مرزهای سوریه را بشدت محکوم و تاکید کرد: «این  نقض فاحش حقوق بین‌الملل است و سوریه بار دیگر بر عزم و اراده خود برای مقابله با تجاوز ترکیه با تمام وسایل مشروع تاکید می‌کند.»

 

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه به سانا اعلام کرد: «جمهوری عربی سوریه به شدت اظهارات پوچ، مقاصد تجاوزکارانه رژیم ترکیه و تجمع نیروی نظامی در مرزهای خود را بشدت محکوم می‌کند.»

 

این مقام سوری ادامه داد: «اظهارات پوچ، مقاصد خصمانه ای رژیم ترکیه و تجمع نظامیان در مرزهای سوریه، نقض فاحش حقوق بین‌الملل و نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است که بر احترام به تمامیت و حدت ارضی و حاکمیت سوریه تأکید دارد.»

 

وی افزود: «رفتار خصمانه رژیم اردوغان به روشنی، بیانگر طمع توسعه‌طلبانه ترکیه در اراضی جمهوری عربی سوریه است و نمی‌توان این رفتار را تحت هیچ بهانه‌ای توجیه کرد. نادیده گرفتن توافق آدنا  توسط رژیم ترکیه، با آنچه این رژیم درباره امنیت مرزها ادعا می‌کند در تضاد است.»

 

مقام سوری ادامه داد: «جمهوری عربی سوریه برخی گروه‌های کُردی را مسئول پیامدهای تکیه کردن بر پروژه آمریکا می‌داند که پیشتر بارها در جریان نشست‌هایی که با آنها برگزار شد، درباره خطرات این پروژه و اینکه ابزاری درخدمت سیاست‌های آمریکا علیه وطنشان نباشند، هشدار داده بود، ولی این گروه‌ها به ابزاری در دست بیگانگان تبدیل شدند.»

 

این مقام سوری تاکید کرد: «جمهوری عربی سوریه سوریه بار دیگر بر حاکمیت و سلامت خاک خود و عزم و اراده خود برای مقابله با تجاوز ترکیه با تمام وسایل مشروع تاکید می کند.»

 

وی در ادامه گفت: «جمهوری عربی سوریه بر آمادگی خود برای در آغوش گرفتن فرزندان گمراه خود در صورت بازگشت به جاده منطق و درستی که وحدت ملت و خاک سوریه را حفظ می کند، تاکید می کند.»

 

این مقام وزرات امور خارجه سوریه در پایان تصریح کرد: «در صورتی که رژیم اردوغان بر آغاز تجاوز اصرار ورزد، خود را در صف تروریست‌ها و گروهک‌های مسلح قرار می‌دهد و قطعا جایگاه خود به عنوان ضامن توافق روند آستانه را از دست می‌دهد و یک ضربه ‌ای کشنده به کل روند سیاسی می زند.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------