نیویورک تایمز: بن سلمان عامل بی ثباتی خاورمیانه است



اخبار,اخبار بین الملل,بن سلمان

روزنامه 'نیویورک تایمز' در یادداشتی به ولیعهد سعودی حمله کرد و نوشت: محمد بن سلمان عامل بی ثباتی خاورمیانه است بطوری که منافع عربستان و آمریکا را به صورت یکسان در این منطقه تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، «نیکلاس کریستف» روز پنجشنبه در این مقاله تصریح کرد: آمریکا باید برای پایان یافتن جنگ یمن، از نفوذ خود علیه عربستان استفاده کند، اما به نظر می رسد که واشنگتن با موضوع گرسنگی مردم یمن مماشات می کند.

 

نویسنده نیویورک تایمز که به همراه هیأت سازمان ملل متحد پس از سفر به یمن، به عربستان رفته بود، در مورد ولیعهد سعودی می افزاید: بن سلمان یک شخصیت سرکوبگر و نابلد اقتصادی است اما با این وجود، در میان جوانان سعودی مقبولیت دارد. بسیار دشوار خواهد بود که خود را در یک کشور سراسر امنیتی ببینی و با شخصیت هایی مصاحبه کنی و از آنان در مورد رهبرانشان بپرسی که جنگ در یمن را رهبری می کنند و موجب گرسنگی کودکان و شکنجه زنان می شوند.

 

کریستف ادامه داد: در سفرم به عربستان با یک تاجر زن به نام «ناهد قطان» مصاحبه کردم، او به خاطر آن که زنان می توانند در سعودی رانندگی کنند، قدردان ولیعهد بود اما زمانی که از او پرسیدم که زنان، شکنجه و زندانی می شوند و آزادی ها در کشورش سرکوب می شود، سکوت کرد.

 

وی افزود: در این سفر مشاهده کردم بخش اعظم عربستانی ها بر این باورند که بن سلمان مسؤول قتل جمال خاشقچی منتقد سعودی بود اما آنها در عین حال بر اهمیت روابط عربستان با آمریکا و این که واشنگتن باید آنها را یاری کند، تأکید دارند.

 

وی ادامه داد: می خواستم به عربستانی ها بگویم که مسأله، تنها قاتل بودن بن سلمان نیست؛ بلکه این است که ولیعهد ثبات منطقه خاورمیانه را به هم ریخته و منافع عربستان و آمریکا را نابود کرده است.

 

کریستف ادامه داد: مدرنیسم تنها در خوردن کاپوچینو و گوشی های آیفون خلاصه نمی شود؛ بلکه مسأله به عزت و کرامت انسانی و حاکمیت قانون مرتبط است؛ با وجود این که بن سلمان در سطح اجتماعی دست به تغییراتی زده، اما در عین حال متهورانه رفتار می کند و یک قاتل متوحش است که در زمینه اقتصادی کفایت لازم را ندارد.

 

نویسنده نیویورک تایمز بر این باور است که سبب به آغوش کشیده شدن بن سلمان توسط ترامپ و جَرد کوشنر نه تنها به خاطر امیدواری پدر زن و داماد از حمایت ریاض از طرح موسوم به معامله قرن است، بلکه آنان امیدوار هستند که عربستانی ها در پروژه های عظیم املاک و مستغلات آنها سرمایه گذاری کنند.

 

کریستف در پایان نوشت: با کاهش اهمیت عربستان به عنوان تولیدکننده نفت، نیاز واشنگتن به ریاض در 25 سال آینده باز هم کمتر خواهد شد و در صورتی که آمریکایی ها از نفت وارداتی سعودی ها رهایی یابند، دیگر ما هرگز به آنها نیاز نخواهیم داشت.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------