آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

واشنگتن پست: حضور آمریکا در سوریه هیچ فایده ای نداشت



اخبار,اخبار بین الملل,نیروهای آمریکایی در سوریه

واشنگتن پست طی یادداشتی با دفاع از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه نوشت، این تصمیم درستی بود زیرا حضور یا غیبت نیروهای آمریکا تقریبا یکی است و ما باید درباره توانایی خود در منطقه متواضع تر باشیم.

به گزارش ایرنا از واشنگتن پست، رابرت اس. فورد عضو ارشد 'موسسه خاورمیانه' در دانشگاه 'ییل' و سفیر سابق آمریکا در سوریه طی سالهای 2011 تا 2014 ، طی یادداشتی در این زمینه می نویسد: توییت 23 دسامبر رئیس جمهور ترامپ با قول خروج 'آرام و هماهنگ شده' نیروهای آمریکا از سوریه ممکن است تا حدی مقامات و تحلیلگران را در واشنگتن آرام کند اما به انتقادها از این تصمیم پایان نخواهد داد. دقیقا به همین علت است که رئیس جمهور باید از این فرصت استفاده کند و اقداماتی چند را برای حداکثر استفاده از این اقدام درست اما به شدت نامحبوب، به انجام برساند. 

 

بسیاری از ناظران امور گفته اند که خروج نیروهای آمریکا پیروزی در سوریه را نصیب روسیه، ایران و دولت سوریه می کند. این حرف پوچی است. حکومت بشار اسد هم اکنون حدود دو سوم سوریه شامل تمام شهرهای اصلی را کنترل می کند. بخشی از سوریه که نیروهای آمریکا در کنار 'نیروهای دمکراتیک سوریه' کنترل می کنند عمدتا بیابانی است. میدان های نفتی آنجا نفت خام با سولفور بالا و کم ارزش تولید می کند و تولید از مدت ها پیش رو به کاهش بوده است. درآمد نفتی تنها حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی سوریه را پیش از قیام سال 2011 تشکیل می داد. بطور خلاصه، نگاه داشتن شمال شرقی سوریه موجب نمی شد که واشنگتن بتواند امتیاز مهمی از دمشق ، تهران یا مسکو دریافت کند. 

 

ثبات و نه یک منطقه کردی به شدت ناآرام تامین کننده منافع بلندمدت آمریکا در شمال شرقی سوریه است. ترکیه می تواند با شروطی بازگشت نیروهای دولت سوریه به این منطقه را بپذیرد همانطور که روسیه و ایران می خواهند. آنکارا علاقه ای به دولت اسد ندارد اما از دورنمای یک منطقه خودمختار کرد در مرزهای خود بیشتر متنفر است. کردهای سوریه که دوستان آمریکا هستند همواره به دمشق اجازه داده اند که دفاتر امنیتی خود را در شمال شرقی سوریه باز نگاه دارد. کردها هیچگاه این کانال ارتباطی را نبستند. کردهای سوریه استقرار نیروهای دولت سوریه در مرز ترکیه را برای بازدارندگی در برابر ترکیه ترجیح می دهند. دیپلماسی روسیه باید بتواند توافقی برای استقرار منظم و شاید تدریجی نیروهای سوریه را تضمین کند. 

 

خروج آمریکا از سوریه همچنین عامل تغییر دهنده بازی در زمینه امنیت اسرائیل نخواهد بود. پیش از این، 'یاکوف امیدرور' رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل خاطرنشان کرد که نقش نیروهای آمریکای بر ضد نیروهای ایرانی در سوریه 'اندک تا صفر' است. 

 

منتقدان همچنین هشدار می دهند که خروج آمریکا می تواند به ظهور دوباره داعش منجر شود. این امکان پذیر است هر چند در غرب سوریه که تحت کنترل دولت سوریه و متحدانش است، فعالیت اندکی از داعش مشاهده می شود. در هر صورت، آمریکا نمی تواند ایدئولوژی داعش را نابود کند. فقط سوری ها و نه نیروهای آمریکا می توانند زمینه ظهور داعش را از بین ببرند. بهتر است که ما (آمریکا) درباره توانایی های خود در منطقه متواضع تر باشیم. 

 

در هفته های آینده دولت ترامپ باید از تلاشهای جنگجویان 'نیروهای دمکراتیک سوریه' برای تسخیر روستاهای باقی مانده در شرق سوریه حمایت کند و در همین حال دولت آمریکا باید سه پیام به مسکو منتقل کند. 

 

اول، باید پیشنهاد همکاری به روسیه برای تسهیل توافق بین نیروهای دمکراتیک سوریه و دولت دمشق را بدهد که این امر به نیروهای سوریه اجازه می دهد با در نظر گرفتن نگرانی های امنیتی ترکیه به شرق سوریه بازگردند. دوم، واشنگتن می تواند پیشنهاد تبادل اطلاعات با روسیه درباره داعش در شرق سوریه را بدهد. سوم، دولت آمریکا به اطلاع کرملین برساند که آمریکا از اقدامات اسرائیل برای مقابله با اقدامات ایران در سوریه حمایت خواهد کرد. در نهایت ، رئیس جمهور آمریکا باید این مساله را بررسی کند که تیم سیاست خارجی او چطور این همه درباره سوریه از او جلوتر رفت. او به کارکنانی در شورای امنیت ملی آمریکا نیاز دارد که بتوانند با وضوح بیشتری ، نگرانی های او درباره سیاست خارجی آمریکا را به افراد مسئول اجرای سیاستها منتقل کنند. مقامات سیاست خارجی آمریکا باید به روشنی بدانند که بخشهای سیاست خارجی باید بر اساس رهنمودهای ترامپ عمل کنند. رئیس جمهور و همچنین امنیت ملی آمریکا از یک تیم موثرتر سیاست خارجی نفع خواهند برد. 

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------