مسکو: لندن در حال از بین بردن شواهد پرونده مسمومیت «اسکریپال» است



اخبار,اخبار بین الملل

مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفته است، شواهد مختلف از تلاش لندن برای از بین بردن مدارک مرتبط با پرونده مسمومیت افسر سابق روس در انگلیس حکایت دارد.

به گزارش فارس، «سرگئی ناریشکین» مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه روز پنجشنبه گفت، لندن در حال از بین بردن شواهد مرتبط با پرونده «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس است که سال گذشته میلادی در «سالزبری» انگلیس مسموم شده بود.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این مقام اطلاعاتی روسیه تأکید کرد: «این یک اقدام تحریک‌آمیز و کثیف است که مقامات بریتانیا در حال انجام آن هستند و دلیل آن نیز کاملا مشخص است، آنها سعی دارند تا رد جنایتی که مرتکب شده‌اند را از بین برده و شواهد را نابود کنند».

 

وی افزود: «این اقدام از همان لحظه‌ای که این اتفاق افتاد، آغاز شده بود. لازم به عنوان کردن این مسئله نیست که آنها در پاسخ به سوال درباره محل حضور شهروندان ما، "یولیا اسکریپال" و پدرش سکوت اختیار کرده‌اند. اصلا چرا آنها را مخفی کرده‌اند؟»

 

مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه در ماه دسامبر گذشته گفته بود که حقیقت درباره پرونده مسمومیت اسکریپال در انگلیس صرفا پس از انجام یک سری تحقیقات مشترک و حرفه‌ای از جانب هر دو کشور روسیه و انگلیس بر ملا خواهد شد که در حال حاضر طرف انگلیسی این پیشنهاد را برای کمک در انجام تحقیقات رد کرده است.

 

سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا اخیرا ادعا کرده‌ بودند پس از فروپاشی هسته اطلاعاتی روسیه در انگلستان که توسط سرویس اطلاعات نظامی روسیه تشکیل شده بود، اکنون شاخه اطلاعات خارجی دولت روسیه در تلاش است تا هسته اطلاعاتی تازه‌ای در انگلیس ایجاد کند.

 

در ماه مارس ۲۰۱۸ یک جاسوس سابق روس به نام «سرگئی اسکریپال» که به انگلیس پناهنده شده، در شهر «سالزبری» مسموم و به بیمارستان منتقل شد. ساعاتی بعد انگلیس روسیه را به تلاش برای ترور شیمیایی اسکریپال متهم کرد. مسکو این اتهام را رد کرده و از لندن خواست کمیته‌ای مشترک برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل شود، اما انگلیس این درخواست را نپذیرفت.

 

در ماه‌های گذشته مسکو با اتهامات گسترده‌ای از جانب کشورهای غربی درباره فعالیت‌های جاسوسی افسران اطلاعات نظامی روسیه در این کشورها و همچنین تلاش برای انجام حملات سایبری علیه برخی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مواجه شده است.

 

وزارت دفاع هلند حدود سه ماه پیش گزارش کرد که سرویس اطلاعاتی این کشور حمله سایبری عوامل روس علیه سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را خنثی کرده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که هلند چهار تبعه روس با گذرنامه دیپلماتیک را به اتهام تلاش برای اجرای این عملیات سایبری در ماه آوریل گذشته اخراج کرده است.

 

پس از این بیانیه وزارت دفاع هلند و همراهی دولت انگلیس با آن، وزارت دادگستری آمریکا نیز بیانیه‌ای مجزا منتشر کرد و گفت که این اتباع روس سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، سازمان بین‌المللی مبارزه با دوپینگ، سازمان مبارزه با دوپینگ آمریکا و شرکت نیروگاه هسته‌ای «وستینگ‌هاوس» را که برای اوکراین برق تولید می‌کند، در کنار دست‌کم 250 قهرمان برجسته رشته‌های ورزشی، سازمان مبارزه با دوپینگ کانادا و آزمایشگاهی در سوئیس که روی نمونه‌های مربوط به پرونده مسمومیت «سرگئی اسکریپال» کار می‌کنند، را هدف حملات سایبری خود قرار داده‌اند.

 

در ادامه اتهام‌زنی‌های این چنینی علیه روسیه، کشورهای غربی یک سری تحریم‌های جدید در ارتباط با پرونده مسمومیت اسکریپال علیه روسیه وضع کرده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------