اتحادیه اروپا خواستار برگزاری فوری انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا شد



اخبار,اخبار بین الملل,ونزوئلا

اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای خواستار برگزاری فوری انتخابات ریاست جمهوری آزادانه در ونزوئلا شد.

به گزارش فارس، اتحادیه اروپا روز شنبه بیانیه‌ای را درباره اوضاع در ونزوئلا منتشر کرد.

 

اتحادیه اروپا در این بیانیه خواستار برگزاری فوری انتخابات ریاست جمهوری آزادانه، شفاف و معتبر بر اساس معیارهای دموکراتیک بین‌المللی و قانون اساسی ونزوئلا است.

 

اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه ذکر کرده است: در غیاب نبود سازمانی برای برگزاری انتخابات جدید با ضمانت‌های مورد نیاز طی روزهای آینده، اتحادیه اروپا اقدامات بیشتری را اتخاذ خواهد کراد که شامل برسمیت شناختن رهبری کشور مطابق با ماده 233 قانون اساسی ونزوئلا است.

 

 از سوی دیگر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه شنبه بعد از ظهر همگام با واشنگتن از آمادگی کشورش برای به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا ، در صورت عدم برگزاری انتخابات سراسری در این کشور در روزهای آینده خبر داد. اسپانیا و آلمان نیز امروز در این زمینه مواضعی مشابه با فرانسه اعلام کردند.

 

در روز گذشته آمریکا و اغلب کشورهای غربی در اقدامی خلاف عرف و قوانین بین‌المللی دولت منتخب ونزوئلا را «غیرقانونی» و «نامشروع» توصیف کرده و از گوایدو حمایت کرده‌اند.

 

 این اقدام با واکنش منفی روسیه، ترکیه، ایران و چندین کشور دیگر روبر شده که بر لزوم پایبندی به قواعد دموکراتیک تاکید کرده‌اند. نیکلاس مادورو در انتخاباتی که چند ماه پیش در ونزوئلا برگزار شد،  با رأی قاطع مردم این کشور پیروز شد.

 

با این حال گوایدو چهارشنبه شب با چراغ سبز کشورهای غربی در جمع هوادارانش خود را رئیس جمهور این کشور اعلام کرد. اقدامی که از سوی دولت ونزوئلا یک کودتا علیه رئیس جمهور منتخب مردم خوانده شده است.

 

 روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ونزوئلا را وتو کردند

دیپلمات ها اعلام کردند چین و روسیه صبح شنبه مطرح شدن پیش نویس بیانیه مورد نظر آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف اعلام حمایت کامل از مجمع ملی ونزوئلا به ریاست خوان گوایدو، رهبر مخالفان وتو کردند.


در این پیش نویس که خبرگزاری فرانسه به آن دسترسی پیدا کرد بر تعهد مجمع ملی ونزوئلا به برقراری دموکراسی و حاکمیت قانون در این کشور تاکید و همچنین عدم مشروعیت انتخابات اخیر و توسل نیروهای امنیتی به زور علیه تظاهرکنندگان محکوم شده بود.


روسیه همه این عبارات را با حمایت چین حذف کرد و به روند سکوت بین پانزده عضو شورای امنیت با هدف تصویب این بیانیه پایان داد.


به گفته یک منبع دیپلماتیک،‌ این پیش نویس کنار گذاشته شد و متن پیشنهادی روسیه فقط به درخواست گفتگوی سیاسی در ونزوئلا محدود شده است و آمریکا آن را غیر قابل قبول می داند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، نشست شورای امنیت با درخواست واشنگتن در ساعت 14 به وقت گرینویچ در مقر سازمان ملل متحد با حضور وزرای امور خارجه آمریکا و ونزوئلا پیش بینی شده بود. به گفته منابع دیپلماتیک، بسیاری از کشورهای منطقه از سرگیری گفتگو را خواستار شده اند.


پاریس و برلین روز شنبه به نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا با اعلام اینکه آنها در صورتی که برگزاری انتخابات در مدت هشت روز اعلام نشود خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت خواهند شناخت، اولتیماتوم دادند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------