روسیه ملزم به پرداخت 10 میلیون یورو غرامت به گرجستان شد



اخبار,اخبار بین الملل,گرجستان و روسیه

دادگاه حقوق بشر اروپا به تازگی روسیه را ملزم به پرداخت 10 میلیون یورو غرامت به گرجستان کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری آپسنی، 'تیا سولوکیانی' وزیر دادگستری گرجستان در یک نشست خبری در تفلیس، اظهار داشت : دادگاه حقوق بشر اروپا، به پرونده اخراج دسته جمعی شهروندان گرجستان در سال 2006 میلادی از فدراسیون روسیه رسیدگی و حکم پرداخت 10 میلیون یورو بعنوان جبران خسارت معنوی به این افراد را صادر کرد. 

 

وی افزود: این پرونده در دو مرحله رسیدگی شد، مرحله نخست تا سال 2014 میلادی طول کشید و رای دادگاه به نفع گرجستان صادر شد، مرحله دوم نیز مربوط به پرداخت غرامت برای جبران خسارت معنوی بود که در این مرحله نیز فدراسیون روسیه موظف به پرداخت این غرامت ظرف سه ماه شده است. 

 

سولوکیانی افزود: غرامت دریافت شده قرار است ظرف 18 ماه میان خسارت دیدگان حادثه اخراج شهروندان گرجستان از روسیه توزیع شود.

 

براساس رای دادگاه حقوق بشر اروپا، غرامت جبران خسارت معنوی در میان یک هزار و 500 شهروند گرجستانی توزیع می شود. 

 

اخراج دسته جمعی شهروندان گرجستانی از روسیه در نیمه دوم سال 2006 میلادی در شرایط سردی روابط مسکو و تفلیس و پس از به قدرت رسیدن میخاییل ساآکاشویلی سیاستمدار دست نشانده غرب در گرجستان صورت گرفت. 

 

سرویس مهاجرت روسیه در آن دوره اعلام کرد ، نزدیک به یک میلیون نفر از شهروندان گرجستان بطور غیر قانونی در روسیه اقامت دارند.

 

گرجستان در ماه مارس سال 2007 میلادی علیه روسیه در دادگاه حقوق بشر اروپا در این رابطه اقامه دعوی کرد.

 

ماموکا باختادزه نخست وزیر گرجستان رای صادره دادگاه حقوق بشر اروپا را برای تامین حقوق شهروندان کشورش بسیار مهم عنوان کرد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------