افشای تلاش مشاوران ترامپ برای انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان



اخبار,اخبار بین الملل

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه در گزارشی از تلاش مشاوران و منصوبان ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور برای فروش تجهیزات حساس هسته‌ای به عربستان سعودی، با وجود مخالفت اعضای شورای امنیت ملی آمریکا خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از واشنگتن پست، در این گزارش 24 صفحه‌ای که توسط «الیجا کامینگز» رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده، از تلاش‌های این افراد در دو سال گذشته برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با عربستان سعودی گفته شده است.

 

براساس این گزارش، هدایت این تلاش‌ها را پیشتر «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهوری آمریکا بر عهده داشته و بعدها «ریک پری» وزیر انرژی دولت ترامپ به عنوان یکی از جدی‌ترین موافقان این اقدام مطرح شده است.

 

به نوشته واشنگتن پست، موضوع فروش رآکتورهای هسته‌ای به ریاض، آخرین بار هفته گذشته در کاخ سفید مطرح و به بحث گذاشته شده بود.

 

با وجود این تلاش‌ها، گزارش مجلس آمریکا از مخالفت‌ وکلای کاخ سفید و اعضای شورای امنیت ملی این کشور با این طرح به علت احتمال بروز موانع قانونی، تضاد منافع و نیز تهدید علیه امنیت ملی آمریکا نوشته است.

 

این گزارش برمبنای اسناد به دست آمده و نیز اطلاعاتی است که گروهی از مقامات کاخ سفید برای نمایندگان مجلس آمریکا افشا کرده‌اند.

 

کامینگز که ریاست کمیته نظارتی این مجلس را عهده‌دار است، وعده داده که به این موضوع ورود و تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کند.

 

از جمله اتهام‌های مطرح علیه نزدیکان ترامپ، مسئله تضاد منافع و بهره‌مندی شخصی آن‌ها از قرارداد احتمالی با ریاض برای فروش تجهیزات هسته‌ای است.

 

در بخشی از این گزارش آمده است که این اطلاعات را برخی مقام‌های دولتی در اختیار نمایندگان مجلس آمریکا گذاشته اند تا از«تسریع در انتقال فناوری بسیار حساس هسته‌ای آمریکا به عربستان سعودی، در تناقض احتمالی با قانون انرژی اتمی و بدون بررسی کنگره» جلوگیری کنند. 

 

این همسو با گزارش هایی است که پیشتر رسانه‌های آمریکایی منتشر کرده و از آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ریاض خبر داده بودند.

 

براساس گزارشی که نشریه آنلاین «پروپابلیکا» سال گذشته منتشر کرد، از آغاز دولت ترامپ تا به امروز، گروهی از سیاستمداران و سرمایه‌داران آمریکایی در حال لابی برای نهایی کردن پروژه توسعه تاسیسات هسته‌ای عربستان سعودی بوده‌اند.

 

در مرکز این فعالیت‌ها، نام شرکتی تازه تاسیس موسوم به «رونق و نیروی صلح بین‌المللی» (International Peace Power & Prosperity) یا به اختصار «آی‌پی3» (IP3) مشاهده می‌شود.

 

مدیریت این شرکت را «مایکل هیوئیت» برعهده دارد که از آشنایان «تام باراک» سرمایه‌دار و از دوستان نزدیک رئیس جمهوری آمریکا است.

 

بازیگر دیگر این ماجرا، «رابرت مک‌فارلین» مشاور «رونالد ریگان» چهلمین رئیس جمهوری آمریکا است که بنا به ادعای پروپابلیکا، به فلین مشاور وقت ترامپ پیشنهاد حمایت کاخ سفید از طرح «آی‌پی3» برای ساخت نیروگاه برق هسته‌ای در عربستان سعودی و تعیین باراک به عنوان رابط پروژه را داده بود.

 

سیاست‌مداران و قانونگذاران آمریکایی نگرانند که بی‌توجهی کاخ سفید به تخطی احتمالی ریاض از تضمین‌ها و تعهدات امنیتی مرتبط با بازپردازش ضایعات هسته‌ای، بعدها به تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا تبدیل شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------