البشیر در سودان حالت فوق‌العاده اعلام کرد



اخبار,اخبار بین الملل,البشیر

رئیس جمهور سودان در سخنرانی مهمی از تغییر و تحولات در این کشور خبر داده و با انحلال دولت، یک سال حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد.

به گزارش فارس، «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان شامگاه جمعه بعد از نشست با حزب  حاکم «المؤتمر الوطنی» به سخنرانی پرداخت.

 

وی در این سخنرانی گفت: امروز در حالی با شما صحبت می‌کنم که کشور ما در مرحله سخت و پیچیده‌ای در تاریخ خود قرار داشته و از این مرحله با تاکید بر ساختن کشور با ثبات خود عبور خواهیم کرد.

 

البشیر با اشاره به پایبندی دولتش به توسعه آزادهای عمومی در این کشور گفت: کشور شاهد خواسته‌های مشروعی بوده که قانون اساسی پایبندی به آنها را تضمین کرده اما برخی تلاش کردند از این خواسته‌ها سوء استفاده کرده و کشور را به مسیری مبهم هدایت کنند.

 

رئیس جمهور سودان با دعوت به نشستن بر میز مذاکره برای جلوگیری از بروز بحران در این کشور گفت: رسیدن به توافقی سیاسی هدفی استراتژیک در رهبری کشور بوده و ساختار حکومت مرکزی بهترین شیوه برای رهبری کشور متنوع و متعددی همانند سودان است.

 

وی با دعوت از احزاب مخالف برای گفت‌ؤگو افزود: هیچ در صلح و ثباتی نبوده مگر آنکه آن را به صدا در آورده‌ایم و هیچ جایگزینی برای مذاکره و گفت‌وگو وجود ندارد.

 

البشیر از مردم خواست تا منافع کشور و وحدت آن را در اولویت قرار داده و اضافه کرد. از پارلمان می‌خواهم که اصلاحات مطرح شده در قانون اساسی را تا تکمیل گفت‌وگو ها به تاخیر بیاندازد.

 

رئیس جمهور سودان در ادامه سخنرانی خود با اعلام حالت فوق‌العاده به مدت یک سال در این کشور، دولت وفاق ملی این کشور و دولت‌های محلی سودان را منحل و تشکیل دولتی تکنوکرات را اعلام کرد.

 

وی با درخواست از دارندگان سلاح برای پیوستن به روند سیاسی و گفت‌وگو تاکید کرد که باید اصلاحات اقتصادی ریشه‌ای در این کشور اعمال شود.

 

شهرهای سودان از ۱۹ دسامبر گذشته به صحنه تظاهرات مردم در اعتراض به گرانی و نابسامانی اوضاع اقتصادی تبدیل شده است و بنا به گفته مسئولان سودانی تاکنون ۳۲ نفر در این اعتراض کشته شده‌اند در حالی‌که سازمان عفو بین‌الملل تعداد کشته‌ها را ۴۰ نفر اعلام کرده است.

 

معترضان سودانی روز پنجشنبه (دیروز) نیز با برگزاری تظاهراتی، اعتراض خود به سیاست‌های دولت را اعلام کردند.

 

معترضان در خارطوم به سمت کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کردند تا یادداشتی در خصوص درخواست برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان از قدرت را به ریاست‌جمهوری تحویل دهند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------