آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

حملات هوایی و انفجار طرابلس را لرزاند



اخبار,اخبار بین الملل,لیبی

شاهدان عینی بامداد یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های بین‌المللی از وقوع حملات هوایی و انفجار در پایتخت لیبی خبر داده‌اند.

به گزارش فارس، شاهدان عینی بامداد یکشنبه از به لرزه در آمدن طرابلس، پایتخت لیبی بر اثر چندین حمله هوایی و انفجار خبر داده‌اند. 

 

خبرنگار رویترز و چندین نفر از ساکنان شهر طرابلس می‌گویند شاهد پرواز هواپیمایی در شامگاه شنبه بوده‌اند که بعد از حرکت به مدت بیش از ۱۰ دقیقه بر فراز آسمان شهر چندین منطقه را بمباران کرده‌اند.

 

اندکی بعدتر، در ساعت آغازین بامداد یکشنبه صدای هواپیمایی دیگر شنیده شد و بعد انفجار مهیب مناطقی از شهر را به لرزه درآورد.   

 

هنوز مشخص نیست این حملات با پهپاد انجام شده‌اند یا هواپیماهای جنگی. توپخانه‌های ضدهوایی در پاسخ به این حملات، شلیک کردند. 

 

ساکنان طرابلس در روزهای گذشته شاهد وقوع حملات پهپادی بوده‌اند، اما رویترز نوشته این بار هنوز مشخص نیست که حملات با این نوع پرنده‌ها انجام شده باشد؛ صدای انفجارهای امشب، قوی‌تر از انفجارهای روزهای گذشته بوده است. 

 

ساکنان به رویترز گفته‌اند هدف یکی از حملات ظاهراً پایگاه نظامی نیروهای وفادار به طرابلس در بخش جنوبی شهر بوده که صحنه شدیدترین درگیری میان نیروهای دو طرف در روزهای گذشته بوده است. 

 

مسئولان لیبی برای قطع کردن ارتباطهای هوایی با طرابلس که شهری با جمعیت ۲.۵ میلیون نفر است تنها فرودگاه این شهر را بسته‌اند. فرودگاه شهر «مصراته»، واقع در ۲۰۰ کیلومتری شرق طرابلس اما همچنان باز است. 

 

ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» از پنجشنبه ۱۵ فروردین عملیاتی را به پشتیبانی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر برای تصرف شهر ساحلی لیبی که مقر دولت وفاق ملی است آغاز کرده است. 

 

حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و  «فایز السراج»، رئیس دولت «وفاق ملی» عملیات نیروهای خود در جبهه غرب برای دفاع در برابر این حملات را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامگذاری کرده است.

 

خبرگزاری رویترز می‌گوید تأیید استفاده از پهپاد برای انجام حملات شامگاه شنبه به معنای استفاده ارتش ملی لیبی از جنگ‌افزارهایی پیشرفته‌تر در این درگیری‌ها است. نیروهای وفادار به حفتر تا کنون از جت‌های فرسوده ساخت شوروی سابق استفاده کرده‌اند. 

 

امارات متحده عربی و مصر برای کمک به ژنرال حفتر جهت داشتن دست برتر در درگیری‌های ۸ ساله لیبی از سال ۲۰۱۴ تجهیزاتی مانند هواپیما و بالگرد در اختیار او قرار داده‌اند.

 

گزارشی از سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد امارات متحده عربی به علاوه اقدام به احداث یک پایگاه هوایی در منطقه «الخادم» در شرق لیبی کرده است. 

 

خشونت‌ها در لیبی از روز جمعه بعد از اعلام گفت‌وگوی تلفنی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با خلیفه حفتر شدت بیشتری به خود گرفته است. 

 

در حملات توپخانه‌ای که جمعه در جنوب طرابلس اتفاق افتاد دو کودک کشته شدند. آمارهای سازمان بهداشت جهانی تا قبل از حملات هوایی شامگاه شنبه از کشته شدن ۲۲۷ نفر و زخمی شدن ۱۱۲۸ نفر دیگر بر اثر این درگیری‌ها حکایت دارند. 

 

روز پنجشنبه، ایالات متحده آمریکا و روسیه، به عنوان دو قدرت‌ صاحب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند هنوز نمی‌توانند از قطعنامه‌ای در این شورا برای آتش‌بس در لیبی حمایت کنند. 

 

دیپلمات‌ها می‌گویند روسیه با پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس که نیروهای حفتر را مقصر دامن زدن به تنش‌های اخیر معرفی می‌کند، مخالف است. آمریکا دلیلی برای عدم حمایت از این پیش‌نویس ارائه نکرده است.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------