آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائيل و اوکراین

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور،…

پارلمان انگلیس دولت را شکست داد/ جانسون تهدید به اعلام انتخابات کرد



اخبار,اخبار بین الملل,پارلمان انگلیس
نمایندگان پارلمان انگلیس در راستای تلاش برای محدود کردن اختیارات نخست‌وزیر این کشور برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به طرحی رأی‌ دادند که خواستار واگذاری کنترل روند «برگزیت» به نهاد قانونگذار در انگلیس است.

به گزارش فارس، نمایندگان پارلمان انگلیس در راستای تلاش در جهت محدود کردن اختیارات نخست‌وزیر «بوریس جانسون» برای خارج کردن بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به طرحی رأی‌ دادند که خواستار واگذاری کنترل روند «برگزیت» به نهاد قانونگذار در انگلیس است.

 

رأی مثبت به این طرح به منزله شکستی برای «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس محسوب می‌شود که اعلام کرده قصد دارد به هر قیمتی ۳۱ اکتبر کشورش را از اتحادیه اروپا خارج کند. دولت او دوشنبه درباره تصویب این طرح هشدار داده بود. 

 

رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند بوریس جانسون در پی این شکست از پارلمان تهدید کرد در صورتی که نمایندگان پارلمان فردا به طرح دیگری رأی داده و او را ملزم به معوق کردن خروج از اتحادیه اروپا کنند دولت او اعلام برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام خواهد کرد. 

 

یک مقام دولت انگلیس دوشنبه گفته بود در صورتی که نمایندگان پارلمان این طرح را تصویب کنند، جانسون روز ۱۴ اکتبر انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد.

 

طرح مذکور با ۳۲۸ رأی موافق و ۳۰۱ رأی مخالف به تصویب رسید. ۲۱ نماینده هم حزبی جانسون، مخالفان را در تصویب آن همراهی کردند.

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد ۲۱ نماینده حزب محافظه‌کار در پارلمان انگلیس که با همراهی با مخالفان دولت بوریس جانسون در به تصویب رسیدن اولین مرحله طرح ممانعت از برگزیت بدون توافق نقش داشتند از حزب اخراج می‌شوند. 

 

طرحی که به تصویب رسید نخستین مرحله از طرحی است که جانسون را ملزم می‌کند که یا با اتحادیه اروپا در مورد نحوه خروج به توافقی مدون برسد یا بار دیگر ضرب‌الاجل خروج را به تعویق بیاندازد. در صورتی که نمایندگان پارلمان روز چهارشنبه دومین مرحله این طرح را تصویب کنند، جانسون قادر به خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق با این اتحادیه نخواهد بود.  

 

 آقای جانسون قبلاً گفته تصویب این طرح را به منزله اخلال پارلمان در قدرت چانه‌زنی او در مذاکرات با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت می‌بیند. او در نطقی روز دوشنبه با بیان این ادعا که شانس توافق با اتحادیه اروپا افزایش پیدا کرده گفت که تصویب طرح ممانعت از «برگزیت بی‌توافق» در روند مذاکرات اخلال ایجاد خواهد کرد.

 

بوریس جانسون بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) گفت: «آقای رئیس؛ اجازه بدهید شکی در مورد پیامدهای این رأی‌گیری باقی نباشد. این اقدام به معنی آن است که پارلمان در صدد به هم زدن هر توافقی است که ما ممکن است در بروکسل به آن دست پیدا کنیم. از آنجا که طرح فردا، کنترل مذاکرات را به اتحادیه اروپا تقدیم می‌کند.»

 

وی اضافه کرد: «و این به معنی شبهات بیشتر، تأخیرهای بیشتر و سردرگمی‌های بیشتر است و به معنی آن است که اتحادیه اروپا خود قادر خواهد بود تصمیم بگیرد تا کی این کشور را در این اتحادیه نگاه دارد. از آنجا که نمی‌خواهم با این برنامه همراه شوم، ما مجبوریم انتخاب کنیم.»

 

جانسون تأکید کرد: «آقای رئیس، من انتخابات نمی‌خواهم. مردم انتخابات نمی‌خواهند ولی اگر مجلس عوام فردا به این رأی‌ دهند، مردم مجبورند فردی که قرار است ۱۷ اکتبر برای رتق و فتق امور و پیش بردن امور این کشور به بروکسل می‌رود را انتخاب کنند.»

 

وی تأکید کرد: «من نمی‌خواهم انتخابات برگزار کنم ولی اگر نمایندگان فردا بخواهند روند مذاکرات را متوقف کنند و دنبال یک تأخیر بی‌مورد دیگر در برگزیت باشند-که ممکن است سال‌ها طول بکشد- این تنها روش برای حل موضوع خواهد بود.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------