آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

نخست وزیر انگلیس با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید…

اردوغان: آمریکا باید پول اف-۳۵هایمان را پس دهد



اخبار,اخبار بین الملل,اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه با تأکید دوباره بر اراده این کشور برای دریافت سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» از روسیه، گفت اگر آنکارا از برنامه تولید «اف-۳۵» کنار گذاشته شود، واشنگتن باید پول ترکیه را پس بدهد.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه تأکید کرد که این کشور روند دریافت سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» از روسیه را تکمیل می‌کند و اگر آمریکا بخواهد آنکارا را از پروژه تولید جنگنده «اف-۳۵» کنار بگذارد، باید سرمایه‌گذاری ترکیه در این پروژه را جبران کند.

 

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان گفت: «ما با خرید سامانه اس-۴۰۰، برای جنگ آماده نمی‌شویم، بلکه تلاش می‌کنیم امنیت ملی خود را تضمین کنیم. تا آوریل سال ۲۰۲۰، این روند [تحویل] کامل می‌شود.»

 

وی افزود: «نیروهای مسلح ما [بر این سامانه] کنترل کامل خواهند داشت. در حال حاضر، اس-۴۰۰ بزرگترین معامله تاریخ ماست و این روند مشارکت به سمت تولید مشترک پیش می‌رود.»

 

روسیه این هفته با وجود مخالفت شدید آمریکا، روند تحویل سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه را آغاز کرد. ترکیه از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و از اعضای پروژه مشترک جنگنده اف-۳۵ است. واشنگتن مدعی است استقرار اس-۴۰۰ در یک کشور عضو ناتو، نقاط ضعف احتمالی اف-۳۵ را برای روسیه افشا می‌کند. به همین جهت، آمریکا اعلام کرده احتمالا ترکیه را از پروژه اف-۳۵ کنار می‌گذارد.

 

اردوغان در این مورد گفت: «تا الان، ما ۱.۴ میلیارد دلار برای اف-۳۵ها پول داده‌ایم. اگر ترکیه از این برنامه خارج شود، هزینه هر هواپیما، ۷ تا ۸ میلیون دلار افزایش می‌یابد. اتخاذ این تصمیم، راحت نیست. آن‌ها باید پول ما را پس بدهند.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------