فرانسه: پایان پیمان موشک میانبرد هسته ای میان روسیه و آمریکا خطرناک است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
معاون نمایندگی فرانسه در سازمان ملل متحد، پایان پیمان موشک میانبرد هسته ای میان روسیه و آمریکا را خطرناک دانست و گفت جهان دیگر نمی تواند درگیر مسابقه جدید تسلیحاتی شود.

آنه گیگن عصر پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با درخواست چین و روسیه با موضوع تهدیدهای صلح و امنیت بین المللی متعاقب آزمایش موشکی اخیر آمریکا پس از خروج از پیمان آی ان اف انجام شد، این مطلب را مطرح کرد.

 

وی افزود: در شورای امنیت، فرانسه یادآوری می کند که کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح های اتمی، ستون های سیستم امنیتی است که شورا ضامن آن است.

 

معاون نمایندگی فرانسه در سازمان ملل متحد، افزایش خطر بی ثباتی در اروپا را پیامد پایان پیمان موشک های هسته ای میان برد دانست و ادامه داد: از دیگر پیامدهای این اقدام، سیستم بین المللی کنترل تسلیحات فرسایش می یابد و فرانسه متاسف است از اینکه هیچ راه حلی برای نگهداری این پیمان یافت نشده است.

 

گیگن اضافه کرد: جهان نمی تواند درگیر مسابقه جدید تسلیحاتی شود که همه ما هزینه آن را خواهیم پرداخت. این می تواند یک گام بازگشت به عقب خطرناک باشد که برای دستاوردهای گذشته در حوزه امنیت مضر است.

 

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا ۱۱ مردادماه از خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF خبر داد.

 

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد.

 

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد بعد از خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه یک فروند موشک میان‌برد کروز آزمایش کرده است. 

 

آزمایش موشک آمریکا چند هفته بعد از خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد صورت می‌گیرد که انجام چنین آزمایش‌هایی را ممنوع می‌کرد.

 

روسیه و چین این اقدام را خطری برای صلح و امنیت بین المللی دانستند و خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه شدند.

 

ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------