لاوروف: جنگ در سوریه واقعاً به پایان رسیده/ روسیه از امنیت خود دربرابر آمریکا دفاع می‌کند



اخبار,اخبار بین الملل,لاوروف
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه تشدید اوضاع در خاورمیانه و افزایش فعالیت تروریست‌ها نتیجه بی‌توجهی کشورهای غربی‌ به حقوق بین‌الملل است، بر تلاش مسکو برای ایجاد ثبات پایدار در سوریه و برقراری آرامش و امنیت در کل منطقه تأکید کرد.

به گزارش تسنیم، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «ترود» (کار)، اعلام کرد که اوضاع در سوریه در حال بازگشت به وضعیت صلح و ثبات است و در خاک این جمهوری عربی تنها برخی کانون‌های تنش مجزا باقی مانده است.

 

لاوروف گفت: «جنگ در سوریه واقعاً پایان یافته، این کشور به تدریج در حال بازگشت به زندگی عادی و صلح‌آمیز است و تنها در برخی مناطق که تحت کنترل دولت این کشور قرار ندارد، برای مثال در منطقه ادلب و کرانه شرقی رود فرات، کانون‌های تنش مجزایی باقی مانده است.»

 

به گفته وی، در چنین شرایطی در وهله نخست، هدف اصلی پیشرفت در روند حل و فصل سیاسی اوضاع برای دستیابی به یک ثبات پایدار و قابل اطمینان در سوریه و در مجموع در کل منطقه خاورمیانه و همچنین ارائه کمک‌های انسان دوستانه به این به سوریه است.

 

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که شکل‌گیری و آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه برای اجرای اصلاحات سازنده در این کشور، مرحله بسیار مهمی در پیشبرد حل و فصل سیاسی اوضاع است که باید توسط خود مردم سوریه و با کمک سازمان ملل انجام شود. به عقیده وی، آغاز به کار کمیته قانون اساسی این امکان را به دولت و مخالفان سوری خواهد داد تا برای نخستین بار گفت‌وگوهای مستقیم درباره آینده این کشور را آغاز کنند.

 

مخالفان سوری باید در روند حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه مشارکت کنند

لاوروف تاکید کرد که مسکو اهمیت زیادی برای حمایت از تماس‌های مرتب بین طرفین مناقشه در سوریه، از جمله با مخالفان سوری قائل است و خواستار مشارکت همه گروه‌های جامعه سوریه در روند حل و فصل سیاسی اوضاع در این کشور است. وی افزود: «مخالفان سوری که در مذاکرات بین المللی درباره سوریه، از جمله در چارچوب مذاکرات آستانه و همچنین تماس‌های بین طرفین مناقشه در سوریه در ژنو شرکت می کنند، نقش بسیار مهمی دارند. نمایندگان مخالفان باید در ترکیب کمیته قانون اساسی نیز مشارکت داشته باشند. آنها می توانند و باید سهم سازنده‌ای در روند حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه، بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل داشته باشند.»

 

رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی روسیه تاکید کرد که این کشور خواستار حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، بازگشت تمامی مردم این کشور به میهنشان و همچنین بازگشت این کشور به خانواده جهان عرب و همچنین از بین رفتن کامل آخرین کانون‌های تروریسم در این کشور است. به عقیده وی، این مسئله ضامن تامین امنیت و ثبات در کل منطقه خاورمیانه خواهد بود.

 

غربی‌ها بالاخره به این درک می‌رسند که باید اصول حقوق بین الملل را رعایت کنند

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری در این مصاحبه اعلام کرد که کشورهای غربی دیر یا زود ضرورت پیروی از ضوابط حقوق بین الملل را درک خواهند کرد. ویگفت: «فکر می‌کنم که در نهایت، همتایان غربی به این درک برسند که لازم است تا حقوق بین الملل را برای تقویت ثبات جهانی و منطقه‌ای رعایت کنند. من با این نظریه موافق هستم که تلاش برخی کشورها برای دور زدن حقوق بین الملل در جهت منافع خود با ایجاد یک "شبه واقعیت" خودساخته و تحمیل آن به سایر جامعه جهانی بسیار خطرناک خواهد بود.»

 

لاوروف افزود: «آنها استدلال‌های غیرقابل قبولی را مطرح می‌کنند، مبنی بر اینکه گویا ضوابط حقوق بین الملل کنونی کارایی نداشته و شورای امنیت و جامعه جهانی در مقابل جنایات جدی قرار گرفته است. این تلاش برای اقتباس خودخواهانه از قوانین بین المللی که برای خود آنها قابل توجیه است و در نتیجه چنین اقداماتی، اوضاع کلی در جهان امروز کمتر قابل پیش بینی بوده و باعث بی نظمی می‌شود.»

 

وزیر خارجه روسیه به عنوان منفی‌ترین نمونه چنین خطی‌مشی، تشدید خشونت‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین افزایش بی سابقه فعالیت گروه‌های تروریستی را ذکر کرد.

 

وی تاکید کرد: «پیروی از اصول شناخته شده حقوق بین الملل یکی از ستون‌های اصلی سیاست خارجی روسیه است و ما در این زمینه تنها نیستیم. اکثریت مطلق کشورهای جهان با این دیدگاه موافق هستند. کشورهایی که بیش از 80 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند با سیاست خارجی روسیه موافقند و ما به منظور تقویت مشروعیت حقوق بین الملل همواره با آنها در مذاکره هستیم. من بار دیگر تاکید می کنم که پیروی وفادارانه به اصول و حقوق بین الملل باید از اجرای استاندارد‌های مضاعف و تحمیل اراده شخصی به دیگران مستثنا باشد.»

 

روسیه از تمامی امکانات برای تامین امنیت خود در برابر سیاست مخرب آمریکا استفاده می‌کند

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه، تاکید کرد که روسیه تمامی تلاش‌های لازم برای تامین امنیت ملی خود در شرایطی که خط مشی آمریکا در جهت از بین بردن سیستم ثبات راهبردی است را در نظر گرفته است.

 

وی توضیح داد: «خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر، نمونه بارز این خط‌مشی است و اکنون در نتیجه این سیاست آمریکا سرنوشت پیمان مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی که مدت اعتبار آن در ماه فوریه سال 2021 به پایان خواهد رسید، هم نامشخص است. سیاست مخرب ایالات متحده به سیستم روابط بین الملل آسیب رسانده، باعث افزایش مناقشات بالقوه شده و مسابقه تسلیحات موشکی-هسته‌ای جدیدی را به وجود خواهد آورد. در چنین شرایطی مسلماً ما همه اقدامات لازم برای تامین امنیت ملی کشور را در نظر خواهیم گرفت و تردیدی در این باره وجود ندارد.»

 

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «ما از همتایان آمریکایی خود می‌خواهیم تا فراموش نکنند که تلاش مشترک دو کشور چه نقش مهمی در تامین ثبات جهانی دارد و ما امیدوار هستیم که مقامات واشنگتن در برخوردهای غیرسازنده خود تجدیدنظر کرده و مسئولانه تر در این باره بیاندیشند. البته ما همچنان برای گفت‌وگوهای سازنده با طرف آمریکایی درباره مسائل مربوط به کنترل تسلیحات آمادگی داریم.»

 

لاوروف همچنین تاکید کرد که مشارکت بین روسیه و چین به حدی مستحکم است که هیچ نیروی ثالثی نمی‌تواند حلقه اتصال بین مسکو و پکن را از بین ببرد. وی گفت: «مدتهای زیادی است که بین وزارت خارجه روسیه و چین روابطی بسیارسازنده، قابل اعتماد و دوستانه برقرار شده که اجازه می دهد تا دو کشور سریعاً و با دقت تمام وظایف محوله در مقابل مسائل به وجود آمده در عرصه بین الملل را انجام دهند. دیپلمات‌های روسی دائماً در تماس نزدیک با دوستان چینی بوده و مشارکت دائم و سازنده‌ای بین مقامات دیپلماتیک دو کشور در تمامی جهان در عرصه‌های مختلف بین‌المللی وجود دارد و این مشارکت به اندازه‌ای محکم است که هیچ نیرویی ثالثی نمی‌تواند در آن گره‌ای به وجود آورد.»

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------