آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

تظاهرات سراسری در لبنان در اعتراض به مصوبه مالیات‌های جدید/ هشدار آمریکا و عربستان به شهروندانشان



اخبار,اخبار بین الملل,تظاهرات سراسری در لبنان
صبح امروز (جمعه) ده‌ها معترض لبنانی به دنبال استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان و معترضان در میدان "ریاض الصلح" در مقابل دفتر دولت سعد حریری دچار حالت خفگی شدند. هزاران تن در اعتراض به مصوبه مالیات‌های جدید و نابسامانی اوضاع معیشتی خواستار برکناری دولت حریری هستند.

به گزارش ایسنا، نیروهای امنیتی میدان "ریاض الصلح" را با شلیک گاز اشک‌آور و شلنگ‌های آب پرفشار تخلیه کردند، همچنین به تعقیب معترضان با باتوم پرداختند. در حالی که تظاهرکنندگان از بازداشت تنی چند از هم‌قطاران‌شان صحبت می‌کنند و نیروهای امنیتی اعلام کردند، ۴۰ تن از نیروهای امنیتی در این درگیری‌ها زخمی شدند.

 

صدها جوان لبنانی در بیروت و شهرهای صیدا، النبطیه، طرابلس، عکار، بعلبک، الهرمل و غیره تظاهرات به راه انداختند.

 

تعدادی از تظاهرکنندگان به خودروی اکرم شهیب، وزیر آموزش تیراندازی کردند.

 

لبنان شب گذشته شاهد اعتراضات گسترده -که بزرگترین اعتراضات طی چند سال اخیر بوده- در سراسر این کشور بود این اعتراضات در مخالفت با مصوبه جدید دولت درباره مالیات‌های جدید صورت گرفته است، مالیات‌های جدید شامل مالیات بر تماس‌های اینترنتی است. مردم همچنین به وضعیت معیشتی و اوضاع نابسامان اقتصادی معترض هستند.

 

تظاهرکنندگان اقدام به برپایی چاردهایی در بیروت و مناطق دیگر برای ماندن در محل‌های تحصن‌های خود کرده‌اند تا دولت را از این تصمیم بستن مالیات بر خدمات اینترنتی منصرف کنند. معترضان مسیرهای اصلی در کشور را مسدود کرده و خواستار مبارزه با فساد شدند.

 

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد، دو تن از کارگران خارجی در اثر آتش‌سوزی که نزدیک اعتراضات در بیروت رخ داد جان خود را از دست دادند.

 

این خبرگزاری افزود، تیم نجات برای بیرون آوردن دو جسد و خاموش کردن آتش به محل حادثه حاضر شد.

 

به دلیل شرایط کنونی وزارت آموزش مدارس و دانشگاه‌ها را امروز (جمعه) تعطیل اعلام کرده و شعبه‌های بانک‌های خصوصی نیز امروز برای ممانعت از هر گونه اتفاق غیرمنتظره‌ای تعطیل هستند.

 

اتحادیه سراسری کارگران نیز همزمان با جلسه‌ای که امروز دولت در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد کرد، فراخوان برگزاری تحصن داده است.

 

ریا الحسن، وزیر کشور لبنان گفته است، دولت سعد حریری در حال حاضر استعفا نمی‌کند چون هیچ هدفی را به دست نیاورده است.

 

وی در اظهارات تلویزیونی گفت، اکثر تظاهرات‌ها مسالمت‌آمیز هستند و نیروهای امنیتی دستور داده شده با معترضان برخورد نکنند.

 

از سوی دیگر، ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیال پیشرو اظهار کرد، با سعد حریری تماس گرفته و به او پیشنهاد داده که با هم از دولت استعفا کنند.

 

این نماینده سابق پارلمان لبنان در تماسی تلفنی با المیادین گفت، سعد حریری را تنها نخواهد گذاشت و میشل عون، رئیس‌جمهوری را مسؤول هرگونه تصمیم گیری به اجماع یا استعفای دولت می‌داند.

 

جنبلاط اشاره کرد، جدای از مساله مالیات روی تماس‌های واتس‌اپ بحران زیرساختی در اقتصاد لبنان و بحران در اداره امور کشور وجود دارد و دولت ناتوان از کنترل امنیت کشور و حاکمیت آن است.

 

این رهبر سوسیال پیشرو گفت: آنچه رخ داده تلاشی است برای مقصر جلوه دادن سعد حریری به تنهایی و من حریری را تنها نخواهم گذاشت و با هم استعفا می‌کنیم.

 

سمیر جعجع، رئیس حزب القوات البنانیه هم تصریح کرد، با حریری و جنبلاط تماس گرفته تا به نحوی برای کنترل اوضاع به راه حلی دست یابند.

 

محمد شقیر، وزیر ارتباطات بعد از خروج معترضان در اعتراضات سراسری گفت از اعمال مالیاتی به ارزش شش دلار ماهانه برای خدمات مکالمات صوتی از طریق پروتکل اینترنت صرف نظر کرده است.

 

مصوبه دولت درباره اعمال مالیات‌های جدید و دیگر تدابیر ریاضتی به دلیل بحران اقتصادی و مالی است که این کشور به دلیل افزایش کسری بودجه و بدهی کلی درگیر آن است.

 

صدای معترضان در لبنان از چند هفته پیش بلند شده و آنها به کاهش نرخ ارز کشورشان در مقابل دلار اعتراض دارند.

 

دولت لبنان از چند روز پیش در حال بررسی پیش‌نویس بودجه سال ۲۰۲۰ است که شامل مالیات‌های جدید برای تامین کسری بودجه سراسری از جمله افزایش بهای سوخت و افزایش مالیات بر ارزش افزوده به طور تدریجی است.

 

هشدار آمریکا و عربستان به شهروندانشان درباره لبنان

سفارت ریاض در بیانیه‌ای فوری از شهروندان و اتباع خود در کشور لبنان خواست تا از نزدیک شدن به اماکنی که شاهد تظاهرات علیه اوضاع اقتصادی در لبنان است، خودداری کنند.


در بیانیه سفارت عربستان آمده که با توجه به اوضاع امنیتی در لبنان و برای حفظ امنیت شهروندان سعودی سفارت از همه شهروندان مقیم در لبنان و مسافران سعودی به این کشور می‌خواهد تا از رفت و آمد در اماکنی که شاهد تظاهرات و درگیری هستند اجتناب کنند.

 

همچنین وزارت خارجه آمریکا در اقدامی مشابه به شهروندان آمریکایی نسبت به رفت و آمد در لبنان به ویژه مناطق شاهد درگیری ئ تظاهرات هشدار داد.

 

دفتر مدیریت کل نیروهای امنیت داخلی لبنان صبح امروز اعلام کرد در جریان درگیری‌ها ۶۰ نیروی امنیتی زخمی شده‌اند.

 

بیروت پایتخت لبنان و برخی شهرهای دیگر این کشور شاهد اعتراضات در محکومیت اوضاع بد معیشتی است که این اعتراضات به درگیری در برخی مناطق انجامیده است.

 

این اعتراضات پس از آن صورت گرفت که دولت لبنان موافقتش را با اعمال مالیات بر تماس‌های صوتی واتس‌آپ و دیگر پیام رسان‌های اینترنتی اعلام کرد.

 

وزیر کشور لبنان: با معترضان درگیر نمی‌شویم/ نشست فوق‌العاده دولت برای بررسی اوضاع

«ریا الحسن»، وزیر کشور لبنان در گفت‌وگو با وبگاه خبری المیادین  اکثر تظاهرات‌های اعتراضی شب گذشته لبنان به وضعیت معیشتی در این کشور را مسالمت آمیز خواند و گفت نیروهای امنیتی دستور گرفته‌اند که با تظاهرات کنندگان درگیر نشوند.

 

وی اوضاع امنیتی را تحت کنترل خواند و گفت: اما به هر حال نیروهای امنیتی با هر گونه تلاش‌های خرابکارانه مقابله خواهند کرد.

 

الحسن ضمن یادآوری اظهارات سعد الحریری، نخست وزیر لبنان درباره تدابیر دولت لبنان برای کاهش کسری بودجه گفت: این تدابیر باید به گونه‌ای باشد که بین اقدامات ریاضت اقتصادی و کاهش تاثیر آن بر شهروندان لبنانی تعادل ایجاد شود.

 

لغو جلسه دولت لبنان در سایه اعتراضات اقتصادی/ گمانه‌زنی درباره احتمال استعفای حریری

قرار بود امروز جلسه فوق العاده هیئت دولت به منظور بررسی اوضاع در کاخ ریاست جمهوری در منطقه بعبدا به ریاست میشل عون رئیس جمهور لبنان برگزار شود اما ریاست جمهوری لبنان ظهر امروز اعلام کرد که این جلسه لغو شده است.

 

دفتر ریاست جمهوری در توییت خود نوشت: سعد حریری نخست وزیر با میشل عون تماس گرفت و دوطرف درخصوص لغو جلسه امروز توافق نظر کردند.

 

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری، عون و حریری اوضاع کلی و اقدامات لازم برای حفاظت از دارایی های عمومی و خصوصی را بررسی کردند.

 

برخی سفارتخانه ها از جمله کویت، امارات و عربستان هم از اتباع خود خواستند تا جانب احتیاط را رعایت کرده و از محل های تظاهرات فاصله بگیرند.

 

قرار است سعد حریری نخست وزیر لبنان عصر امروز با مردم لبنان صحبت کند.

 

نکته قابل توجه درخواست امروز سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی و از هم پیمانان سنتی حریری برای استعفای دولت وی بود.

 

جعجع در بیانیه خود آورده است: من از سعد حریری نخست وزیر صادقاته دعوت می کند که از این دولت استعفا دهد زیرا شکست مفتضحانه ای در متوقف کردن وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور خورده و وضعیت ما را به اینجا رسانده است.

 

در همین راستا، سامی الجمیل رئیس حزب کتائب لبنان نیز از مردم سراسر لبنان خواسته است تا مسالمت آمیز به خیابانها بیایند و مخالفت خود را با وضع موجود اعلام کرده و خواهان استعفای دولت شود زیرا به گفته وی، دولت کنونی یک دولت سهمیه بندی شده است. او از مردم خواست تا خواستار تشکیل یک دولت بی طرف متشکل از افراد کاردان برای نجات اوضاع اقتصادی و معیشتی شوند.

 

الجمیل همچنین خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.

 

در مقابل، نجیب میقاتی و فواد سنیوره و تمام سلام سه نخست وزیر اهل سنت لبنان در بیانیه مشترک در دفاع از حریری برآمدند و گفتند که برخی در تلاش برای شانه خالی کردن از مسئولیت اوضاع کنونی لبنان و انداختن بار مسئولیت آن به گردن نخست وزیر هستند.

 

در سایه این شرایط، گمانه زنی ها درخصوص احتمال استعفای حریری مطرح شده است؛ هرچند که برخی از منابع ابراز عقیده کردند که این موضوع در جریان گفت وگوی تلفنی امروز حریری و عون مطرح نشده است.

 

مقام لبنانی: حریری تصمیم به استعفا ندارد

عضو دفتر سیاسی «جریان المستقبل» وابسته به نخست وزیر لبنان گفت: سعد حریری تا این لحظه هیچ گرایشی به استعفا ندارد.

 

معترضان به ورودی کاخ ریاست‌جمهوری در بعبدا رسیدند

گفته می‌شود معترضان به ورودی کاخ ریاست‌جمهوری رسیده‌اند.

 

معترضان راه‌ها را در سراسر لبنان بسته‌اند و همچنان به آتش زدن تایرها ادامه می‌دهند. گفته می‌شود برای اولین بار اعتراضات به ورودی کاخ ریاست‌جمهوری در بعبدا از سال ۲۰۱۵ رسیده است.

اخبار,اخبار بین الملل,تظاهرات سراسری در لبنان

 

تعطیلی مدارس و دانشگاه های لبنان

وزیر آموزش و پرورش لبنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: به دلیل ادامه ناآرامی ها ، همه مدارس لبنان روز شنبه ( ۲۷ مهرماه) نیز تعطیل است.

 

این درحالی است که وزارت آموزش و پرورش لبنان شب گذشته اعلام کرده بود امروز جمعه مدارس پایتخت تعطیل است.

 

کشته شدن یک معترض در اعتراضات لبنان

روزنامه « الجمهوریه» لبنان نوشت: «یوسف الحسن» جوان لبنانی اولین کشته ناآرامی ها و اعتراض هایی است که از شامگاه پنجشنبه در لبنان آغاز شده است. وی در تظاهراتی که در شهر طرابلس در شمال کشور برگزار شد، در اثر اصابت گلوله زخمی شد و به علت شدت جراحات درگذشت.

 

تیراندازی یکی از همراهان «مصباح الاحدب » نماینده پیشین مجلس نمایندگان لبنان به زخمی و کشته شدن یوسف الحسن منجر شد.


"الاحدب" از مخالفان محور مقاومت در لبنان است.

 

خبرگزاری لبنان نیز پیش تر اعلام کرده بود در تیراندازی مزبور پنج نفر مجروح شدند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------