اعتراضات کاتالونیا| تظاهرات و اعتصاب بارسلون را به حالت فلج درآورد



اخبار,اخبار بین الملل,اعتراضات کاتالونیا
شهر بارسلون اسپانیا جمعه برای پنجمین روز متوالی صحنه زد و خورد پلیس ضد شورش و تظاهرات‌کنندگانی بود که در اعتراض به بازداشت رهبران استقلال‌طلب به خیابان‌ها آمده بودند.

به گزارش فارس، در پنجمین روز متوالی اعتراضات به بازداشت رهبران استقلال‌طلب اسپانیا، تظاهرات‌کنندگان جمعه در مرکز شهر بارسلون با پلیس درگیر شدند. 

 

به نوشته یورونیوز، گروهی از معترضان اقدام به پرتاب سنگ و قوطی به سمت نیروهای پلیس ضدشورش کردند. عده‌ای از معترضان هم سطل‌های بزرگ آشغال را به مرکز بلوار اصلی شهر آورده و آنها را آتش زدند. خودروهای ون پلیس تلاش کرد مردم را به سمت پیاده‌روها منحرف کند اما موفق نشد. 

 

در سایر نقاط شهر تظاهرات‌هایی عمدتاً مسالمت‌آمیز در اعتراض به صدور حکم‌های حبس طولانی‌مدت برای رهبران استقلال‌طلب منطقه «کاتالونیا» برگزار شده‌اند. 

 

شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داده در شهر اعتصاب عمومی اعلام شده و برگزاری پنج تظاهرات بزرگ که همگی مسالمت‌آمیز هستند شهر را به حالت فلج درآورده است. 

 

پلیس برآورد کرده بیش از ۵۰۰ هزار نفر در تظاهرات‌های جمعه شرکت کرده‌اند. 

 

تظاهرات‌کنندگان همچنین یک بزرگراه در مرز فرانسه-اسپانیا را مسدود کرده و باعث ایجاد ترافیک سنگین در آن منطقه شدند. 

 

روزنامه اسپانیایی‌زبان «ال پائیس» گزارش داده مجموعاً روز جمعه ۱۷ نفر در تظاهرات‌های برگزار شده در سراسر منطقه دستگیر و ۶۲ نفر زخمی شده‌اند. از میان زخمی‌شده‌ها ۴۱ نفر در بارسلون بوده‌اند.  

 

سران استقلال‌طلبان منطقه «کاتالونیا» اسپانیا در دادگاهی که روز دوشنبه برگزار شد، به حبس طولانی مدت محکوم شدند.در این دادگاه، ۱۲ نفر از سران استقلال‌طلبان کاتالونیا به جرم تلاش برای جدا کردن این منطقه از اسپانیا در سال ۲۰۱۷ میلادی، محکوم به حبس و تبعید شدند.

 

سنگین‌ترین حکم این دادگاه را «اوریل جانکراس» معاون سابق رئیس دولت محلی دریافت کرد و به ۱۳ سال حبس محکوم شد. «کارلس پوئیگدمون» رئیس دولت محلی وقت نیز همچنان در تبعید خود خواسته در کشور بلژیک به سر خواهد برد.

 

دادگاه اسپانیا جرم ۹ نفر از این مقامات دولت محلی کاتالونیا را خیانت، شورش و سوء استفاده از بودجه دولتی اعلام کرده و آن‌ها را مجموعاً به حدود ۱۰۰ سال زندان محکوم کرد.

 

با گذشت دو سال از همه‌پرسی جنجالی استقلال کاتالونیا، تنش‌ها بر سر وضعیت این منطقه هنوز هم ادامه دارد. روز شنبه مصادف با روز ملی اسپانیا حدود ۱۰ هزار نفر در «مادرید» پایتخت این کشور در اعتراض به استقلال‌طلبی کاتالان‌ها به خیابان‌ها آمدند. روز یکشنبه متقابلاً حامیان جدایی کاتالونیا در شهر «بارسلون» دست به تظاهرات زدند.

 

استقلال‌طلبان کاتالونیا در سال ۲۰۱۷، استقلال کاتالونیا از اسپانیا را طی یک نظرسنجی به رأی گذاشتند. با وجود یورش نیروهای امنیتی به مراکز رأی‌گیری و تلاش دولت مرکزی اسپانیا برای اخلال در روند برگزاری، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در آن همه‌پرسی، به جدایی این منطقه رأی دادند. این اقدام مهم‌ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان خاتمه یافتن حکومت دیکتاتوری «فرانسیسکو فرانکو» در این کشور قلمداد شد.

 

یک ماه پس از انجام نظرسنجی که با پاسخ شدید پلیس اسپانیا همراه شد، پارلمان کاتالونیا به‌طور یک‌جانبه استقلال این منطقه را اعلام کرد. دولت اسپانیا در اقدامی متقابل کنترل کامل این ناحیه را در دست گرفت و دستور دستگیری پیگدمونت و سایر اعضای دولت را صادر کرد.

 

رسیدگی به اتهامات این استقلال‌طلبان در دادگاه عالی مادرید چهار ماه طول کشید و بیش از ۴۰۰ شاهد در آن حاضر شدند. از جمله این شهود می‌توان به «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا در دوره برگزاری همه‌پرسی اشاره کرد.

 

این حکم می‌تواند واکنش بسیار شدیدی را در میان کاتالونیا ایجاد کند، جایی که استقلال‌طلبان دو سال پیش بزرگترین بحران سیاسی اسپانیا طی چندین دهه گذشته را به وجود آوردند.

 

این موضوع همچنین فضای سیاسی اسپانیا را در آستانه چهارمین انتخابات عمومی طی چهار سال گذشته، پیچیده می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------