سوریه دموکراتیک: تعداد کشته‌ها از آغاز آتش‌بس به 18 رسید/ تحویل 230 زندانی داعشی به نیروهای آمریکایی



اخبار,اخبار بین الملل,حملات ترکیه به سوریه
نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند، تعداد کشته‌ها در حملات ترکیه به شمال سوریه از زمان اعلام آتش‌بس به ۱۸ تن رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) امروز (شنبه) اعلام کردند، از زمان اعلام آتش‌بس پنج روزه تاکنون به دلیل اقدامات ترکیه در نقض این آتش‌بس، تعداد کشته‌ها در حملات ترکیه به شمال سوریه به ۱۸ از جمله پنج غیرنظامی افزایش یافته است.

 

این نیروها امروز از جامعه جهانی و در راس آن آمریکا به عنوان ناظر این آتش‌بس خواستند مسئولیت خود را در برابر حملات ترکیه بپذیرند.

 

آنها همچنین بر لزوم اعزام کارشناسانی بین‌المللی به منطقه برای مراقبت از اجرای این توافقنامه را خواستار شدند.

 

نیروهای قسد ترکیه را به نقض آتش‌بس متهم و تاکید کردند، سربازان ترکیه‌ای و گروه‌های همپیمان با آنها به بمباران‌های بی‌هدف علیه شمال سوریه ادامه می‌دهند.

 

ترکیه عصر پنج‌شنبه اعلام کرد پس از توافق با معاون رئیس جمهور آمریکا درباره عقب‌نشینی کردها از منطقه مرزی و تبدیل آن به منطقه امن، عملیات نظامی خود در سوریه را به مدت ۱۲۰ ساعت به حالت تعلیق درمی‌آورد.

 

تحویل 230 زندانی داعشی به نیروهای آمریکایی

به گزارش فارس، در حالیکه مناطق شمال سوریه شاهد آرامش نسبی است، نیروهای آمریکایی ۲۳۰ زندانی داعشی را که همه آنها تبعه کشورهای خارجی بودند، به زندان «الشدادی» در استان حسکه منتقل کرده‌اند.

 

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با اعلام این خبر نوشت که این تعداد زندانی داعشی در زندان «المالکیه» در حومه شهر «قامشلی» در نزدیکی مرز ترکیه مستقر بودند که به زندان «الشدادی» در حسکه منتقل شدند.

 

انتقال این زندانیان به حداقل ۱۴۰ کیلومتر دورتر از مرزهای ترکیه در حالی است که ترکیه و آمریکا بر سر آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه به توافق رسیده اند. توافقی که سه روز به پایان آن باقی مانده است.

 

طبق این گزارش، آمریکا همچنین پنج تن از تروریست‌های زندانی داعش را با یک فروند «هواناو» (شناور دو منظوره آبی- خاکی) از طریق روستای «العدنانیه» در حومه قامشلی به خاک عراق منتقل کرده است.

 

پیش از این مسئولان عراقی گفته بودند که حاضر نیستند اتباع خارجی داعش که در زندان‌های سوریه به سر می‌برند را تحویل بگیرند. بغداد گفته است که صرفا اتباع عراقی داعش را خواهد پذیرفت. با این حال به نظر می‌رسد انتقال ۲۳۰ تروریست خارجی داعش از قامشلی به حسکه مقدمه‌ای برای انتقال آنها به داخل خاک عراق باشد. در تاریخ بیستم مهر گذشته نیز آمریکا ۸۰ تروریست داعشی را از حسکه به عراق منتقل کرده بود.

 

آمریکا مدعی است که نگران فرار تروریست‌های داعش از زندان‌های واقع در شمال سوریه است. زندان‌هایی که به دست نیروهای کرد اداره می‌شود. اما در این میان عراق نیز تدابیر امنیتی در مرز خود با سوریه را افزایش داده و هزاران نیرو را در نقاظ مرزی مستقر کرده است.

 

ترکیه مدعی شد؛ ده‌ها داعشی فراری را دستگیر کردیم

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه روز شنبه اعلام کرد هفته گذشته نیروهای نظامی این کشور ۴۱ فرد مظنون به عضویت در گروه تروریستی داعش را که در پی درگیری بین ارتش ترکیه و نیروهای کُرد از کمپ‌های بازداشت در شمال سوریه گریخته بودند، دستگیر کرده‌اند.

 

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، سویلو گفت پیش از این هم، ۱۹۵ فرد دیگر که مظنون به عضویت در داعش بودند هم بازداشت شده‌ بودند.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه کُردهای سوریه را به رهاسازی حدود ۷۵۰ عضو داعش و خانواده‌هایشان متهم کرده است.

 

آسوشیتدپرس به نقل از شبکه «تی‌آر‌تی» نوشت، در میان این اعضای گروه داعش که توسط نیروهای کُرد شکال سوریه زندانی شده بودند افرادی با ملیت ترکیه‌ای و اروپایی دیده می‌شود که ممکن است به منطقه تحت کنترل ترکیه در شمال «حلب» منتقل شوند.

 

ترکیه به همراه تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» از هفدهم شهریور ماه عملیاتی را در شمال سوریه آغاز کرد. هدف ادعایی آنکارا، دور کردن خطر شبه‌نظامیان کُردی است که ترکیه آنان را تروریستی می‌داند.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز گذشته با تأکید بر اینکه از تسط دولت سوریه بر مناطقی که پیشتر تحت تصرف شبه‌نظامیان کُرد قرار داشت، ناراحت نیست، اعلام کرد که نیروهای ترکیه‌ای از مناطقی که در شمال سوریه وارد آن شدند، خارج نخواهند شد.

 

آمارهای مختلفی درباره شمار نیروهای خارجی که برای جنگ به عراق و سوریه رفته‌اند ارائه شده است. وزارت خارجه آمریکا ژوئن سال ۲۰۱۶ اعلام کرد بیش از ۴۰ هزار پیکارجوی خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور مختلف برای حضور در جنگ به سوریه رفته‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------