جانسون: اگر پارلمان اجازه اجرای برگزیت را ندهد انتخابات برگزار می‌کنم



اخبار,اخبار بین الملل,بوریس جانسون
نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه تهدید کرد در صورتی که پارلمان این کشور اجازه اجرای برگزیت را ندهد انتخابات برگزار خواهد کرد.

به گزارش فارس، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس سه‌شنبه گفت در صورتی که پارلمان این کشور با چارچوب زمانی او برای اجرای برگزیت مخالفت کنند، انتخابات عمومی برگزار خواهد کرد.

 

جانسون که قبل از رأی پارلمان به توافق دولت او با اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، گفت: «من به هیچ عنوان اجازه ادامه این وضع برای چند ماه دیگر را نخواهم داد.»

 

وی در ادامه گفت: «اگر پارلمان اجازه اتفاق افتادن برگزیت را ندهد و در عوض، در اجرای آن مانع‌تراشی کرده و تلاش کند همه چیز را تا ژانویه و شاید دیرتر از آن به تأخیر بیندازد، در چنین شرایطی باید با نهایت تأسف بگویم که مجبور خواهیم بود به سمت برگزاری انتخابات سراسری حرکت کنیم.»

 

 «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس شنبه این هفته  نامه‌ای را که در آن درخواست تأخیر در اجرای برگزیت مطرح شده بدون امضای خودش برای «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا ارسال کرد. 

 

رسانه‌های انگلیس گزارش دادند آقای جانسون در آن نامه تأکید کرده که درخواست مطرح‌شده در آن نامه در واقع خواست نمایندگان پارلمان انگلیس است نه او.

 

جانسون در این نامه بدون امضا نوشته که اطمینان دارد می‌تواند تا تاریخ ۳۱ اکتبر توافق برگزیت که میان دولت او و سران ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا حاصل شده را به تصویب برساند. 

 

یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف گفته آقای جانسون در تماس تلفنی با سران اروپایی از آنها خواسته از پارلمان انگلیس بخواهند در تصمیم خود برای تأخیر در اجرای برگزیت تجدید نظر کنند زیرا «بهترین گزینه هم برای انگلیس و هم برای اتحادیه اروپا» خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ضرب‌الاجل ۳۱ اکتبر است.  

 

پیش از این، حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس اعلام کرده بود علی‌رغم رأی پارلمان به تمدید مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا،‌ بر مبنای توافق جدید با بروکسل، برگزیت را در تاریخ از پیش تعیین شده اجرایی خواهد کرد.

 

قانون‌گذاران پارلمان انگلیس در جلسه ویژه روز شنبه، به متممی رأی دادند که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور را مجبور به تمدید مهلت اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می‌کند.

 

جانسون در تلاشی فشرده توانسته با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا جهت اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت در جلسه امروز، آن را در پارلمان تصویب کند. اما پس از تصویب متمم «لتوین» دولت طبق تهدید قبلی پارلمان را ترک کرد و به رأی گذاشتن توافق با بروکسل را کاری بیهوده دانست.

 

طبق برنامه اعلام شده جانسون برای اجرای برگزیت، دولت در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با توافق یا بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. او در واکنش به تصویب متمم لتوین پیش از ترک پارلمان گفته است: «با اتحادیه اروپا در مورد اعمال تأخیر [در اجرای برگزیت] مذاکره نخواهم کرد و قانون هم نمی‌تواند مرا مجبور به این کار کند».

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------