'میلانوویچ' رئیس جمهور کرواسی شد



اخبار,اخبار بین الملل,میلانوویچ
"زوران میلانوویچ "نامزد حزب سوسیال دمکراتیک و نخست وزیر سابق کرواسی براساس نتایج اعلام شده از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب بیش از 53 درصد آراء رای دهندگان به عنوان رئیس جمهوری جدید کرواسی انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، این نتایج همچنین حاکی از این است که " کولیندا گرابار کیتاروویچ" رئیس جمهوری کنونی کرواسی بیش از 46 درصد آرای رای دهندگان را به خود اختصاص داد.

 

اولین دور هفتمین دور انتخابات ریاست جمهوری کرواسی از برقراری نظام چند حزبی در سال ۱۹۹۰ در 22 دسامبر ( اول دی ماه) برگزار شد که زوران میلانوویچ از حزب سوسیال دمکراتیک و نخست وزیر سابق این کشور ۲۹.۹۱ درصد یعنی آرای ۵۶۲ هزار و ۷۷۹ رای دهندگان را بدست آورد و کولیندا گرابار کیتاروویچ رئیس جمهور کنونی کرواسی ۲۶.۹۸ درصد یعنی آرای ۵۰۷ هزار و ۶۲۶ رای دهندگان را از آن خود کرد.

 

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در کرواسی 51.20 درصد رای دهندگان شرکت کردند و این درصد در دور دوم انتخابات بیش از 52 درصد بود.

 

بنا به اطلاعیه کمیسیون انتخابات کرواسی، حدود 3.9 میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن در دور دوم هفتمین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور می توانستند رای بدهند.

 

دوره ریاست جمهوری در کرواسی 5 سال است و براساس قانون اساسی این کشور هیچ کس نمی تواند بیش از دو دوره متوالی برای مقام ریاست جمهوری انتخاب شود.

 

بر اساس قوانین کرواسی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می توانند از طرف حزب سیاسی و یا نهادهای شهروندی مستقل انتخاب و جمع آوری 10هزار امضا از شهروندان از جمله شرایط شرکت آنها در انتخابات است.

 

عزل و نصب نخست وزیر، دستور برگزاری همه پرسی، اعلام برگزاری انتخابات پارلمانی، فرماندهی کل نیروهای مسلح، عفو عمومی، اعطای نشان های دولتی، اعلان جنگ و صلح و دریافت استوارنامه های سفیران کشورهای خارجی از مسوولیت های رییس جمهوری در این کشور به شمار می رود.

 

رئیس جمهور کرواسی در سیاست خارجی نفوذ دارد و فرمانده کل قواست اما اداره کشور عمدتا در دست نخست وزیر است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------