بولتون: به خاطر جمهوریخواهان در جلسه استیضاح ترامپ شرکت نکردم/ به اظهارات بچه‌‎گانه او جواب نمی‌دهم



اخبار,اخبار بین الملل,بولتون و ترامپ
دبیر انجمن واردکنندگان تایر ایران حذف ارز نیمایی از واردات لاستیک سواری و استفاده از ارز حاصل از صادرات را عاملی برای افزایش قاچاق در کشور برشمرد.

به گزارش صداوسیما؛مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت فکر نمی کنم دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا فرد مناسبی باشد.

 

ترامپ راهبرد و سیاست کلان ندارد

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه ای بی سی نیوز استرالیا گفت فکر نمی کنم دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا فرد مناسبی باشد زیرا وی سیاست کلان و راهبرد مشخصی ندارد. همه روسای جمهور تصمیمات خود را بر اساس واقعیت ها اتخاذ می کنند. وی تنها رئیس جمهوری است که من تا به حال دیده ام که تمام هدف وی تمرکز بر انتخاب مجدد است. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا ما شاهد مشکلاتی بودیم که ناشی از تصمیمات ناقص، بی میلی به یادگرفتن و بی میلی به سازگار شدن با شرایط جدید بودند.

 

ترامپ به گزارشهای نهادهای اطلاعاتی اهمیتی نمی دهد و فقط شیفته حرف زدن است

در ادامه مجری شبکه ای بی سی استرالیا از جان بولتون پرسید رفتار دونالد ترامپ در نشست های روزانه با مسئولان نهادهای اطلاعاتی این کشور چگونه بود؟

 

جان بولتون در پاسخ گفت موضوعی که همیشه مرا متعجب می کرد این بود که وی در جلسات با مسئولان آژانس های اطلاعاتی به همان میزانی صحبت می کرد که مسئولان اطلاعاتی صحبت می کردند و اطلاعات ارائه می کردند. زمانی که شما دائم صحبت می کنید چیزی یاد نمی گیرید. وی واقعا گزارش های نهادهای اطلاعاتی را مطالعه نمی کرد.

 

بله قربان گوی ترامپ باش تا در کابینه بمانی 

مجری شبکه ای بی سی نیوز استرالیا خطاب به جان بولتون گفت شما اعلام کرده اید که دونالد ترامپ افراد بله قربان گوی را در اطراف خود جمع کرده است. آیا شما هم یکی از ا ین افراد بله قربان گوی بودید یا نگرانی های خود را به وی اعلام می کردید؟

 

جان بولتون در پاسخ گفت: فکر می کنم مشکل اصلی من در کار کردن با رئیس جمهور این بود که من دیدگاه های خود را اعلام می کردم. زیرا من معتقد بودم که موظف هستم که بهترین قضاوت و دیدگاهم را درباره مسائل به وی ارائه بکنم و به وی اعلام بکنم که چه سیاست هایی به نفع منافع ملی آمریکا است. کاملا مشخص است که وی رئیس جمهور بود و هیچ کس نباید در این زمینه دچار سوءبرداشت بشود. من همیشه اعلام می کردم که مشاور امنیت ملی هستم من تصمیمات در بخش امنیت ملی را اتخاذ نمی کنم. کسان دیگری هم بودند که من نام برخی از آنها را در کتابم ذکر کرده ام که با آن چه که وی می کرد کاملا موافق نبودند اما آنها ساکت می شدند.

 

ترامپ جایگاه ریاست جمهوری آمریکا در این کشور و جهان را تنزل داد

مجری شبکه استرالیایی از جان بولتون پرسید آیا استرالیا باید همچنان به عنوان یک همپیمان به آمریکا اعتماد بکند در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آن است؟

 

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در پاسخ گفت: بنیادی ترین سئوال برای استرالیا و همه همپیمانان آمریکا این است که آیا در بلندمدت همپیمانی با آمریکا برای ما مفید است یا خیر؟ من معتقدم که این همپیمانی در بلندمدت به نفع استرالیا و کشورهای دیگر است. من معتقدم با وجود ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا این همپیمانی دچار انحراف می شود. این بدان معنا نیست که اگر جو بایدن در انتخابات نوامبر آینده پیروز شود این وضع تغییر خواهد کرد. چون من با بسیاری از سیاست های وی مخالف هستم. موضوع این است که روابط کشورها با همدیگر از نظر راهبردی، اقتصادی و سیاسی و از نظر ارزش های مشترک به علت حضور دونالد ترامپ تغییر نخواهد کرد هر چند ممکن است آسیب هایی به این روابط وارد بشود اما کاملا اطمینان دارم که آمریکا می تواند بعد از یک دوره ریاست جمهوری ترامپ می تواند روابط خود را با همپیمانانش ترمیم بکند اما اگر وی دور دیگری بعنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب بشود من در این خصوص تا حدی نگران خواهم بود.

 

ترامپ می خواست از اهرم اوکراین برای پیروزی مجدد در انتخابات استفاده کند 

مجری شبکه‌ای بی سی نیوز از جان بولتون گفت آیا زمانی که مشاور امنیت ملی ترامپ بودید اطلاعات دقیقی داشتید که وی اعطای کمک‌های نظامی را به اوکراین به ارائه اطلاعات از سوی این کشور درباره پسر جو بایدن منوط کرده است؟

 

جان بولتون در پاسخ گفت: ترامپ معتقد بود که در انتخابات سال ۲۰۱۶ توطئه‌ای علیه وی طراحی شده بود که هدف آن ساقط کردن وی بود. این توطئه توسط هیلاری کلینتون طراحی شده بود. وی همچنین معتقد بود که جو بایدن هم در این توطئه دست داشته است. وی به خوبی می‌دانست که جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود. وی قصد داشت با استفاده از اوکراین اقدامی انجام بدهد که هم به علت اقدامات هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ ضربه‌ای به وی بزند هم ضربه‌ای به جو بایدن بزند که قرار بود رقیب وی در انتخابات ۲۰۲۰ باشد. زمانی که وی از موضوع کمک‌های امنیتی آمریکا به اوکراین مطلع شد وی به این نتیجه رسید که می‌تواند از این کمک‌های امنیتی به عنوان یک اهرم برای دستیابی به منافع سیاسی خود استفاده بکند.

 

ترامپ به شکاف سیاسی در آمریکا دامن زد

مجری شبکه‌ای بی سی نیوز استرالیا خطاب به جان بولتون گفت: شما در نامه‌ای به نشست استیضاح ترامپ به موضوع اوکراین اشاره و این موضوع را شکاف دیگری در دیوار توصیف کردید. آیا منظور شما این بود که در موارد بسیاری منابع مالی و کمک‌های دولت آمریکا برای دستیابی به اهداف سیاسی و شخصی استفاده می‌شود؟

جان بولتون در پاسخ گفت: فکر می‌کنم موارد زیادی را من مطرح کرده ام و بنظر من عملکرد وی (ترامپ) در این موارد نشان دهنده تمایل رهبران دیکتاتور برای تحقق خواسته‌های شخصی است. برای مثال تحقیق درباره هالک بانک ترکیه در نیویورک، برخورد وی با موضوع هووای و زی تی ئی و موضوعات دیگری که درباره آن‌ها تحقیق شده و در نهایت شکلی از مجازات‌ها اعمال شده است. فساد‌های مالی و نقض تحریم‌های مالی ضد ایران، موضوع درخواست کمک ترامپ از چینی‌ها برای کمک به انتخاب مجدد وی با خرید محصولات خارجی بیشتر و موضوعات بسیار زیاد دیگری که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد و گفت که عملکرد وی درباره آن‌ها نامناسب بوده است. من قصد ندارم چنان وانمود کنم که از همه آن چه که به وقوع می‌پیوسته است مطلع بوده ام. اما این نوع برخورد‌ها بخصوص با بخش‌های قضایی و بخش‌های ایجاد و اعمال مقررات و یا موضوعات مرتبط با نیرو‌های انتظامی و پلیس نشان می‌دهند که وی در این حوزه‌ها به دنبال منافع سیاسی خودش است. این رویکرد غیرمعمول و بی قاعده است. این رویکرد احتمالا مشکلات بیشتری هم ایجاد خواهد کرد.

 

من بارها تخلفات ترامپ را به دادستان کل امریکا گزارش داده بودم ولی از خط قرمز نمی توانستم عبورکنم

مجری شبکه‌ای بی سی نیوز خطاب به جان بولتون گفت: زمانی که شما از این رفتار‌های نامناسب مطلع شدید و از زمانی که متوجه نقض استاندارد‌ها شدید چرا استعفا نکردید؟ چرا این موضوع را علنی نکردید؟ چرا این موضوع را به نهاد‌های مربوطه گزارش ندادید؟

 

جان بولتون در پاسخ گفت: من این موضوع را به دادستان کل گزارش کردم. من این موضوع را به شورای کاخ سفید هم اطلاع دادم. من از مسئولان بخش امنیت ملی درخواست کردم که درباره این موضوع با وکلا صحبت کنند. من یک مامور اف بی آی نبودم و مشغله‌های زیادی داشتم. من درباره این مسائل و نگرانی‌ها تحقیق نکردم و فکر می‌کردم باید دیگران این کار را انجام بدهند. فکر می‌کنم دو گزینه دیگری که شما مطرح کردید یعنی اعلام استعفای من یا علنی کردن موارد نقض از سوی رئیس جمهور هر دو یکسان هستند. بنظر من نمی‌توان در دولت حضور داشت و به شکل علنی از رئیس جمهور انتقاد کرد. اگر قصد داشته باشید انتقاد کنید باید استعفا بکنید. بنظر من هر فردی ممکن است به این نتیجه برسد که نمی‌خواهد خطوط قرمز را نقض بکند. در این مرحله باید استعفا کرد. به نظر من این همان اقدامی بود که من انجام دادم.

 

پاسخ سطحی بولتون به علت سکوت و شرکت نکردن در جلسه استیضاح ترامپ

مجری شبکه‌ای بی سی نیوز استرالیا گفت: چرا شما تصمیم گرفتید که سکوت بکنید و در جلسه بررسی استیضاح ترامپ شرکت نکنید؟ اگر این اقدام را انجام می‌دادید مردم آمریکا تصویر کاملی از اقدامات و سیاست‌های ترامپ می‌داشت.

 

جان بولتون در پاسخ گفت: معتقدم نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا برنامه بررسی استیضاح ترامپ را بیشتر بر اساس جدول زمانی انتخاب نامزد حزب شان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تدوین کردند. آن‌ها تصمیم گرفتند که موضوعات بسیار محدودی را برای استیضاح ترامپ تعیین بکنند تا در صورت نیاز به سرعت بتوانند این موضوعات را بررسی بکنند بنابراین در آن زمان و اکنون معتقدم که در چارچوبی که برای بررسی استیضاح ترامپ تعیین شده بود حضور من در جلسات بررسی استیضاح نمی‌توانست مفید باشد.

 

 

من به خاطر جمهوریخواهان سکوت کردم و در جلسه استیضاح ترامپ شرکت نکردم

مجری شبکه‌ای بی سی نیوز استرالیا در پایان خطاب به جان بولتون گفت: شما به استفاده سیاسی دموکرات‌ها از جلسات بررسی استیضاح ترامپ اشاره کردید اگر شما واقعا درباره این موضوع نگران بودید شما می‌توانستید در جلسات بررسی استیضاح و استماع این موضوع را هم بطور علنی اعلام بکنید. در کنار آن می‌توانستید به مسائل دیگری مانند ترکیه و چین هم اشاره بکنید. مطمئنا اگر شما این کار را می‌کردید به خبر اول روزنامه‌ها تبدیل می‌شدید. این اقدام شما تاثیرات قابل توجهی هم ایجاد می‌کرد.

 

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در پاسخ گفت: مسائل زیادی ممکن بود در این روند تاثیرات گسترده‌ای داشته باشند. اما قضاوت من در آن زمان این بود که تا حد زیادی هم قابل قبول بود و بعد از آن هم افشاکنندگان اطلاعات محرمانه مطرح شدند که اطلاعات جدیدی درباره موضوع کرونا ارائه کردند و این اطلاعات به انزوای جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنا در انزوا قرار داد.

 

بولتون: به اظهارات بچه‌‎گانه ترامپ جواب نمی‌دهم

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در پاسخ به اظهارات تند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه او، سخنان ترامپ را «بچه‌گانه» توصیف کرد.

 

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در یک حضور رسانه‌ای تازه در رسانه‌های آمریکایی رفتار رئیس‌جمهور این کشور را بچه‌گانه و او را یک رئیس‌جمهور بی‌کفایت خوانده است.

 

جان بولتون در تازه‌ترین حرف‌های خود در دفاع از کتاب خاطراتش از ۱۷ ماه حضور در دولت ترامپ به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اظهارات تند رئیس‌جمهور آمریکا را «بچه‌گانه» خواند.

 

«مایک امانوئل» مجری برنامه «فاکس نیوز و شب» در ابتدای این مصاحبه کلیپی از اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه جان بولتون پخش کرد و نظر بولتون را درباره این اظهارات جویا شد.

 

ترامپ در اظهارات اخیر خود ضمن تاختن به مشاور امنیت ملی سابقش او را اینطور خطاب قرار داد: «مریض، دیوانه و کسی که مدام می‌خواست بمب سر مردم کشورهای مختلف بیاندازد».

 

بولتون در جواب به سخنان ترامپ گفت: «کلیپی که شما نشان دادید و همچنین برخی چیزهای دیگری که او گفته است، واقعا بچه‌گانه است و دون شان منصب ریاست جمهوری است و من به آنها جواب نمی‌دهم».

 

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید ادامه داد: «من چیزی را که واقعا در جریان دوره ۱۷ ماهه حضورم در کاخ سفید اتفاق افتاد، نوشته‌ام و من این کتاب را تا آنجایی که ممکن بوده با دقت نوشته‌ام و مردم می‌توانند آن را بخوانند و خودشان درباره دونالد ترامپ قضاوت کنند».

 

بولتون در ادامه با رد اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره وجود مطالب محرمانه در کتابش مدعی شد که هیچ مطلب محرمانه‌ای در این کتاب منتشر نشده است.

 

وی با رد ادعاها درباره اینکه او به اعتماد رئیس‌جمهور آمریکا خیانت کرده است، افزود: «من قطعا باید از خودم وفاداری نشان بدهم اما این وفاداری را به قانون اساسی و مردم آمریکا بدهکارم و نه یک رئیس‌جمهور بی‌کفایت».

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------