چین خواستار تعطیلی کنسولگری آمریکا در «چنگدو» شد/ پامپئو: رویکرد قاطع‌تری علیه چین اتخاذ شود



اخبار,اخبار بین الملل,تنش میان آمریکا و چین
در واکنش به اقدام واشنگتن در تعطیل کردن کنسولگری چین در شهر هوستون، پکن خواستار تعطیلی کنسولگری آمریکا در «چنگدو» واقع در جنوب چین شد.

به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، وزارت خارجه چین صبح امروز جمعه خواستار تعطیلی کنسولگری آمریکا در «چنگدو» واقع در جنوب چین شد.

 

در بیانیه دولت چین که روز جمعه ۳ مرداد منتشر شده، این اقدام به عنوان پاسخ مشروع، دیپلماتیک و ضروری به اقدام آمریکا در تعطیل کردن کنسولگری چین در هیوستون توصیف شده است.

 

آمریکا روز چهارشنبه به مقام‌های چینی اعلام کرد که به دلیل «حفاظت از مالکیت اطلاعات معنوی آمریکا و اطلاعات خصوصی آمریکایی ها»، باید کنسولگری چین در هوستون تعطیل شود.

 

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه و رییس موقت کمیته امنیتی مجلس سنا در توئیتی کنسولگری چین در هوستون را «کانون عملیات جاسوسی و سایبری گسترده و نفوذ حزب کمونیست چین در آمریکا» توصیف کرد.

 

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام را «تهمتی مخرب» توصیف کرد که «پل‌های تماس دوستانه» بین مردم دو کشور را ویران می‌کند و گفت دولت چین «ناگزیر به واکنش» است.

 

کنسولگری‌های دیگر آمریکا در چین در شهرهای ووهان، شانگهای، گوانگ ژو و شنیانگ قرار دارند.

 

پامپئو: رویکرد قاطع‌تری علیه چین اتخاذ شود

فارس نوشت: پامپئو بامداد امروز (جمعه به وقت تهران) طی سخنرانی در کتابخانه نیکسون در کالیفرنیا، گفت واشنگتن و متحدانش باید از «روش‌های قاطعانه و خلاقانه‌تری» برای فشار آوردن به حزب کمونیست چین جهت تغییر رفتار خود، استفاده کنند.

 

بر این اساس، وی حزب کمونیست چین را به شخصیت تخیلی و داستانی «هیولای فرانکنشتاین» تشبیه کرده و اظهار داشت: «رئیس‌جمهور [ریچارد] نیکسون یک بار گفت که نگران است با اجازه دادن به حزب کمونیست چین برای تعامل با جهان (در دهه ۱۹۷۰)، یک [هیولای] فرانکنشتاین درست کرده باشد».

 

نیکسون – که در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ ریاست‌جمهوری آمریکا را برعهده داشت، در سال ۱۹۷۹ نیز کمک کرد که مسیر ایجاد روابط دیپلماتیک واشنگتن با پکن هموار شود.

 

وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی، با درخواست از کشورهای جهان برای پایان دادن به «تعاملات کورکورانه» با چین، اتهام‌زنی‌های واشنگتن علیه پکن درباره مسائلی مانند «عملکرد تجاری غیرمنصفانه، نقض حقوق بشر و نفوذ به جامعه آمریکایی» را تکرار کرد.

 

پامپئو با بیان اینکه ارتش چین «قوی‌تر و تهدیدآمیزتر» شده است، گفت رویکرد در قبال پکن باید «بی‌اعتمادی و راستی‌آزمایی» باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------