سلیم عیاش عضو حزب الله «مشارکت کننده» در ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان است/ میشل عون: امکان ندارد حزب‌الله دلیل انفجار بیروت باشد



اخبار,اخبار بین الملل,دادگاه ترور رفیق حریری
دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان امروز سه شنبه رای نهایی خود را درباره این پرونده ۲۶۰۰ صفحه‌ای اعلام کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، این دادگاه پس از تعویق ۱۱ روزه به خاطر انفجار بیروت، امروز در لاهه هلند و با حضور سعد حریری برگزار شده است.

 

در این جلسه به دلیل رعایت امور بهداشتی تنها به برخی خبرنگاران اجازه حضور در جلسه دادگاه داده شد.

 

در ابتدای این جلسه مقامات دادگاه به شرح عملیات منجر به ترور رفیق حریری پرداختند. "دیوید ری"، قاضی دادگاه عنوان داشت، متهمان این "اقدام سیاسی" که "وابسته به حزب‌الله" هستند، از قبل حریری را به شدت تحت نظر داشتند و از طریق تلفن‌های همراه هماهنگ شدند و انفجار خودروی حامل رفیق حریری با خودروی وانت میتسوبیشی یک عامل انتحاری که حاوی ۲.۵ تن مواد منفجره بود، صورت گرفت.  

 

به گفته قاضی دادگاه متهمان سلیم عیاش، حسن مرعی و مصطفی بدرالدین از شبکه‌های ارتباطی برای هماهنگی جهت ترور حریری استفاده کردند و مخالفت حریری با باقی ماندن نیروهای سوریه در لبنان، از زمینه‌های سیاسی این "اقدام تروریستی" با "انگیره‌های سیاسی" بوده است. در مه ۲۰۱۶، حزب الله از کشته شدن مصطفی بدرالدین در سوریه خبر داد و اعلام کرد که او از فرماندهان این حزب بوده است. با این وجود، اسم او در این پرونده باقی مانده است.

 

با این حال دادگاه در حین ارائه داده‌های حکم اعلام کرد که شاهدی بر مسئولیت رهبری حزب‌الله که رابطه خوبی با رفیق حریری داشت، یا دخالت مستقیم دولت سوریه در این ترور وجود ندارد.

 

دادگاه اعلام کرد که به این نتیجه رسیده است که تصمیم ترور همزمان با رفتن "ولید معلم" به منزل حریری و نیز نشستی در هتل البرستول با حضور مخالفان حضور سوریه بوده است. ترور حریری بعد از استعفای وی از نخست وزیری و قبل از ورود به انتخابات پارلمانی انجام شد، به همین دلیل، درک پیشینه سیاسی ممکن است به درک علت ترور کمک کند. شواهد نشان می‌دهد که سوریه سلطه‌ای بر زندگی در لبنان بعد از پایان جنگ لبنان داشت و در حزبی که حریری وابسته به آن بود، افراد مخالف با حضور سوریه قرار داشتند.

 

این دادگاه ادامه داد: سوری‌ها نامزدهایی را بر حریری در انتخابات تحمیل کردند و سوریه می‌خواست که دوره ایمیل لحود تمدید شود، اما تنها راه، اصلاح قانون اساسی در پارلمان بود. در اوت ۲۰۰۴، رئیس جمهور سوریه به حریری دستور داد که دوره لحود را تمدید کند و گفت که فقط سوریه، رئیس جمهور را در لبنان تعیین می‌کند. پیش از ترور، همپیمانان حریری، خواهان پایان سلطه سوریه بر لبنان شدند.

 

دادگاه هم‌چنین تاکید کرد: از صحنه جرم حفاظت به عمل نیامد و نیروهای امنیتی شواهد مهمی را از مکان جرم زدودند و در صحنه جرم دستکاری شد و روند جستجوی افراد مفقود شده به صورت هماهنگ انجام نشد. برخی از اهالی یکی از افراد مفقود شده را بعد از گذشت ۱۷ روز با سگ‌های ویژه و با هزینه خودشان، پیدا کردند.

 

دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان هم‌چنین افزود، پیش از ترور رفیق حریری تلاش شد تا "مروان حمادة" که هم‌پیمان حریری و دوست وی بود، در اواخر سال ۲۰۰۴ ترور شود اما او از انفجار جان سالم به در برد و همراه شخصی او کشته شد و شاهدان اعلام کردند که این انفجار هشداری برای حریری و جنبلاط بود تا در رفتار با سوریه، از حد و حدود خود نگذرند.

 

در همین حال میشل عون، رئیس جمهوری لبنان درباره دادگاه امروز گفت، هرچه دادگاه بین‌المللی در پرونده رفیق حریری صادر کند، باید بپذیریم اما عدالت به تاخیر افتاده، عدالت نیست.

 

میشل عون: امکان ندارد حزب‌الله دلیل انفجار بیروت باشد

رئیس جمهوری لبنان در سخنانی گفت که غیر ممکن است سلاح حزب‌الله باعث انفجار بندر بیروت شده باشد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی درباره تحقیقات انفجار بیروت اظهار کرد: این فرضیه که انفجار بندر بیروت ناشی از انفجار انبار مهمات حزب‌الله بوده، غیر ممکن است اما تحقیقات تمامی احتمالات را دربر می‌گیرد.

 

وی افزود: حزب الله هیچ تسلیحاتی را در بندر بیروت انبار نکرده است.

 

عون گفت: تحقیقات در حال بررسی این مسأله است که آیا این انفجار در اثر سهل انگاری، اتفاقی  یا "مداخله خارجی" رخ داده است.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم از دیدن هواپیماها در آسمان بندر درست قبل از انفجار صحبت می‌کنند و اگرچه این صحبت‌ها "خیلی قابل اعتماد نیست" اما باید شنیده شود.

 

سفیر عربستان: حکم دادگاه ترور رفیق حریری فرصت طلایی برای کنار زدن حزب‌الله است

سفیر عربستان در لبنان در اظهاراتی کینه‌توزانه گفت: باید گروه‌های سیاسی در لبنان از صدور حکم دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری برای دور کردن حزب‌الله از صحنه سیاسی استفاده کنند.

 

به گزارش ایسنا، ولید البخاری، سفیر عربستان در لبنان در مصاحبه با روزنامه "البلاد" بحرین گفت: باید گروه‌های سیاسی در لبنان از فرصت طلایی صدور حکم دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان برای کنار زدن حزب‌الله از صحنه سیاسی استفاده کنند.

 

البخاری می‌خواهد از طریق اظهارات خود میان گروه‌های سیاسی و طوایف شیعه و سنی لبنان جنگ طایفه‌ای و تنش ایجاد کند.

 

دادگاه ترور «رفیق حریری» ۴ تن از اعضای حزب‌الله را تبرئه کرد

دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده «ترور رفیق الحریری»، نخست‌وزیر وقت لبنان اعلام کرد که چهار تن از اعضای حزب‌الله در این ترور نقشی نداشته‌اند.

 

این دادگاه امروز سه‌شنبه در جلسه خود که به قرائت حکم نهایی در رابطه با این پرونده تشکیل شده بود، اعلام کرد که «مصطفی بدرالدین»، «حسن حبیب مرعی»، «حسین عُنیسی» و «صبرا» مبرا از هرگونه اتهام‌های مطرح شده در پرونده حریری هستند؛ چرا که ادله لازم بر اتهام این چهار نفر وجود ندارد و به‌زودی یادداشتی در ارتباط با تبرئه این سه تن صادر خواهد کرد.

 

بااین حال، این دادگاه «سلیم عیاّش»، از اعضای حزب‌الله را «مشارکت کننده» در ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان دانست و مدعی شد که او در این ترور دست داشته است.

 

این دادگاه برخلاف ادعاهای قبلی خود که مستقیماً حزب‌الله و سوریه را متهم به دست داشتن در این ترور می‌کرد، در جلسه امروز خود گفت که «شاید حزب‌الله و سوریه انگیزه‌هایی در ترور نخست‌وزیر سابق لبنان رفیق الحریری داشته باشند ولی شواهد دال بر این مسئله وجود ندارد».

 

سعد حریری: حکم دادگاه را می‌پذیریم و خواهان عدالت هستیم

سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان و پسر رفیق حریری در کنفرانس خبری به رای دادگاه بین‌المللی واکنش نشان داد.

 

حریری اظهار کرد: دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان حکم خود را داد و ما به نام خانواده نخست وزیر فقید این رای را می‌پذیریم و خواهان اجرای صریح عدالت هستیم.

 

او تاکید کرد: از حق خون نمی‌گذریم اما خواسته لبنانی‌هایی که بعد از جنایت ترور به خیابان‌ها رفتند آگاهی از واقعیت بود، عدالت و واقعیت امروز برای همه ما مشخص شده عدالتی باقی مانده که با طولانی شدن زمان هم اجرا خواهد شد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------