پامپئو و شورای اروپا: خواهان آتش‌‎بس در قره‌باغ هستیم/ پنتاگون: تحولات قره باغ را به دقت زیر نظر داریم



اخبار,اخبار بین الملل,پامپئو
وزیر خارجه آمریکا در پی تشدید درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواستار برقراری آتش‎بس میان دو طرف درگیر شد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، «مایک پامپئو» وزیر خارجه ایالات متحده بامداد امروز به وقت تهران در سخنانی بر لزوم پایان جنگ و درگیری میان باکو و ایروان در منطقه مورد مناقشه قره باغ تاکید کرد.

 

وی گفت: از ارمنستان و جمهوری آذربایجان می خواهیم که به درگیری با یکدیگر در قره باغ پایان دهند و امیدواریم طی روزهای آینده به این نتیجه برسند که جنگ و درگیری، کشمکش‌های موجود را حل نخواهد کرد.

 

پامپئو در ادامه به مساله عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و مدعی شد که توافق عادی سازی روابط، باعث تقویت ثبات منطقه خواهد شد.

 

وزیر خارجه آمریکا در سالروز قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حکومت آل سعود گفت: من و ترامپ از ابتدای حادثه قتل خاشقجی، آن را جنایتی وحشتناک و فاجعه‌بار اعلام کرده بودیم.

 

وی افزود: از عربستان می‎خواهیم که علیه مرتکبان جنایت قتل خاشقچی اقدام کند، هر چند تعداد از کسانی که در این جنایت دست داشتند، زندانی شدند.

 

پامپئو تصریح کرد: ما در عین حال به فشارهای خود برای انجام تحقیقات کامل و جمعه درباره قتل جمال خاشقچی ادامه خواهیم داد.

 

مایک پامپئو همچنین درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته که واشنگتن با اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران توانسته مانع دستیابی تهران به پول شود.

 

شورای اروپا: خواستار آتش‎‌بس فوری در قره‌باغ هستیم/ لوکاشنکو را به عنوان رئیس‌جمهور بلاروس به رسمیت نمی‎شناسیم

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا به دنبال تشدید درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ، بر لزوم برقراری هر چه سریعتر آتش بس میان دو طرف تاکید کرد.

 

شارل میشل پنجشنبه شب در سخنانی گفت که توقف درگیری‌ها در منطقه قره باغ باید هر چه زودتر صورت بگیرد و گفت‌وگوها میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سر گرفته شود.

 

رئیس شورای اروپا در ادامه از سیاست خارجی و رفتارهای دولت ترکیه انتقاد کرد و گفت: ترکیه باید از رفتارهای یک جانبه گرایانه خود که با قوانین بین المللی تعارض دارد، دست بردارد.

 

وی تصریح کرد: از ترکیه انتظار داریم که برای بهبودی روابطش با ما، رفتار مناسبی از خود نشان دهد. روابط خود با دولت ترکیه را در اجلاس سران کشورهای اروپایی در دسامبر آینده مجددا مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

 

رئیس شورای اروپا همچنین به تحولات بلاروس اشاره کرد و با اتخاذ مواضع همسو با آمریکا اعلام کرد که دولت بلاروس به ریاست «الکساندر لوکاشنکو» را به رسمیت نخواهد شناخت.

 

وی اظهار داشت که 40 شخصیت و نهاد بلاروس در فهرست تحریم‌های اتحادیه روپا قرار گرفته‌اند، اما لوکاشنکو در فهرست این تحریم‌ها قرار ندارد.

 

رئیس کمیسیون اروپا نیز در سخنانی اعلام کرد که گزینه اعمال تحریم‎ها علیه ترکیه همچنان روی میز است، اما ترجیح داده شده که روابط سازنده‌ای میان اتحادیه اروپا و ترکیه برقرار شود.

 

وی تاکید کرد که اگر دولت ترکیه به عملیات حفاری خود در شرق مدیترانه ادامه دهد، آن وقت تدابیر لازم اتخاذ علیه این کشور خواهد شد.

 

پنتاگون: تحولات قره‌باغ را به‌دقت زیر نظر داریم

سرهنگ «توماس کمپبل» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که پنتاگون به‌دقت «تحولات نگران‌کننده» منطقه قره‌باغ را زیر نظر دارد.

 

سخنگوی پنتاگون ضمن نگران‌کننده خواندن شرایط کنونی منطقه اظهار داشت: «پنتاگون خشونت [در قره‌باغ] را محکوم می‌کند و به خانواده قربانیان درگیری‌های اخیر تسلیت می‌گوید.»

 

وی افزود: «ایالت متحده از دو طرف می‌خواهد که فوراً مخاصمه را متوقف و با سران گروه مینسک در راستای بازگشت به میز مذاکره در اسرع وقت همکاری کنند.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------