سفر پاپ به عنوان زائر صلح به عراق



سفر پاپ به عراق,اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل
سفر پاپ فرانسیس به عراق و دیدار با آیت الله سیستانی خبر مهم امروز بود. اگرچه این دیدار برای کاهش تنش‌های فرقه‌ای و تلاش برای صلح انجام شده، اما برخی آن را به دستاویزی برای دامن زدن به اختلافات تبدیل کردند و از این گفتند که برای غرب «نجف» مرکز شیعیان جهان است نه «قم» و به همین دلیل پاپ به عراق رفت نه قم.

به گزارش بهارنیوز، رهبر کاتولیک‌های جهان، در آستانه سفر تاریخی به عراق ضمن ادای احترام به قربانیان و مصیبت‌دیدگان سال‌های جنگ، گفت که به عنوان «زائر صلح» به این کشور سفر خواهد کرد.

 

از مهم‌ترین بخش‌های سفر پاپ فرانسیس، دیدار او با آیت‌الله سیستانی مرجع پرنفوذ شیعه در عراق است که در سال‌های اخیر در مجامع علنی ظاهر نشده است.

 

فواد حسین، وزیر خارجه عراق، سفر پاپ را «حرکتی استثنایی» در حیطه توسعه روابط میان ادیان گوناگون توصیف کرد و آن را پیام‌آور «صلح، هم‌زیستی و تساهل» خواند.

 

وزیر خارجه عراق تصریح کرد:‌ «کشور و مذهب ما به این پیام نیاز دارد».پاپ فرانسیس همچنین در پیامی ویدئویی ، بر هزینه‌های سنگینی که مسیحیان عراق در طول سال‌های جنگ متحمل شده‌اند، تاکید کرد.او با ادای احترام به اقلیت ایزدی عراق نیز خاطرنشان کرد: «آن‌ها (نیز) مصیبت زیادی کشیده‌اند».

 

در بخشی از سخنان پاپ ۸۴ ساله آمده است: «در آرزوی دیدار شما، دیدن چهره شما، دیدار از سرزمین شما و مهد تمدن هستم. من به عنوان یک زائر، زائری شکیبا برای درخواست بخشش و آشتی از خداوند پس از سال‌ها جنگ و تروریسم به کشور شما می‌آیم».

 

سفرپاپ فرانسیس به عراق  نخستین سفر بین‌المللی او از زمان شیوع ویروس کروناست.

 

 به مناسبت سفر پاپ در اکثر شهرهای عراق از بغداد گرفته تا نجف، بنرهایی برای استقبال از او نصب شده است.افزون بر نگرانی‌های امنیتی و محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا مردم عراق باید سفر پاپ را از تلویزیون تماشا کنند.افزون بر نگرانی‌های امنیتی، محدودیت‌های ویژه دوران همه‌گیری ویروس کرونا نیز باعث شده تا تنها تعداد محدودی از افراد مجاز به شرکت در تجمعاتی باشند که با حضور پاپ برگزار خواهد.حدود نیمی از مسیحیان عراق پیرو کلیسای کلدانی و سایر کلیساهای کاتولیک و بقیه پیرو کلیسای ارتدکس ارامنه و یا کلیساهای پروتستان هستند.

 

مسیحیان عراق در زمان ورود نیروهای آمریکایی به خاک عراق در سال ۲۰۰۳ و سقوط صدام حسین، حدود شش درصد از جمعیت ۲۵ میلیونی این کشور را تشکیل می‌دادند. اما پس از سال‌ها جنگ و خشونت، جمعیت مسیحیان عراق به حدود ۴۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

 

واکنش گروه عراقی به سفر پاپ به عراق

ایرنا نوشت: گروه نوظهور عراقی موسوم به "سرایا اولیاء الدم" عملیات نظامی علیه نظامیان اشغالگر آمریکایی در ایام سفر پاپ فرانسیس به این کشور را متوقف و از سفر رهبر کاتولیک های جهان به سرزمین بین النهرین استقبال کرد. در عین حال پاپ نیز در توئیتی تمایلش به دیدار با عراقی ها را از مدتها پیش ابراز کرد.

 

در بیانیه کوتاهی که گروه عراقی سرایا اولیاء الدم منتشر کرده و در رسانه های عراقی و منطقه بازتاب گسترده ای داشته، گفته شده که اگر این سفر در روزهای یورش داعش به عراق، اشغال یک سوم خاک این کشور توسط تروریست ها و به اسارت گرفته شدن زنان ایزدی و

 

مسیحی صورت می گرفت، در وجدان مصیبت دیدگان اثر بیشتری داشت.

 

این گروه که بیانیه خود را در آستانه سفر پاپ به عراق منتشر کرده، در عین حال تاکید کرده است که سرایا اولیاء الدم کلیه عملیات نظامی اش را در ایام سفر پاپ به عراق و حضور وی در این کشور، به احترام مرجعیت عالی عراق آیت الله سیستانی متوقف می کند.

 

در این بیانیه با اشاره به ترور ناجوانمردانه سرداران قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکایی ها آمده است:‌ ما عرب هستیم و مهمان خود را گرامی می داریم و مانند آمریکایی ها که به مهمان عراق و سرباز اسلام، حاج قاسم سلیمانی و همرزمان او رحمهم الله خیانت کرد، خیانت نمی کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------