آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

مشاجره مقام‌های آمریکایی و چینی در اولین دیدار رسمی/ پکن: ایالات متحده حق ندارد از بالا به ما نگاه کند



دیدار مقامات آمریکا و ایران,اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل
عضو دفتر سیاسی و مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین تاکید کرد ایالات متحده حق ندارد از بالا به چین نگاه کند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، بلینکن در اظهاراتی تند گفت:‌«ما درباره نگرانی‌های جدی خود درباره اقدامات چین در سین‌کیانگ، هنگ‌کنگ، تایوان، حملات سایبری به ایالات متحده و تهدید اقتصادی متحدانمان صحبت خواهیم کرد».

 

وی ضمن متهم کردن دولت پکن به نقض جدی حقوق بشر در مناطق مختلف، ادعا کرد: «هر کدام از این اقدامات، نظم مبتنی بر قانون را که ثبات جهانی را حفظ می‌کند، تهدید می‌کند».

 

بر اساس این گزارش، یانگ نیز در پاسخ به این اتهامات، سخنرانی ۱۵ دقیقه‌ای کرد که مقامات آمریکایی را با بی‌صبری منتظر ترجمه آن نگاه داشت. وی در این صحبت‌ها، ضمن انتقاد از سیاست خارجی آمریکا، این کشور را به رفتار نادرست با اقلیت‌ها متهم کرده و گفت واشنگتن با بحران دموکراسی مواجه است.

 

به نوشته رویترز، وزیر خارجه چین افزود: «ایالات متحده از نیروی نظامی و سلطه مالی برای گسترش حوزه تسلط خود و سرکوب کردن دیگر کشورها استفاده می‌کند... این کشور از مفهوم به‌اصطلاح امنیت ملی سوءاستفاده می‌کند تا مقابل تبادلات معمول تجاری سنگ‌آندازی کرده و کشورها را برای حمله به چین بشوراند».

 

وی تاکید کرد: «بگذارید همینجا بگویم، ایالات متحده هیچ حق و صلاحیتی ندارد که بگوید قصد دارد با چین از موضع قدرت حرف بزند. آمریکا حتی ۲۰ یا ۳۰ سال پیش نیز صلاحیت به‌زبان آوردن چنین صحبت‌هایی را نداشت».

 

به گزارش رادیو بین المللی چین، 18 مارس به وقت محلی، یانگ جیه چی، عضو دفتر سیاسی و مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در انکوریج با تونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا گفتگوی راهبردی بلندپایه چین و آمریکا را برگزار کردند.

 

یانگ جیه چی در سخنرانی آغازین خود درباره موضع چین تصریح کرد: امیدواریم این گفتگو صادقانه و صریح صورت گیرد. چین و ایالات متحده هر دو قدرت جهانی هستند و برای حفظ صلح ، ثبات و توسعه منطقه ای و جهانی مسؤولیت بر عهده دارند.

 

وی اشاره کرد که چین از ارزشهای مشترک انسان مبنی بر صلح، توسعه، انصاف، عدالت، دمکراسی و آزادی حمایت میکند و طرفدار نظام بین المللی با محوریت سازمان ملل متحد و نظم بین المللی بر اساس قوانین بین المللیست، نه نظامی که معدودی از کشورها تدوین کرده باشند. اکثر کشورهای جهان نمی پذیرند که ارزشهای ایالات متحده ارزشهایی بین المللی و اظهارات ایالات متحده بیانگر افکار عمومی بین المللی و قوانین مدون چند کشور قوانین بین المللی است. دمکراسی آمریکا آمریکایی و دمکراسی چین چینی است.

 

چین به مسیر توسعه صلح آمیز پایبند است و برای صلح و توسعه بین المللی و منطقه ای و اهداف و منشور ملل متحد بی وقفه تلاش میکند. چین مانند ایالات متحده نیست که به راحتی به زور متوسل شده و در جهان آشفتگی و ناآرامی ایجاد کند. مشکلات بسیاری در زمینه حقوق بشر و جنبه های دیگر در ایالات متحده وجود دارد. آنچه ایالات متحده باید انجام دهد این است که سیمای خود را تغییر دهد و امور خود را به خوبی انجام دهد نه اینکه وقتی از حل مشکلات خودش عاجز است، برای پرت کردن حواس مردم جهان، هزینه اختلافات داخلیش را به دنیا حواله کند. آمریکا نباید درباره حقوق بشر و دمکراسی چین غیرمسؤولانه اظهار نظر کند. رهبری حزب کمونیست چین و نظام سیاسی چین از پشتیبانی صادقانه مردم چین برخورداراست. هر گونه تلاش برای تغییر نظام اجتماعی چین پوچ و بی فایده است.

 

یانگ جیه چی تأکید کرد که هر دو کشور چین و ایالات متحده کشورهای بزرگی هستند و در مبارزه با همه گیری، از سرگیری کار و تولید و مقابله با تغییرات اقلیمی منافع بسیاری دارند. امید است که ایالات متحده اندیشه بازی مجموع صفر را تغییر دهد، اقدامات نادرستی مانند «مدیریت درازدستانه» را کنار بگذارد و از مفهوم امنیت ملی برای دخالت در تجارت عادی بین دو کشور سوء استفاده نکند. هر دو کشور چین و ایالات متحده باید روابط خوبی با دیگر کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه برقرار کنند و باید دوستان مشترک داشته باشند. این شیوه همزیستی در قرن 21 است. تایوان، هنگ کنگ و شین جیانگ مناطق غیرقابل انکار سرزمین چین هستند. چین قاطعانه با دخالت ایالات متحده در امور داخلی خود مخالف است و در این زمینه به پاسخهای قاطع خود ادامه خواهد داد. ایالات متحده حق ندارد از بالا به چین نگاه کند و چینی ها نیز از این عمل پیروی نمیکنند. برخورد با چین باید بر اساس احترام متقابل انجام شود. تاریخ ثابت خواهد کرد که اگر کسی می خواهد به گردن چین بپیچد، در نهایت خودش آسیب می بیند.

 

یانگ جه چی گفت که از زمان «شکستن یخ» روابط چین و آمریکا، دستاوردهای بسیاری حاصل شده است. این نتیجه تلاش مشترک افراد دارای بصیرت در دو کشور بود و به راحتی حاصل نشده است. در حال حاضر اوضاع بین الملل دستخوش تغییرات بزرگیست. در شرایط جدید، دو کشور باید ارتباطات متقابل را تقویت کنند، به درستی اختلافات را مدیریت و کنترل کنند، برای پیشبرد همکاری تلاش و از رویارویی جلوگیری کنند. چین و ایالات متحده تقابلاتی را تجربه کرده اند و چین زنده مانده است. حقایق ثابت کرده است که تقابل برای ایالات متحده سودمند نیست. رئیس جمهور شی جین پینگ خاطرنشان کرد که چین و ایالات متحده باید به وضعیت عدم درگیری، عدم تقابل، احترام متقابل و همکاری برد-برد برسند. رئیس جمهور بایدن نیز گفت که چین و ایالات متحده نباید با یکدیگر درگیر و رویارو شوند. هر دو طرف باید اجماع سران دو کشور را به طور کامل و صحیح اجرا کنند تا روابط چین و آمریکا بتواند به مسیر توسعه سالم و با ثبات برگردد.

 

پس از سخنان آغازین طرف آمریکا، وانگ یی گفت که در چند سال گذشته، به دلیل سرکوب غیرمعقول حقوق و منافع قانونی چین، روابط چین و آمریکا با مشکلات جدی و بی سابقه ای روبرو شده است. این وضعیت به منافع دو ملت و ثبات و توسعه جهان آسیب رسانده و نباید ادامه یابد. چین هرگز اتهامات بی اساس آمریکا را نمی پذیرد؛ در عین حال ما از ایالات متحده می خواهیم که اقدامات سلطه جویانه خود را برای دخالت در امور داخلی چین کاملا کنار بگذارد. آمریکا باید این عیبی قدیمیش را اصلاح کند!

 

وانگ یی اشاره کرد که آمریکا در سخنان آغازینش ادعا کرد که برخی کشورها معتقدند چین آنها را به کاری وادار کرده است. ایالات متحده باید بفهمد که آیا این اظهارات خود آن کشورهاست یا فرضیات ذهنی ایالات متحده. اگر ایالات متحده به خاطر اینکه برخی کشورها متحدان آمریکا هستند حرفهای یک جانبه شان را گوش کند و حتی از گفتار و کردار نادرستشان حمایت کند، توسعه عادی روابط بین الملل بعید به نظر می رسد. در نهایت درباره این که چه کسانی دیگران را وادار به کاری میکنند، مردم جهان قضاوت عادلانه ای دارند و در تاریخ نیز نتیجه عادلانه ای خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------