هشدار «G۷» و آمریکا به روسیه در صورت هرگونه حمله به اوکراین



گروه G7،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
کشورهای عضو گروه «G۷» نسبت به هرگونه حمله روسیه به اوکراین هشدار داده و اعلام کردند که این حمله برای روسیه «تبعات خطرناک و هزینه سنگین» خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه «G۷» شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای پس از نشست لیورپول اعلام کردند که هرگونه حمله نظامی احتمالی علیه اوکراین، «عواقب جدی و هزینه سنگین متوجه روسیه» خواهد شد.

 

در این بیانیه از طرف روس خواسته شده تا تنش خود با اوکراین را کاهش دهد و به تعهدات بین‌المللی در خصوص شفافیت فعالیت‌های نظامی و استفاده از کانال‌های دیپلماتیک پایبند باشد.

 

روز ۱۳ نوامبر، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت که روسیه حدود ۱۰۰ هزار نیرو در مرز با اوکراین مستقر کرده است که این ادعای او هشدارها و واکنش‌های غرب را به همراه داشته است، این در حالی است که روسیه بارها تأکید کرده که قصد ندارد اقدامات نظامی علیه اوکراین اجرا کند.

 

وزارت خارجه روسیه به تازگی هشدار داده که «اقدامات غیر مسئولانه» غرب در پرونده‌ اوکراین، خطرات و تهدیدات بزرگ نظامی را افزایش می‌دهد و ممکن است به درگیری‌های گسترده در اروپا منجر شود.

 

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیروز در جمع خبرنگاران آمریکایی گفت که اگر روسیه تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، ایالات متحده حضور نیروهای آمریکایی در کشورهای ناتو را تقویت خواهد کرد و مسکو «بهای سنگینی» را پرداخت خواهد کرد.

 

بایدن گفت: در صورت حمله، به اوکراین نیرو نمی‌فرستیم، اما من به ولادیمیر پوتین گفتم که اگر او به سمت اوکراین حرکت کند، عواقب اقتصادی ویرانگری گریبان روسیه را خواهد گرفت.

 

وزیر دفاع انگلیس هم از رئیس جمهوری روسیه خواست از مرز اوکراین عقب‌نشینی کند و به مسکو هشدار داد که در صورت حمله به این کشور، عواقب درازمدت شدیدی در انتظارش خواهد بود.

 

***

 

 وزیر خارجه آمریکا: در صورت ادامه رفتار روسیه با اوکراین، اجازه انتقال گاز از نورداستریم ۲ را نخواهیم داد

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد اگر اقدامات مسکو با کی‌یف ادامه‌دار باشد، واشنگتن اجازه انتقال گاز از خط لوله نورداستریم ۲ را نخواهد داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، در اظهاراتی ادعا کرد اگر تجاوز روسیه به اوکراین ادامه داشته باشد، ایالات متحده اجازه انتقال گاز از طریق پروژه خط لوله گازی نورداستریم ۲ منتقل نخواهد داد.
 
او که با شبکه خبری ان‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد، در بخشی از سخنان خود مدعی شد: «هیچ گازی از این خط لوله در حال حاضر عبور نمی‌کند، این پروژه مانند منبع اهرمی فشار بر روسیه عمل می‌کند، زیرا اگر اقدامات روسیه علیه اوکراین ادامه پیدا کند، زمانی‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بخواهد شاهد عبور گاز از آن باشد، مانع آن خواهیم شد.»
 
ماه گذشته نیز آنتونی بلینکن در اظهاراتی از تحریم‌های جدید علیه روسیه در ارتباط با پروژه خط لوله گاز نورداستریم ۲ خبر داد و گفت: «بر این اساس شرکت "ترانسادریا" و همچنین دو کشتی وابسته با این شرکت در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفتند.»
 
در آن زمان، نشریه آکسیوس با استناد به برخی اسناد طبقه‌بندی شده از سوی سفارت آلمان، از مخالفت دولت این کشور با تحریم‌های آمریکا علیه پروژه خط‌لوله گازی نورداستریم ۲ خبر داد.
 
سال گذشته عملیات پروژه گازی نورد استریم ۲ به یک‌باره در دریای بالتیک و در نزدیکی جزیره «برنهلم» دانمارک به دلیل تهدید‌های آمریکا به تحریم متوقف شد.
 
این خط لوله بخشی از یک پروژه بزرگتر است که در آن دو خط لوله موازی به طول بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر برای انتقال گاز از روسیه به آلمان احداث شده است.
 
ابتدای این خط لوله در روسیه است و پس از گذر از «فنلاند، سوئد، دانمارک و آلمان» در نهایت به سواحل آلمان منتهی می‌شود؛ همچنین این پروژه گازی می‌تواند در سال ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز را انتقال دهد.
 
همچنین از طرفی به تازگی تنش‌ها بین روسیه و اوکراین بالا گرفته است. مسکو برخلاف ادعا‌های غرب و ناتو بار‌ها اعلام کرده است که قصد حمله به کی‌یف را ندارد. با این حال، ناتو ادعا می‌کند روسیه سلاح‌های سنگین و نیرو‌های نظامی بسیاری را در مرز اوکراین مستقر کرده است.
 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------