پوتین: شکست دادن روسیه غیرممکن است، مگر فروپاشی از داخل و با حمایت خارجی



ولادیمیر پوتین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مرسوم پایان سال خود، دیدگاه خود درباره علت اعمال فشارهای غرب بر مسکو، ادعای قصد حمله روسیه به اوکراین، درخواست ارائه تضمین‌های امنیتی به این کشور و دیگر سئوالات مطرح را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه امروز (پنج‌شنبه) در هفدهمین کنفرانس مطبوعاتی بزرگ خود شرکت کرده است. این رویداد با وجود محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع بیماری کووید-19، برخلاف سال گذشته بصورت حضوری و با مشارکت 507 خبرنگار و نمایندگان مطبوعات داخلی و خارجی در سالن نمایشگاه مرکزی "مانژ" در مسکو در حال برگزاری است. طبق اطلاعات کرملین، کاهش تعداد خبرنگاران از 1000 به 500 نفر، به دلیل محدودیت‌های در نظر گرفته و فاصله امن آنها با رئیس جمهور صورت گرفته است.

 

کنفرانس مطبوعاتی بزرگ پوتین، بطور مرسوم، نوعی نتیجه گیری درباره تحولات سال در حال اتمام است، هیچ محدودیتی در انتخاب سئوالات برای خبرنگاران وجود ندارد و رئیس جمهوری روسیه به سئوالات مختلفی درباره سیاست داخلی و خارجی کشور و حتی مسائل شخصی خود پاسخ می‌دهد.

 

شکست دادن روسیه غیرممکن است، مگر از داخل و با حمایت خارجی

ولادیمیر پوتین تأکید کرد که هیچکس نمی‌تواند روسیه را شکست دهد و این کشور فقط ممکن است از داخل فرو بپاشد که این تلاش از سوی کسانی که توسط کشورهای دیگر حمایت می‌شوند، قبلاً نیز انجام شده است.  

 

وی گفت: «در طول تاریخ، در زمان امپراطوری روسیه در دوران جنگ جهانی اول و در دهه 90 قرن گذشته، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، روسیه ویران شده است. این کار توسط کسانی صورت گرفت که در خدمت تأمین منافع دیگر کشورها بودند و نه در جهت منافع ملی روسیه و مردم این کشور.»  

 

رئیس جمهوری روسیه در تفسیر مطالب منتشره در رسانه‌های غربی درباره "نقشه مسکو برای حمله به اوکراین" یادآور شد که از چنین گزارشاتی می توان نتیجه گرفت که طرف اوکراینی در حال آماده سازی خود برای سومین عملیات نظامی در منطقه دونباس است و می‌خواهد به روسیه در این خصوص هشدار دهد.

 

وی افزود: «اکنون دائما از جنگ با ما صحبت می‌کنند. به ما گفته می‌شود: جنگ، جنگ، جنگ. چنین احساس می‌شود که احتمالاً سومین عملیات نظامی در منطقه دونباس در حال آماده سازی است و از قبل هشدار می‌دهند: در این خصوص هیچ دخالتی نکنید، هیچ تلاشی برای دفاع از مردم بی دفاع ساکن منطقه انجام ندهید که اگر مداخله کرده و از آنها دفاع کنید، تحریم‌های جدید فلان و فلان در انتظار شما خواهد بود و باید خود را برای این وضعیت آماده کنید.»  

 

پوتین با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا روسیه را یکی از طرفین مناقشه داخلی در اوکراین معرفی کنند، به رهبران این کشور توصیه کرد از جنگ علیه مردم خود دست بردارند. وی بر تمایل مسکو برای داشتن روابط حسن همجواری با اوکراین تأکید کرد و یادآور شد که روسیه حاضر است با دولت اوکراین همکاری کند.

 

دلیل اعمال فشارهای کشورهای غربی، نگرانی از  بزرگی روسیه است

ولادیمیر پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی ابراز عقیده کرد که روسیه برای غرب بیش از اندازه بزرگ است و تنها همین نگرانی می‌تواند توضیح اعمال فشارهای دائمی بر این کشور باشد. وی توضیح داد: «در سال 1991 و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ما خود را به 12 ، من می گویم 12 بخش تقسیم کردیم، ولی چنین احساس می‌شود که این اقدام برای شرکای غربی ما کم بود: به عقیده آنها روسیه امروزی برای آنها بیش از اندازه کشوری بزرگ است، برای اینکه خود کشورهای اروپایی به کشورهای کوچکی تبدیل شده‌اند. به عقیده من، تنها علت اعمال فشارهای دائمی غرب این مسئله است.»

 

رئیس جمهوری روسیه در خصوص درخواست مسکو برای عدم استقرار موشک‌های آمریکایی در نزدیکی مرزهای روسیه نیز توضیح داد.  وی به دولت آمریکا پیشنهاد کرد به این مسئله فکر کند که اگر طرف روسی اقدام به استقرار موشک‌های خود در مجاورت مرزهای ایالات متحده با کانادا یا مکزیک می‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد.

 

وی تصمیم دولت آمریکا درباره انجام مذاکراتی درباره سیستم تضمین امنیتی در اوایل ماه ژانویه را مثبت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری نمود که این جهت گیری به سمت پیشرفت حرکت کند.

 

رهبر روسیه یادآور شد: «جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در جریان مذاکرات دوجانبه اخیر، خود چنین پیشنهادی را مطرح کرده و ما به آن پاسخ دادیم. به عقیده من این مسئله بسیار سازنده است. ضمناً من به وی (بایدن) وعده دادم که ما بزودی و سریعاً پیشنهادات خود در این زمینه را برای شما ارسال خواهیم کرد. و دقیقاً همین کار را انجام دادیم و دیدگاه خود را به ایالات متحده و ناتو فرستادیم. ما آمادگی داریم تا در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. من امیدوارم که واکنش‌های اولیه مثبت و اعلام آمادگی واشنگتن برای آغاز مذاکرات که احتمالاً در اوایل ماه ژانویه خواهد بود، این امکان را فراهم کند در این عرصه به پیشرفت‌هایی دست یابیم.»

 

پوتین ادامه داد: «ما بطور دقیق و واضح گوشزد کرده‌ایم که اگر گسترش ناتو به سمت شرق همچنان ادامه پیدا کند، این وضعیت برای روسیه غیرقابل قبول است. کجای این موضوع نامفهوم و غیرقابل درک است؟ آیا ما موشک‌های خود را دقیقاً در مرزهای آمریکا مستقر کرده‌ایم؟ خیر. این آمریکاست که با موشک‌های خود به در خانه ما آمده است. آنها هم اکنون هم در پشت در خانه ما هستند. آیا چنین درخواستی از آنها برای توقف این روند، تقاضای بیش از اندازه‌ای است که بخواهیم سیستم‌های تهاجمی در نزدیکی خانه ما ایجاد نکنند؟ چه چیز این درخواست غیرمعمول است؟»

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که روابط روسیه و چین در حال حاضر در بالاترین سطح خود قرار داشته و طرف روسی آمادگی دارد تا به ارسال انرژی خود به این کشور را حتی بعد از سال 2060 نیز ادامه دهد.

 

تأکید پوتین بر لزوم تأمین مصونیت 80 درصدی شهروندان روسی در برابر کرونا

ولادیمیر پوتین با توضیح وضعیت کنونی اپیدمی ویروس کرونا و روند واکسیناسیون در روسیه یادآور شد که مصونیت جمعی در برابر بیماری کووید-19 در کشور به 59.4 درصد رسیده، ولی این رقم باید به 80 درصد افزایش یابد.

 

وی گفت: «در حال حاضر بیش از 70 میلیون نفر دُز نخست واکسیناسیون و 70 میلیون نفر نیز بطور کامل در برابر کرونا واکسینه شده‌اند که میزان مصونیت کلی در روسیه را به 59.4 درصد افزایش داده است. با این وجود این شاخص کافی نبوده و سطح مصونیت باید به 80 درصد برسد. هرچند در برخی کشورها حتی از لزوم مصونیت 90 الی 95 درصدی مردم صحبت می‌کنند.»

 

رئیس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که این موفقیت در سه ماه دوم سال 2022 حاصل شود.

 

پوتین در خصوص تأثیر اپیدمی کرونا بر اقتصاد روسیه نیز گفت که اقتصاد این کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان، آمادگی بیشتری برای مقابله با عواقب این همه گیری نشان داده و به سرعت و با موفقیت در حال فایق آمدن بر مشکلات بوجود آمده است. به گفته وی، در شرایط دشوار کنونی ضروری است تا دولت از تجار کوچک حمایت کند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------