دستور رئیس جمهور قزاقستان برای مقابله با معترضان/ شنیده شدن صدای ۳ انفجار در آلماتی



رییس جمهوری قزاقستان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
«قاسم ژومارت توکایف» رییس جمهوری قزاقستان روز جمعه برای نیروهای نظامی در این کشور اجازه استفاده از سلاح علیه معترضان را صادر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری «آکی پرس» قرقیزستان، توکایف با بیان اینکه "چگونه می توان با معترضات به توافق رسید؟" از اعضای پیمان امنیت جمعی برای حمایت از قزاقستان تشکر کرد.

 

گفتنی است «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و رئیس دوره ای پیمان امنیت جمعی روز گذشته اعلام کرد که این سازمان نیروی صلحبان به قزاقستان اعزام می کند.

 

پاشینیان بامداد روز پنجشنبه طی بیانیه ای، به تصمیم سازمان پیمان امنیت جمعی برای اعزام صلحبانان به قزاقستان برای کمک به برقراری نظم در این کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در رابطه با درخواست رئیس جمهوری قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی و باتوجه به تهدید امنیت ملی و حق حاکمیت قزاقستان از جمله بر اثر مداخله خارجی، شورای امنیت جمعی پیمان امنیت جمعی مطابق بند چهار قرارداد امنیت جمعی تصمیم به اعزام گروه صلحبانان به این کشور در یک مدت محدود برای تثبیت و عادی سازی اوضاع در قزاقستان گرفت.  

 

 رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه از تصمیم خود برای درخواست کمک از پیمان امنیت جمعی برای کمک به قزاقستان خبر داد.  

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. این سازمان با هدف «تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال و تمامیت ارضی کشورهای عضو» تأسیس شد.  

 

به گفته توکایف، مردم قزاقستان از این درخواست کمک حمایت می‌کنند و چنین اقدامی برای مقابله با تروریست‌ها لازم است.  

 

رئیس جمهوری قزاقستان گفت که رویدادهای روزهای اخیر در این کشور را اقدامات خصمانه خارجی می‌داند که از پیش برنامه ریزی و تامین مالی شده است.  

 

معترضان در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان روز چهارشنبه با حمله به محل سکونت رییس جمهوری این کشور، خانه او را به آتش کشیدند. همچنین در درگیری‌های روز چهارشنبه، ۸ نیروی امنیتی قزاقستان کشته شدند.  

 

دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.  

 

***

 

شنیده شدن صدای ۳ انفجار در آلماتی قزاقستان

منابع خبری مستقر در قزاقستان اعلام کردند که از قسمت شمال شهر آلماتی قزاقستان صدای سه انفجار به گوش رسیده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، خبرنگاران خبرگزاری اسپوتنیک مستقر در قزاقستان اعلام کردند که صدای سه انفجار از قسمت شمالی شهر «آلماتی» قزاقستان به گوش رسیده است و پس از آن بوی مواد شیمایی در هوا احساس می‌شود.

 

هنوز جزئیاتی از این انفجار‌ها منتشر نشده است و مشخص نیست به چه علت اتفاق افتاده‌اند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------