آژانس انرژی اتمی اوکراین: کشور تا پیش از ۲۰۱۲ اورانیوم غنی داشت/ خطر نشت مواد رادیواکتیو در چرنوبیل



جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
مدیرکل آژانس انرژی اتمی اوکراین تصریح کرد که این کشور تا پیش از سال ۲۰۱۲ در ذخایر اورانیومی‌اش بسیار غنی بوده است.

به گزارش ایسنا، "پیتر کوتین" مدیرکل آژانس انرژی اتمی اوکراین روز چهارشنبه گفت: تا سال ۲۰۱۲ اورانیوم با غنای بالا در اوکراین بود.

 

وی افزود: اوکراین تمامی موادهسته‌ای و اورانیوم با غنای بالا را در مارس ۲۰۱۲ ذیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موسسه فیزیک و فناوری خارکوف و موسسه تحقیقات هسته‌ای آکادمی ملی علوم در اوکراین به روسیه منتقل کرد.

 

این اظهارات در حالی است که در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، روسیه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای دفاع از خود در برابر حملات شدید نیروهای اوکراینی، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد.

 

ولادیمیر پوتین گفت که روسیه برنامه‌ای برای اشغال خاک اوکراین ندارد و تمام تلاش‌های روسیه برای دستیابی به توافق بر سر عدم گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا با شکست مواجه شده است.

 

***

 

هشدار اوکراین درباره خطر نشت مواد رادیواکتیو در چرنوبیل

شرکت دولتی هسته ای «انرژواتم» امروز چهارشنبه اعلام کرد مواد رادیوکتیو ممکن است به دلیل خنک نشدن سوخت خارج شده پس از قطع ارتباط با نیروگاه هسته ای چرنوبیل نشت کند.

 

در بیانیه این شرکت آمده است ممکن است مواد رادیواکتیو در طبیعت آزاد شوند و یا با وزش باد به کشورهای اطراف از جمله بلاروس و روسیه و مناطق دیگر اوکراین برسد.  

 

بدون برق سیستم تهویه در نیروگاه نیز کار نمی کند و کارکنان در معرض تشعشات خطرناک رادیواکتیو قرار می گیرند.  

 

دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد روز گذشته هشدار داد سیستم های رصد مواد اتمی در مراکز زباله رادیواکتیو در چرنوبیل انتقال اطلاعات را متوقف کرده است.  

 

سایت  هنوز فعال رادیواکتیوی فاجعه بارترین اتفاق هسته ای جهان در ۱۰۰ کیلومتری «کی یف» واقع شده است.  

 

در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد، یک موج ناگهانی نیرو درجریان آزمایش سیستم های راکتوری، واحد ۴ نیروگاه چرنوبیل در شمال اوکراین را، که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، نابود کرد.

 

حادثه و آتش سوزی پس از آن مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو منتشر کرد که باعث تخلیه جوامع مجاور شد و ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع (۶۰۰۰۰ مایل مربع) زمین در بلاروس، روسیه و اوکراین را آلوده کرد.

 

انفجار اولیه دو کارگر کارخانه را به کشتن داد و ۲۸ نفر دیگر طی سه ماه آینده جان باختند. بر اساس گزارش کمیته علمی سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۰۵، بیش از ۶۰۰۰ سرطان تیروئید در میان کودکان و نوجوانان در منطقه آسیب دیده گزارش شد که به احتمال زیاد بسیاری از آنها ناشی از تشعشعات بوده است.

 

***

 

اوکراین: از روسیه می‌خواهیم امکان برق‌رسانی به چرنوبیل را فراهم کند

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز چهارشنبه عنوان کرد که "برق نیروگاه هسته‌ای به دلیل آسیب‌دیدگی تنها شبکه برق‌رسانی به نیروگاه قطع شده است".

 

وی افزود: ژنراتورهای کمکی می‌توانند فعالیت در نیروگاه هسته‌ای را برای ۴۸ ساعت تضمین کنند؛ اما پس از آن سیستم‌های خنک‌کننده سوخت هسته‌ای ذخیره شده از کار خواهند افتاد و خطر نشت تشعشعات به وجود خواهد آمد.

 

وزیر خارجه اوکراین در ادامه گفت: من از جامعه بین‌الملل می‌خواهم تا فورا از روسیه خواستار آتش‌بس شوند و اجازه بدهند کارکنان برق این نیروگاه را وصل کنند.

 

در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، روسیه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای دفاع از خود در برابر حملات شدید نیروهای اوکراینی، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد.

 

***

 

انگلیس: موشک‌های ضد تانک بیشتری به اوکراین می‌دهیم

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس امروز چهارشنبه اعلام کرد که روسیه نتوانست به هدف خود برای نابود کردن پدافند هوایی اوکراین دست یابد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، وزیر دفاع انگلیس تأکید کرد که حمله نظامی روسیه علیه اوکراین «وحشیانه‌تر» خواهد شد.

 

بن والاس همچنین گفت که موشک‌های ضد تانک بیشتری در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

 

وی تصریح کرد: تدارکات نظامی به اوکراین را افزایش خواهیم داد و به زودی محموله موشک‌های ضد زره جاولین را به این کشور تحویل خواهیم داد.

 

***

 

اندوه و ناامیدی مکرون پس از تماس با پوتین

الیزه پس از تماس رئیس جمهور فرانسه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خصوص عملیات نظامی در اوکراین، تصاویری از رئیس جمهور فرانسه منتشر کرد.

 

مکرون گفت که انتظار ندارد اوضاع اوکراین در آینده نزدیک حل شود و مذاکرات با همتای روس خود را دشوار توصیف کرد.

 

وی همچنین گفت: مذاکرات با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دشوار است، زیرا او آتش بس را رد می‌کند. فکر نمی‌کنم در روز‌های آینده راه‌حلی پیدا شود، اما امیدوارم.

 

وی افزود: من فکر می‌کنم خصومت‌ها در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت، اما ما به گفتگو با روسیه ادامه خواهیم داد.

 

جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل



کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------