آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

زلنسکی: همه ما با یک دولت تروریستی سر و کار داریم/ هشدار آمریکا و انگلیس به احتمال استفاده روسیه از سلاح شیمیایی



جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس جمهور اوکراین در سخنانی تند باردیگر روسیه را با باد انتقاد گرفت و گفت: همه ما با یک دولت تروریستی سر و کار داریم.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در تازه‌ترین سخنرانی خود درباره جنگ جاری در کشورش گفت: «طی دو روز گذشته، ما حدود ۱۰۰ هزار نفر را از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه کرده ایم. با این حال، ماریوپل، ولنوواخا به طور کامل مسدود شده اند. با وجود اینکه ما هر کاری برای سازماندهی یک کریدور بشردوستانه انجام دادیم، نیروهای روسی از گلوله باران خودداری نکردند. با وجود آن، تصمیم گرفتم کاروانی از بار [کامیون] را با آب غذا و دارو به ماریوپل بفرستیم.»

 

زلنسکی در ادامه گفت: «من از همه رانندگان، افراد شجاعی که آماده انجام این مأموریت بودند تشکر می‌کنم. این حال، مهاجمان حمله تانک را به محلی که قرار بود راهروی زندگی برای ماریوپل باشد، آغاز کردند.»

 

به گفته زلنسکی، «آنها می‌دانستند که چه چیزی را منفجر می‌کنند، آنها دستور دارند که شهر را گروگان نگه دارند و از آن سو استفاده کنند و مدام آن را بمباران کنند و آن را گلوله باران کنند. آنها ساختمان اداره اصلی خدمات اضطراری دولتی در استان دونتسک را ویران کردند و محل ملاقات افرادی که منتظر تخلیه بودند در کنار آن ساختمان بود. این تروریسم آشکار از سوی تروریست‌های با تجربه است. دنیا باید بداند که همه ما با یک دولت تروریستی سر و کار داریم. هر اتفاقی که بیفتد، ما به تلاش برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به ماریوپل که مردم آن به شدت به آن نیاز دارند، ادامه خواهیم داد.»

 

رئیس جمهور اوکراین در ادامه گفت: «آنها ارتباطات را مسدود می‌کنند، اطلاعات نمی‌دهند، دولت هر کاری می‌کند تا به شهر کمک کند تا ساکنان ماریوپل بدانند ما داریم می‌جنگیم. ما مبارزه را متوقف نمی‌کنیم. اگر فرصتی دارید که با مردم ماریوپول صحبت کنید، به آنها نامه بنویسید، به آنها یادآوری کنید که اوکراین از صمیم قلب با آنها همراه است و هر کاری انجام می‌دهد تا شکنجه شهر را متوقف کند.»

 

***

 

روسیه: 3000 تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده‌ایم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات نظامی، حدود 3000 تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده است.

 

به گزارش ایسنا، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از ابتدای حملات نظامی خود در اوکراین طی 15روز گذشته تاکنون، حدود 3000 تاسیسات نظامی اوکراین منهدم شده است.

 

وی تأکید کرد که نیروهای دونتسک در حال پیشروی حدود یک کیلومتری به سمت شهر ماریوپول از شمال هستند.

 

ایگور کوناشنکوف افزود: ما حملات مزدوران ایالات متحده، بریتانیا و اروپا علیه پزشکان و اتوبوس‌های پزشکی روسیه را ثبت کردیم.

 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تصریح کرد: حمله هوایی ادعایی به ماریوپل یک تحریک برنامه ریزی شده برای حفظ تبلیغات ضد روسی است.

 

وی تأکید کرد که هواپیماهای روسیه هیچ هدف زمینی را در شهر ماریوپول اوکراین مورد اصابت قرار نداده و این خبر را «تحریکی از پیش طراحی شده» تلقی کرد.

 

***

 

هشدار آمریکا درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح شیمیایی در اوکراین

یک مقام بلند پایه پنتاگون گفت: روسیه احتمالا از سلاح شیمیایی استفاده خواهد کرد و آنرا به گردن اوکراین یا آمریکا می اندازد. 

 

***

 

ادعای بوریس جانسون در مورد احتمال استفاده سلاح شیمیایی توسط روسیه

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در راستای اتهام های دیگر کشورهای غربی مدعی شد که روسیه ممکن است از تسلیحات شیمیایی در اوکراین استفاده کند.

 

جانسون روز پنجشنبه به شبکه خبری اسکای نیوز گفت که کرملین یک داستان دروغین را سر هم می کند مبنی بر اینکه تسلیحات شیمیایی از سوی مخالفانش یا آمریکایی ها نگهداری می شود.

 

طبق ادعای نخست وزیر انگلیس، روسیه از این مساله به عنوان مقدمه ای برای ارسال تسلیحات شیمیایی خودش استفاده می کند.

 

وی در مصاحبه با اسکای نیوز افزود: چیزهایی که درباره تسلیحات شیمیایی می شنوید داستان سازی آنها است. شما آن را در سوریه و حتی انگلیس شاهد بوده اید. این چیزی است که آنها انجام داده اند، این یک دولت وحشی است.

 

کریستوفر استیل افسر سابق اطلاعاتی انگلیس در پاسخ به سوالی درباره ادعای جانسون گفت: مطمئناً فکر می‌کنم اگر به آنچه در سوریه و چچن رخ داده و البته در خیابان‌های خودمان در سالزبری نگاه کنید، اصلا احتمال آن را رد نمی کنم.

 

***

 

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و اردوغان درباره تحولات اوکراین

رؤسای جمهوری آمریکا و ترکیه طی تماسی تلفنی درباره روابط دوجانبه و تحولات اخیر منطقه‌ای از جمله حمله روسیه به اوکراین رایزنی کردند.

 

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی طی تماس تلفنی درباره روابط ترکیه و آمریکا و تحولات اخیر منطقه‌ای از جمله حمله روسیه به اوکراین رایزنی و گفت‌وگو کردند.

 

رئیس جمهوری ترکیه همچنین ضمن تاکید بر تداوم تلاش برای دستیابی به راه حل سیاسی بین روسیه و اوکراین، تصریح کرد اینکه ترکیه بتواند با هر دو طرف گفت‌وگو کرده و در صورت تعمیق بحران، در جست‌وجوی راه‌حل تسهیل‌کننده باشد، حائز اهمیت است.

 

وی با اشاره به «اهمیت فرصت گفت‌وگوی مستقیم وزرای خارجه روسیه و اوکراین که به لطف کانال اعتماد باز شده توسط ترکیه فراهم شد»، خاطرنشان کرد که برگزاری نشست سه‌جانبه وزیران خارجه در آنتالیا به خودی خود یک پیروزی دیپلماتیک است.

 

اردوغان با بیان اینکه انتظار دارد درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ فروند هواپیمای جدید از آمریکا و نوسازی جنگنده‌های اف-۱۶ موجود در اسرع وقت نهایی شود، گفت که زمان آن فرا رسیده است که تمامی تحریم‌های ناعادلانه علیه ترکیه در حوزه صنایع دفاعی لغو شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------