بورل: وعده پیوستن اوکراین به ناتو اشتباه بود | بولتون: اگر آمریکا از ناتو جدا می‌شد، در وضعیت بدی قرار می‌گرفت



بورل،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با تلویزیون LCI گفت، غرب درخصوص اینکه به اوکراین وعده عضویت در ناتو را داده، مرتکب اشتباه شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان داشت: لحظات و موقعیت‌هایی وجود داشته‌اند که ما می‌توانستیم بهتر واکنش نشان دهیم. برای مثال، ما چیزهایی را پیشنهاد دادیم که نمی‌توانستیم تضمین کنیم؛ به خصوص مسئله پیوستن اوکراین به ناتو. این موضوع هرگز تحقق نیافت. فکر می‌کنم این اشتباه بود که وعده‌هایی دادیم که نتوانستیم به آن‌ها عمل کنیم.

 

وی افزود: غرب اشتباهاتی را درخصوص ایجاد روابط با روسیه مرتکب شد. بنابراین، ما فرصت نزدیک‌تر کردن روسیه به غرب را از دست دادیم.

 

بولتون: اگر آمریکا از ناتو جدا می‌شد، در وضعیت بدی قرار می‌گرفت

مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا اعلام کرد که اگر دونالد ترامپ آمریکا را از ناتو، ائتلافی که به دنبال محدود کردن گسترش نظامی روسیه است، خارج می‌کرد، این کشور در "وضعیت بدی" قرار می‌گرفت.

 

به گزارش نیوزویک، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا و روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده بودند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا قصد داشت ائتلاف ۳۰ کشوری ناتو را در طول ریاست جمهوری‌اش ترک کند. انجام چنین کاری، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه "شجاعت بیشتری" می‌داد و آمریکا را در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین در "جایگاه ضعیف‌تری" باقی می‌گذاشت. دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که اتحاد ناتو بوده که توانسته از تهاجم بیشتر روسیه جلوگیری کند.

 

یک خبرنگار در مصاحبه‌ با جان بولتون پرسید: اگر آمریکا دستورات و ایده دونالد ترامپ را دنبال می‌کرد و از ناتو خارج می‌شد، ما الان دقیقا کجا بودیم؟

 

بولتون پاسخ داد: من فکر می‌کنم قطعا در وضعیت بدی قرار می‌گرفتیم. من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که ولادیمیر پوتین در دوره ریاست جمهوری ترامپ حرکتی نکرد این بود که او دشمنی ترامپ را با ناتو مشاهده کرد و به نظر پوتین، این یک تعادل است «ناتوی ضعیف‌تر، روسیه‌ی قوی‌تر.»

 

وی افزود: بنابراین من فکر می‌کنم که پوتین متوجه شد که احتمالا ترامپ در دور دوم ریاستش کارهای زیادی برای او انجام می‌دهد. پوتین خیال کرد که ترامپ از ناتو خارج می‌شود و این مسئله مسیر پوتین را تسهیل خواهد کرد.

 

دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود با دخالت آمریکا در ناتو مخالف بود زیرا فکر می‌کرد این کشور (آمریکا) پول بیشتری نسبت به سایر کشورهای عضو به این ائتلاف (ناتو) اختصاص می‌دهد. جان بولتون در کتاب خود "اتاقی که در آن اتفاق افتاد" توضیح داده است که چگونه باید دونالد ترامپ را متقاعد می‌کرد که ناتو را در میانه نشست بین‌المللی سال ۲۰۱۸ ترک نکند.


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------