اجرای سند چشم انداز ۲۰۳۰ در عربستان/ نیروی کار زنان به ۳۶ درصد رسید



سند چشم انداز ۲۰۳۰ در عربستان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
«رسیدن تعداد نیروی کار زن سعودی به ۳۶ درصد نشان می دهد که دولت از هدف اعلام شده در سند چشم انداز ۲۰۳۰ جلو زده است چرا که یکی از اهداف سند چشم انداز ۲۰۳۰ این بود که نیروی کار زن تا ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد برسد و حالا این هدف ده سال زودتر محقق شد.»

به گزارش دیده بان ایران، بنا به پژوهش انجام شده درباره میزان موثر بودن اپلیکیشن حمایت از زنان شاغل در سعودی موسوم به وصول نیروی کار زنان در این کشور به ۳۶ درصد رسیده است.

 

صندوق توسعه منابع انسانی سعودی (هدف) و شرکت اوبر ۲۰۱۷  برنامه و اپلیکیشن وصول را به منظور تنظیم و دسترسی زنان شاغل به وسایل نقلیه راه اندازی کردند که این برنامه نقش کلیدی در افزایش تعداد نیروی کار زن و رسیدن آن به ۳۶ درصد در سال گذشته داشته است.

 

نتایج پژوهش شرکت رولند برگر از موسسات مشاوره مدیریت در سطح بین المللی چهارشنبه (۹ مارس) توسط اوبر اعلام شد و در آن به موفقیت اپلیکیشن وصول به عنوان ابزار توانمند سازی زنان سعودی شاغل در بخش خصوصی در ۴ سال گذشته اشاره شده است. اوبر افزود «مشکلات مربوط به رفت و آمد بین خانه و محل کار با اپلیکیشن وصول رفع شد و زنان شاغل می توانند با دسترسی به وسایل نقلیه مورد نظر خود با قیمت مناسب اوبر به راحتی در مسیر خانه و سرکار تردد کنند. شرکت های دیگری با خدمات تاکسی آنلاین هم به زودی در این سرویس راه اندازی می شوند».

 

اپلیکیشن وصول یکی از شرکت های دولتی بزرگ جهان است که با اوبر همکاری می کند.

 

نتایج پژوهش نشان داد اپلیکیشن وصول نقش کلیدی در افزایش نیروی کار زن سعودی از ۲۲ درصد به ۳۶ درصد از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ داشته است.

 

این پژوهش یاد آور شد «رسیدن تعداد نیروی کار زن سعودی به ۳۶ درصد نشان می دهد که دولت از هدف اعلام شده در سند چشم انداز ۲۰۳۰ جلو زده است چرا که یکی از اهداف سند چشم انداز ۲۰۳۰ این بود که نیروی کار زن تا ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد برسد و حالا این هدف ده سال زودتر محقق شد. ضمنا اپلیکیشن وصول در افزایش ثبات شغلی زنان موثر بوده و ۸۸ درصد زنان شاغلی که طی یکسال از وصول استفاده کردند ثبات شغلی دارند.

 

در این پژوهش آمده است «۸۰ درصد زنان شاغل که قبلا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کردند گفتند که پس از دسترسی به این سرویس فرصت های شغلی بیشتر و مشاغل بهتری پیدا کرده اند. ۲۱ درصد زنان شاغل معتقدند سرویس خدماتی وصول منجر به تقویت حس امنیت شغلی در آنان شده و ۴۹ درصد گفتند که پس از استفاده از این سرویس پول بیشتری پس انداز کردند و از استقلال مالی برخوردار شدند».

 

طبق این پژوهش تعداد کاربران زن این سرویس طی تنها یک سال پس از راه اندازی آن از ۳۰۰ نفر به ۱۳ هزار افزایش پیدا کرده است. بیش از ۱۲۰ هزار راننده زن پایان ۲۰۲۱ از طریق اپلیکیشن اوبر استخدام شده اند و بیش از ۲۰ میلیون مسیر رفت و آمد تا محل های کار را انجام دادند».

 

محمد قزاز مدیر کل نمایندگی اوبر در سعودی گفت «اپلیکیشن وصول تاثیر ملموس در توانمند سازی زنان سعودی داشته و ما به اکثر اهداف مد نظر خود در راستای توانمند سازی زنان برای حضور در بازار کار رسیدیم. اوبر نقش کلیدی در تحقق این اهداف داشته و این مایه افتخار ماست.. در صدد راه اندازی مجموعه متنوع طرح های ابتکاری در راستای افزایش فرصت های اقتصادی برای زنان هستیم».

 

شرکت اوبر با راه اندازی طرح ابتکاری «مسارک» اعلام کرد بیش از یک میلیون ریال (۲۶۶ هزار دلار) برای حمایت از رانندگان زن و توانمند سازی آنها برای برخورداری از مزایای اقتصادی و انعطاف پذیری هزینه می کند.

 

پیش بینی می شود بیش از ۱۵۰ هزار زن تا پایان ۲۰۲۲ از اپلیکیشن وصول استفاده کنند. دولت همچنین چندین برنامه دیگر برای گسترش و افزایش خدمات مثل سوار کردن همزمان چند نفر از خانم ها دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------