آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

حضور ناو هواپیمابر چینی در تنگه تایوان



جنگ چین و تایوان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
تایپه از حضور ناو هواپیمابر چینی در تنگه تایوان خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، وزارت دفاع تایوان ساعاتی پیش از گفتگوی تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با شی جین پینگ، همتای چینی‌اش، از حضور یک ناو هواپیمابر چینی در نزدیکی آب‌های ساحلی‌ در غرب این جزیره خبر داد.

 

در بیانیه وزارت دفاع آمده است که یک ناو هواپیمابر چینی روز جمعه از تنگه تایوان که این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا می‌کند، عبور کرده است.

 

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص یادآور شد که پیام کوتاهی را در تایید این موضوع از سوی وزارت دفاع تایوان دریافت کرده است.

 

دراین پیام ضمن تایید این نکته که ناو هواپیمابر شاندونگِ چین مسیر تنگه تایوان را طی کرده و از آن خارج شده، آمده است: «ما تاکید می‌کنیم که در وضعیت هشدار قرار گرفته‌ایم و لذا از این پس همه ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های جنگی ارتش آزادیبخش خلق چین که در مجاورت تنگه تایوان تردد ‌کنند را رصد می‌کنیم.»

 

این خبر در حالی منتشر می‌شود که چندی است نگرانی‌ها نسبت به احتمال یک تهاجم نظامی از سوی چین علیه تایوان پس از حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین بالا گرفته و این موضوع بر حساسیت بالقوه تنگه تایوان و امنیت آن افزوده است.

 

پکن تایوان را که جزیره‌ای دموکراتیک و خودمختار است بخشی از قلمرو خود می داند و بارها اعلام کرده است که روزی در صورت لزوم آن را به زور پس خواهد گرفت.

 

ایالات متحده آمریکا که از متحدان اصلی تایوان محسوب می‌شود آب‌راه میان این جزیره و چین را یک منطقه دریایی بین‌المللی می‌داند و برای دفاع از آنچه «آزادی دریانوردی» خوانده شده کشتی‌های جنگی خود را به این منطقه اعزام کرده است.

 

بیانیه هشدار آمیز وزارت دفاع تایوان پیش از گفتگوی تلفنی روسای جمهوری ایالات متحده و چین منتشر شد که گفته می‌شود بیشتر بر تهاجم نظامی ارتش روسیه به خاک اوکراین و روابط نزدیک پکن و مسکو در این میان متمرکز بوده است.

 

فرانس‌پرس در ادامه این گزارش یادآوری کرده است که تردد کشتی‌های جنگی در تنگه تایوان، آب‌راهی که ۱۸۰ کیلومتر عرض دارد، غیرمعمول نیست.

 

ناو شاندونگ پیش از این در دسامبر ۲۰۲۰، یک روز پس از عبور یک کشتی جنگی ایالات متحده، از این تنگه عبور کرده بود. همین ناو هواپیمابر در دسامبر ۲۰۱۹ ، چند هفته پیش از برگزاری انتخابات در تایوان نیز از این تنگه عبور کرده بود.

 

دولت بایدن با تصویب دو دست کم قرارداد تسلیحاتی به منظور تقویت سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی دربرابر تهدیدها و تهاجمات هواپیماهای جنگی از تایوان حمایت کرده است. این در حالیست که از دیدگاه پکن این حمایت‌های می‌تواند به طور جدی روابط بین ایالات متحده و چین را به خطر اندازد.

 

به گزارش فرانس‌پرس، چین طی سالهای اخیر به شدت نیروی ضربت و قوای نظامی خود را در منطقه تقویت کرده و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۶۰ بار با جنگنده‌های خود به حریم دفاع هوایی تایوان تجاوز کرده است.

 

***

 

نیوزویک: چین تصمیم دارد در پاییز آینده به تایوان حمله کند

تارنمای مجله آمریکایی «نیوزویک» در گزارشی مدعی شده است به استناد شماری از اسناد امنیتی روسیه، چین تصمیم دارد در پاییز سال جاری میلادی به تایوان حمله کند.

 

به گزارش تارنمای مجله نیوزویک،جوزف وو وزیر خارجه تایوان گفت نمی تواند در خصوص صحت اسناد امنیتی روسیه که مدعی شده است «شی جین‌پینگ» رئیس جمهورص چین تصمیم دارد در پاییز سال جاری به تایوان حمله کند، اظهارنظر کند.

 

وی افزود: چین چه تصمیم داشته باشد به تایوان حمله کند یا نه؛ ما باید همواره برای دفاع از خود آماده باشیم.

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا چندی پیش ضمن انتقاد از واکنش دولت بایدن در قبال بحران‌های کنونی در اروپا، ادعا کرد چین به زودی به تایوان یورش می‌برد.

 

ترامپ معتقد است چین احتمالا انگیزه لازم برای حمله به تایوان را دارد. چرا که به گفته وی دولت پکن شاهد ضعف دولت جو بایدن در نحوه خروج از افغانستان و واکنش او در قبال حمله روسیه به اوکراین است.

 

چین مدت‌هاست که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. در ماه ژانویه سالجاری (دی ماه) سفیر چین در ایالات متحده، در گفت‌وگویی با رادیو عمومی آمریکا (NPR) گفت که این جزیره نشان دهنده "نمایش بزرگترین تنش میان چین و ایالات متحده است".

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------