بیروت خواستار ادامه میانجیگری آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان با اسرائیل شد



اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید
ریاست جمهوری لبنان خواستار ادامه میانجیگری واشنگتن در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان این کشور و اراضی اشغالی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، ریاست جمهوری لبنان با صدور بیانیه‌ای پس از نشست رؤسای سه گانه این کشور (رئیس جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان) در کاخ بعبدا در بیروت اعلام کرد: در این نشست پیشنهاد عاموس هاچستین، میانجیگر آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی درباره ترسیم مرزها مورد بررسی قرار گرفت.

 

در این بیانیه آمده است: در طول این جلسه درخصوص نتایج بررسی‌های کمیته فنی درباره پیشنهاد هاچستین گفتگو شد و هر سه طرف نقطه‌نظرات خود درباره این پیشنهاد را مطرح کرده تا به یک موضع واحد در راستای حفظ حق و حقوق لبنان دست یابند.

 

ریاست جمهوری لبنان در ادامه آورده است که در نشست مذکور همچنین تصمیم گرفته شد از آمریکا خواسته شود به تلاش‌هایش برای تکمیل مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رعایت منافع لبنان ادامه دهد.

 

مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و لبنان با میانجیگری آمریکا با یک نشست شش ساعته که اولین نشست از نوع خود در دوره ریاست جمهوری جو بایدن محسوب می‌شود، ازسرگرفته شد.

 

آمریکا اواخر سپتامبر جان دروشه، میانجی خود در مذاکرات ترسیم مرزهای بین لبنان و اراضی اشغالی را تغییر داد و هوخشتاین را جایگزین وی کرد که او مشاور سابق جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در زمینه انرژی جهانی است.

 

مساحت منطقه مورد مناقشه میان لبنان و رژیم صهیونیستی حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع است. دلیل اصلی این نزاع به اختلاف بر سر تعیین نقطه ترسیم مرزهای زمینی در راس الناقوره برمی‌گردد که برای تعیین مرزهای آبی ضروری است. دلیل بعدی این است که لبنان نمی‌پذیرد نقطه مرزهای آبی اقتصادی میان این کشور و قبرس که در نقشه‌ها با نقطه شماره یک مشخص شده با اراضی اشغالی هم مشترک باشد. لبنان می‌گوید نقطه مرزهای صهیونیستی باید نقطه شماره ۲۳ باشد که در ۱۰ مایل دریایی به سمت جنوب نقطه شماره یک قرار دارد، اما رژیم صهیونیستی اصرار دارد که بر اساس توافقنامه جداگانه‌ای که با قبرس امضا کرده، نقطه شماره یک به عنوان نقطه ترسیم مرزها با لبنان پذیرفته شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------