روسیه: شدت عملیات در «کی یف» کاهش می یابد/ پیشنهاد اوکراین: بی‌طرفی در مقابل تضمین امنیتی



مذاکره روسیه و اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
معاون وزیر دفاع روسیه گفت: طی مذاکرات استانبول درباره کاهش اقدامات نظامی در مناطق کی‌یف و چرنیگوف به توافق رسیدیم.

به گزارش انتخاب، ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهوری روسیه و رئیس هیئت مذاکره کننده این کشور، دقایقی پیش به خبرنگاران اعلام کرد که رایزنی‌ها با نمایندگان دولت اوکراین در استانبول همچنان ادامه دارد و طرفین پس از نتیجه گیری خود از مذاکرات، بیانیه‌ای صادر خواهند کرد.

 

وی گفت: «امیدوارم تا چند ساعت دیگر در خصوص نتایج مذاکرات بتوانیم اظهار نظر کنیم.»‎

 

امروز همچنین سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت هدف و تمرکز اصلی مسکو از عملیات نظامی در اوکراین «آزادسازی» منطقه دونباس در شرق این کشور است.

 

شویگو که غیبت او در هفته‌های اخیر حاشیه‌ساز شده بود در دیدار با مقامات ارشد نظامی روسیه گفت: «در مجموع وظایف ماموریت مرحله اول عملیات محقق شده است».

 

 ***

 

پیشنهاد اوکراین: "بی‌طرفی" در مقابل "تضمین امنیتی"

مذاکره‌کنندگان اوکراینی می‌گویند که این کشور در مذاکرات امروز با طرف روسی پیشنهاد داده در قبال حفظ بی طرفی، تضمین‌های امنیتی دریافت کند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، حفظ بی طرفی به معنای آن است که اوکراین عضو هیچ پیمان و اتحاد نظامی نخواهد شد و اجازه تاسیس پایگاه‌های نظامی در خاک خود را به کشورهای دیگر نخواهد داد.

 

مذاکره کنندگان اوکراینی به خبرنگاران در استانبول گفتند که این پیشنهاد همچنین شامل یک دوره مشورتی ۱۵ ساله درباره وضعیت کریمه الحاقی به روسیه شده و تنها در صورت آتش بس کامل می تواند اجرایی شود.

 

پیشتر ولودیمیر زلنسکی اعلام کرده بود که هرگونه توافقی در قبال اعلام بی طرفی در ازای دریافت تضمین امنیتی با برگزاری رفراندوم خواهد بود.

 

براساس این گزارش، پیشنهادهای اعلام شده از سوی اوکراین در حقیقت جزیی‌ترین و ملموس‌ترین پیشنهادهایی هستند که از سوی کی‌یف به طور علنی آشکار شده است.

 

براین اساس اوکراین همچنین خواستار تضمین امنیتی مطابق با ماده پنجم پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و بند دفاع جمعی آن شده است. لهستان، اسرائیل، ترکیه و کانادا هم از جمله کشورهایی هستند که از آنها به عنوان تضمین‌کنندگان امنیتی نام برده شده است.

 

الکساندر چالی یکی از مذاکره کنندگان اوکراینی اظهار داشت: اگر ما موفق به تحکیم این مفاد کلیدی شویم که برای ما بسیار اساسی هستند، در آن صورت اوکراین در موقعیتی قرار خواهد گرفت که می‌تواند شرایط خود را به عنوان یک کشور غیربلوکی و غیر هسته‌ای تثبیت کند.

 

وی به تلویزیون ملی اوکراین گفت: براین اساس ما میزبان پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک خود نخواهیم بود و همچنین اجازه استقرار نیروهای نظامی خارجی را در خاک خود نخواهیم داد. از سوی دیگر وارد ائتلاف‌های نظامی و سیاسی هم نخواهیم شد.

 

این دیپلمات اوکراینی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر رزمایش‌های نظامی نیز در خاک اوکراین تنها با رضایت کشورهای تضمین‌کننده امنیتی برگزار خواهد شد.

 

چالی با بیان اینکه ما منتظر پاسخ روسیه در رابطه با این پیشنهادات هستیم، افزود: در حال حاضر محتوای کافی در طرح اوکراین به نحوی که مناسب برگزاری دیدار بین پوتین و زلنسکی باشد، وجود دارد.

 

هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین امروز و برای اولین بار طی سه هفته گذشته در استانبول ترکیه رو در روی هم قرار گرفتند تا به آتش بس برسند. اوکراین می‌گوید که در این مذاکرات درباره مردم، قلمرو و حاکمیت خود هیچ عقب نشینی نخواهد کرد زیرا نیروهایش در روزهای اخیر موفق شده‌اند تا نیروهای روسیه را از کی‌یف عقب برانند.

 

***

 

 ترکیه از توافق روسیه و اوکراین خبر داد

ترکیه از حصول به توافقاتی میان هیات‌های روسی و اوکراینی در نشست استانبول خبر داد.

 

وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد که هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین در مورد برخی مسائل به توافق رسیدند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------