بایدن: منتظر عملی شدن وعده‌های روسیه هستیم/ زلنسکی: مذاکرات با روسیه مثبت بود



جو بایدن،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اعلام روسیه مبنی بر کاهش عملیات نظامی در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین گفت که منتظر عملی شدن وعده‌های روسیه هستیم و باید ببینیم مسکو به وعده خود عمل می‌کند یا خیر.

به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، بایدن روز سه‌شنبه (به وقت محلی) با اعلام این موضوع به خبرنگاران افزود: باید ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد. من هیچ تعبیری برای این بیانیه روسیه ندارم تا زمانی که عملکرد آن‌ها را مشاهده کنم. 

 

بایدن همچنین خاطرنشان کرد که در تماس صبح سه‌شنبه خود با رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس، رهبران این کشورها توافق کردند که "باید منتظر باشیم و ببینیم آن‌ها (روسیه) قصد دارند چه کاری انجام دهند و ما متوجه خواهیم شد که آنها چه می‌کنند."

 

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: "ما تحریم‌های قوی (علیه روسیه) را حفظ می‌کنیم و به حمایت از ارتش اوکراین برای دفاع از خود ادامه می‌دهیم و تحولات را از نزدیک دنبال خواهیم کرد."

 

***

 

زلنسکی مذاکرات با روسیه را مثبت ارزیابی کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه شب اعلام کرد، پیام‌های مثبتی در مذاکرات صلح با روسیه وجود دارد.

 

رئیس جمهور اوکراین با این حال تاکید کرد که تا زمان پایان جنگ، تحریم‌های روسیه نباید لغو شوند. 

 

زلنسکی در یک پیام ویدئویی گفت: پیام‌های مثبتی از مذاکرات دریافت می‌کنیم، اما این پیام‌ها انفجارها و گلوله‌باران روسیه را کاهش نداده‌ است. 

 

وی همچنین با ابراز تردید از تصمیم مسکو برای کاهش عملیات نظامی در اوکراین اظهار داشت: ما تمهیدات دفاعی خود را کاهش نخواهیم داد. 

 

***

 

پنتاگون: نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف عقب نشینی نکرده‌اند

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با طرح این ادعا که نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف عقب نشینی نکرده‌اند مدعی شد که جابجایی نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین یک تغییر موقعیت است و عقب نشینی نیست.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ادعا کرد در حالی که تعداد کمی از نیروهای روسیه در طول یک روز گذشته از کی‌یف دور شده‌اند، روسیه همچنان می‌تواند حمله عظیمی در اوکراین از جمله علیه پایتخت این کشور انجام دهد. 

 

کربی ادامه داد: ما معتقدیم که این یک تغییر موقعیت و نه یک عقب نشینی واقعی است و همه ما باید انتظار یک حمله بزرگ علیه سایر مناطق اوکراین را داشته باشیم. این بدان معنا نیست که تهدید علیه کی‌یف خاتمه یافته است. 

 

سخنگوی پنتاگون گفت که تعداد نیروهای روسیه که از پایتخت اوکراین دور شده‌اند بسیار کمتر از تعداد زیادی از نیروهای مستقر شده در اطراف کی‌یف است و روسیه حتی امروز به حملات هوایی علیه این شهر ادامه داده است. 

 

***

 

فرمانده آمریکایی: روسیه به طور مکرر موشک مافوق صوت به اوکراین شلیک کرده است

یک مقام ارشد نظامی آمریکایی مدعی شد که روسیه به صورت مکرر با استفاده از موشک‌های مافوق صوت چندین نقطه نظامی در اوکراین را هدف قرار داده است.

 

تاد والترز فرمانده ارتش آمریکا در اروپا به سنای این کشور گفت: اکثر این حملات موشکی روسیه علیه اهداف نظامی در اوکراین بوده است.

 

پیش از این جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا استفاده روسیه از موشک‌های مافوق صوت در تهاجم آن به اوکراین را تایید کرد.

 

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که موشک‌های مافوق صوت موسوم به "کینژال" را علیه یک انبار مهمات نظامی در روستای دلیاتین واقع در غرب اوکراین به کار برده است و این موشک با موفقیت به هدف خود برخورد کرده است. 

 

هایپرسونیک یا موشک‌های مافوق صوت به این معنی است که این نوع موشک‌ها می‌توانند با سرعتی حداقل پنج برابر سرعت صوت (۵ ماخ) یا بیش از ۶۱۰۰ کیلومتر (۳۸۰۰ مایل) در ساعت حرکت کنند. این موشک‌ها می‌توانند در حین پرواز مانور دهند که این امر ردیابی و رهگیری آن‌ها را بسیار دشوارتر از موشک سنتی می‌کند. با کاستن از زمان پرواز، این نوع موشک‌ها فرصت پاسخگویی و واکنش را نیز کاهش می‌دهند. بسته به نوع طراحی، آن‌ها می‌توانند کلاهک هسته‌ای یا معمولی حمل کنند و قادرند تعادل راهبردی را برهم بزنند. 

 

روسیه، آمریکا، چین و اخیرا کره شمالی دارای این نوع از موشک‌ها می‌باشند. 

 

وزارت دفاع آمریکا برای رقابت با روسیه و چین،  تولید و توسعه موشک‌های مافوق صوت را در اولویت قرار داده است.

 

***

 

روسیه: کاهش عملیات نظامی در اوکراین به معنی آتش بس نیست

مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات با اوکراین اعلام کرد، تضمین مسکو برای کاهش عملیات‌های نظامی در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین و شهر چرنیهیف به معنی آتش بس نیست.

 

ولادیمیر مدینسکی سه‌شنبه شب در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه گفت: این یک آتش بس نیست بلکه خواسته ما است تا به تدریج دستکم در این جبهه‌ها، به کاهش تنش‌ها دست یابیم.

 

***

 

کرملین گفت وگو میان آمریکا و روسیه را در هر شرایطی ضروری خواند

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین سه‌شنبه شب به خبرنگاران تصریح کرد، گفت وگو میان آمریکا و روسیه در هر شرایطی لازم است.

 

پسکوف با اشاره به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: توهین‌های شخصی بایدن به ولادیمیر پوتین همتای روس خود تأثیر منفی بر روابط دو کشور دارد، اما گفت‌ وگوی مسکو و واشنگتن در هر شرایطی ضروری و به نفع تمام جهان است.

 

وی افزود: در هر شرایطی، دیر یا زود روسیه و آمریکا باید در مورد مسائل ثبات راهبردی، امنیت و غیره صحبت کنند. اینها موضوعاتی هستند که فقط ما می‌توانیم و باید در مورد آن‌ها گفت‌ وگو کنیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------