کرملین: عملیات نظامی روسیه در اوکراین به زودی پایان خواهد یافت؛ ممکن است این آینده، چند روز دیگر باشد



جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
سخنگوی کرملین اعلام کرد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین به زودی پایان خواهد یافت.

به گزارش شفقنا به نقل از راشاتودی، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در گفت و گو با اسکای اظهار داشت، «چه با دست یابی به اهداف نظامی روسیه در اوکراین و چه با دست یابی به قرار داد صلح، عملیات نظامی روسیه در اوکراین به زودی پایان خواهد یافت و ممکن است این آینده، چند روز دیگر باشد».

 

 او همچنین افزود: «هدف اقدامات روسیه در اوکراین پیشگیری از یک درگیری بزرگتر بود، چرا که اگر اوکراین به عضویت ناتو در می آمد و با پشتیبانی ناتو اقدام به عملیات علیه کریمه می کرد، امکان وقوع یک درگیری در سطح جهانی (جنگ سوم جهانی) و استفاده از سلاح هسته ای وجود داشت».

 

روسیه می گوید که «اوکراین از سال ۲۰۱۴ به مرکز فعالیت های ضد روسی تبدیل شده و باید بپذیرد یک کشور بی طرف باشد و هرگز به عضویت ناتو در نیاید».

 

در این حال اوکراین «مکررا با رد اتهامات روسیه علیه این کشور، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را یک حرکت نظامی بدون توجیه و بدون هرگونه پیش زمینه تحریک آمیز از سوی اوکراین دانست و اتهام روسیه مبنی بر طراحی عملیات نظامی از سوی اوکراین برای بازپس گیری منطقه دونباس را رد کرد».

 

به گزارش الجزیره، همزمان «مارتین گریفیتس»، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه احتمال آتش بس بین روسیه و اوکراین را دشوار دانست و شکاف های بین روسیه و اوکراین را بیش از آن دانست که به آسانی بتوان به آتس بس و توافقی بین دو کشور دست یافت.

 

***

 

انگلیس: روس‌ها از شمال اوکراین عقب‌نشینی کردند

وزارت دفاع انگلیس با ادعای تداوم گلوله‌باران شهرهای شرق و جنوب اوکراین توسط روسیه، گفت روس‌ها به‌طور کامل از شمال این کشور عقب نشسته‌اند.

 

به گزارش فارس، همزمان با وارد شدن بحران اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور به چهل‌وچهارمین روز خود، انگلیس مدعی عقب‌نشینی نیروهای روسی از شمال اوکراین شد.

 

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (جمعه) ادعا کرد که نیروهای روس اکنون به طور کامل از شمال اوکراین، به سمت بلاروس و روسیه عقب نشینی کرده‌اند.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع انگلیس طی بیانیه‌ای مدعی شد که حداقل برخی از این نیروهای روسی برای جنگیدن در منطقه «دنباس»، به شرق اوکراین منتقل خواهند شد.

 

این وزارتخانه افزود که نیروها قبل از استقرار بیشتر در شرق، نیاز به صف‌آرایی مجدد خواهند داشت و هر گونه استقرار مجدد دسته جمعی از شمال احتمالا حداقل یک هفته طول می‌کشد.

 

بر اساس این گزارش، در این بیانیه همچنین ادعا شده است که که گلوله باران شهرهای شرق و جنوب اوکراین توسط روسیه همچنان ادامه دارد و نیروهای روسی از شهر «ایزیوم» که همچنان تحت کنترل آنهاست، به سمت جنوب پیشروی کرده‌اند.

 

رویترز در پایان نوشت که نمی‌تواند مستقلاً این ادعاهای انگلیس را تأیید کند.

 

***

 

اوکراین: ۷۵ سرباز روسی در معرض تشعشعات چرنوبیل قرار گرفته‌اند

به گفته وزیر انرژی اوکراین، ۷۵ سرباز روسی پس از آنکه در معرض تشعشعات اتمی چرنوبیل قرار گرفتند، در بلاروس در حال سپری کردن مراحل درمان هستند.

 

به گزارش خبرگزاری کیودو، جرمن گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین اعلام کرد که این سربازان در جریان کنترل موقت نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین در معرض تشعشعات اتمی قرار گرفته‌اند.

 

وی افزود، این سربازان پس از ایجاد گودال‌هایی در زمین‌های اطراف این نیروگاه برای دفاع از خود در مقابل ارتش اوکراین در معرض تشعشعات قرار گرفته‌اند. این سربازان پس از آنکه احساس ناخوشایندی داشتند در کلینیک‌هایی در بلاروس تحت مداوا قرار دارند.

 

این وزیر اوکراینی ادامه داد: نمی‌توانم تصور کنم به کسانی دستور بدهید در داخل زمین‌هایی گودال حفر کنند که سطح بالایی از تشعشعات را دارند و تابلوهای "ورود ممنوع" و "نزدیک نشوید" در آنها نصب است. اما اینها سرباز هستند و باید از دستور اطاعت کنند.

 

وزیر انرژی اوکراین همچنین افزود: اوکراین کنترل کامل این نیروگاه اتمی را در دست دارد. ما مشکلی با تشعشعات نداریم و شاهد افزایش تشعشعات نیستیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------