آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

رئیس سیا: تهدید استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای را دست کم نگیرید/ چین شریک خاموش پوتین است



رئیس سیا،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ادعا کرد، نباید این تهدید که روسیه به طور بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا با قدرت تخریب محدود در اوکراین استفاده ‌کند را دست کم گرفت هر چند سازمان سیا شواهد عملی زیادی برای تقویت این نگرانی ندیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ویلیام برنز در اظهاراتش بر این نگرانی تاکید کرد که حمله به اوکراین به عنوان بزرگترین حمله علیه یک کشور اروپایی از سال ۱۹۴۵ تا کنون، تشدید خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در پی دارد.

 

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه به ناتو هشدار داد که مسکو سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت خود را در کالینینگراد، منطقه‌ای متعلق به روسیه در قلب اروپا در صورتی پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) مستقر خواهد کرد.

 

برنز در سخنرانی در گردهمایی موسسه فن آوری جورجیای آمریکا موسوم به "جورجیا تک" از "یأس احتمالی" و شکست‌های پوتین در اوکراین صحبت کرد.

 

برنز گفت: به این دلایل، "هیچ یک از ما نمی‌توانیم تهدید ناشی از توسل بالقوه به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های هسته‌ای با قدرت تخریب محدود را دست کم بگیریم."

 

او ادامه داد: به‌ رغم "موضع‌گیری همراه با لفاظی" کرملین در خصوص قرار دادن بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان در حالت آماده‌باش، "ما شواهد عملی زیادی در خصوص آن نوع استقرار نیرو یا گسترش مواضع نظامی که این نگرانی را تقویت کند، ندیده‌ایم."

 

اظهارات برنز در پاسخ به سوال سام نان، سناتور سابق آمریکایی و یکی از حامیان سرشناس موضوع کنترل تسلیحات، در پایان اولین سخنرانی عمومی رئیس سیا از زمان به دست گرفتن سکان هدایت این سازمان جاسوسی اصلی آمریکا در مارس ۲۰۲۱ بیان شد.

 

این دیپلمات سابق آمریکایی در یک سخنرانی گسترده گفت که آژانس‌های جاسوسی آمریکا پاییز سال گذشته شروع به جمع آوری اطلاعات "آزار دهنده و دقیق" در مورد برنامه پوتین برای دست زدن به یک "حمله جدید بزرگ" به اوکراین کردند.

 

برنز اظهار کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا او را در ماه نوامبر به مسکو فرستاد تا "مستقیماً عمق نگرانی آمریکا در مورد برنامه‌ریزی پوتین برای جنگ و عواقب آن برای روسیه را در صورت اجرای این برنامه را به پوتین و چند تن از نزدیک‌ترین مشاورانش منتقل کند."

 

او ادامه داد: " من از آنچه که شنیدم ناراحت شدم. اگرچه پوتین احتمالا در آن زمان تصمیم نهایی را نگرفته بود، اما به نظر می‌رسید متقاعد شده که نیروهایش با حداقل هزینه به یک پیروزی قاطع سریع دست یابند."

 

برنز گفت، پوتین معتقد بود که متحدان اروپایی واشنگتن به سبب مسائل مربوط به سیاست داخلی خود حواسشان پرت شده و او یک صندوق ذخیره "ضد تحریم" از ارز خارجی دارد.

 

او عنوان کرد: "اشتباه پوتین در هر یک از این موارد ثابت شد."

 

برنز، که پوتین را "پیام آور تلافی جویی" خواند، گفت که رهبر روسیه درگیر شکایت، جاه طلبی و ناامنی است و ظاهرا شاهد بود که "دریچه فرصت برای شکل دادن به مسیری برای اوکراین به منظور دور کردنش از غرب دارد بسته می شود."

 

برنز که در سابقه مناصب دیپلماتیکش به عنوان سفیر آمریکا در مسکو خدمت کرده، اظهار کرد، کمکهای نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای نبرد اوکراین علیه نیروهای روسی حیاتی بوده است.

 

برنز در گفتگو با دانشجویان و اساتید مؤسسه فناوری جورجیا، چین تحت رهبری شی جینپینگ، رئیس جمهور آنجا را "شریک خاموش پوتین در جنگ اوکراین" خواند و گفت که این کشور "بزرگترین چالش" را پیش روی آمریکا قرار داده و به عنوان "عمیق ترین آزمونی که سازمان سیا تاکنون با آن مواجه شده" مطرح است.

 

برنز در اظهارات خود چندین چالش بزرگ را توضیح داد که نهاد تحت امرش باید در آنچه او آن را "دوران جدید" می‌خواند به آنها رسیدگی کند بپردازد؛ دورانی که به گفته او، مشخصه آن یک کشور چین به طور فزاینده‌ای متخاصم، یک کشور روسیه "ستیزه جو و تجدیدنظرطلب" و دیگر تهدیدات رو به رشد در حوزه های آب و هوا، فن آوری و سلامت جهانی است.

 

او بیان کرد: سازمان سیا باید خود را برای دست زدن به یک رقابت موفق در این عصر جدید دوباره بازنگری کند.

 

او همچنین گفت که نهاد تحت امرش منابعی را که به چین اختصاص داده، تقویت خواهد کرد، زیرا به گفته او، چین به دنبال پیشی گرفتن از آمریکا "به معنای واقعی کلمه در هر حوزه ای" است. او بیان کرد که سازمان سیا قصد دارد تعداد افسران مسلط به زبان چینی خود را "دوبرابر" کند و پست های خارج از کشور خود که متمرکز بر پکن هستند را افزایش دهد.

 

برنز گفت: برای موفقیت بلندمدت ما به عنوان یک آژانس اطلاعاتی هیچ چیز بیشتر از اینکه چقدر خوب بتوانیم با جمهوری خلق چین رقابت کنیم و چقدر خوب خودمان را برای آن رقابت در چند سال آینده سازماندهی کنیم، مهم نیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------