آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اشاره دوباره زلنسکی به احتمال مذاکره با روسیه

ارتش ایالات متحده آمریکا می‌گوید برای اولین بار یک هواپیمای نظامی تحت کنترل هوش مصنوعی در یک نبرد هوایی در مقابل جنگنده‌ای به خلبانی یک…

کشف ۹۰۰ جسد غیرنظامی در کی‌یف/ زلنسکی: جهان آماده استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی باشد



جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس پلیس کی یف روز جمعه در یک نشست خبری گفت: در پی عقب نشینی نیروهای روسیه اجساد بیش از ۹۰۰ غیرنظامی در اطراف شهر کی‌یف کشف شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتد پرس، پلیس روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۹۰۰ جسد غیرنظامی در منطقه اطراف پایتخت اوکراین در پی عقب نشینی نیروهای روسی کشف شده است که اکثر آنها به ضرب گلوله کشته شده اند. تعداد کشته شدگان دو برابر آن چیزی است که مقامات اوکراینی تقریباً دو هفته پیش اعلام کردند.

 

آندری نبیتوف، رئیس نیروی پلیس منطقه ای کی یف، گفت که اجساد در خیابان ها رها شده یا به طور موقت دفن شده اند.

 

وی گفت اطلاعات پلیس نشان می دهد ۹۵ درصد این افراد بر اثر جراحات گلوله جان خود را از دست داده اند.

 

نبیتوف با بیان این که هر روز اجساد بیشتری در زیر آوار و در گورهای دسته جمعی پیدا می شود، اضافه کرد که بیشترین تعداد قربانیان در یک گور دسته جمعی در بوچا یافت شد که در آن بیش از ۳۵۰ نفر بودند.

 

به گفته نبیتوف، کارگران شرکت آب و برق در بوچا اجساد را در حومه کی یف در حالی که تحت کنترل روسیه بود، دفن کرده اند. او افزود که نیروهای روسی در حال "ردیابی" افرادی بودند که نظرات شدید طرفدار اوکراین را ابراز می کردند.

 

در همین حال، وزارت دفاع روسیه در واکنش به تجاوز اوکراین به خاک روسیه، وعده داد حملات موشکی به پایتخت اوکراین را تشدید کند.

 

تهدید تشدید حملات به کی‌یف پس از آن مطرح شد که مقامات روسیه اوکراین را به زخمی کردن هفت نفر و آسیب رساندن به حدود ۱۰۰ ساختمان مسکونی در اثر حملات هوایی در بریانسک، منطقه ای هم مرز با اوکراین، متهم کردند.

مقامات اوکراینی در یکی دیگر از مناطق مرزی روسیه نیز روز پنجشنبه از گلوله باران اوکراین خبر دادند.

 

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «تعداد و مقیاس حملات موشکی به مراکز و تاسیسات در پاسخ به رژیم ملی‌گرای اوکراین که امنیت و حاکمیت روسیه را تهدید می کند،   افزایش خواهد یافت».

 

روسیه این هشدار را در حالی صادر کرد که به گفته منابع غربی برای حمله مجدد در شرق اوکراین آماده می شود. در همین حال، مردم محلی در شهر ماریوپل در جنوب شرقی گزارش دادند که نیروهای روسی در حال بیرون آوردن اجساد بودند.

 

مقامات اوکراینی حمله به اهداف در روسیه را تایید نکرده اند و این گزارش ها به طور مستقل قابل تایید نیست.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، احتمال می رود پس از حمله ادعایی اوکراین به یک رزمناو روسی و غرق شدن آن، اقدامات تلافی جویانه روسیه شدت یابد.

 

***

 

زلنسکی: جهان آماده استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی باشد

رئیس جمهور اوکراین روز جمعه در مصاحبه‌ای مدعی شد که جهان باید آماده احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی باشد.

 

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز جمعه گفت که جهان باید آماده احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی باشد.

 

وی که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مصاحبه می‌کرد، مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه احتمالا به استفاده از سلاح هسته‌ای یا شیمیایی روی بیاورد چون وی ارزشی برای جان اوکراینی‌های قائل نیست.

 

***

 

سیا: پوتین ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر استفاده کند

 ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا می‌گوید روسیه ممکن است از سلاح اتمی کوچک استفاده کند. برنز گفته است که این تهدید را باید جدی گرفت و برای مقابله با آن آماده بود. پوتین قبلا دستور آمادگی نیروهای بازدارنده هسته‌ای را داده بود.

 

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه ۲۴ فرودین (۱۳ آوریل) هشدار داد که روسیه ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر در جنگ اوکراین استفاده کند.

 

برنز معتقد است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در صورت "یاس و ناامیدی" و عقب‌نشینی نیروهای نظامی‌اش ممکن است دستور استفاده از "سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا کوتاه‌برد" را صادر کند.

 

برنز تأکید کرد که "شواهد عملی چندانی" از آمادگی روسیه برای این اقدام وجود ندارد، اما این خطر با وجود این بسیار "نگران‌کننده" است. او این سخنان را در پاسخ به پرسش سَم نان، سناتور سابق حزب جمهوری‌خواه و از مدافعان حوزه کنترل تسلیحات بیان کرده است.

 

***

 

هشدار روسیه به آمریکا: تجهیز نظامی اوکراین عواقب پیش‌بینی‌ناپذیری خواهد داشت

مسکو در یادداشتی به آمریکا نسبت به تجهیز تسلیحاتی اوکراین توسط ناتو هشدار داده و آن را تشدیدکننده این مناقشه توصیف کرد که می‌تواند عواقب پیش بینی‌ناپذیری در پی داشته باشد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزرای اسپوتنیک، در این نامه آمده است: از آمریکا و متحدانش می‌خواهیم تا مسلح کردن اوکراین را متوقف کنند.

 

روسیه در این نامه، ارسال سلاح به اوکراین را اقدامی دانست که ممکن است «عواقبی غیرقابل پیش‌بینی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد.»

 

وزارت خارجه آمریکا هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی ارسال خودروهای زرهی «هاموی» و دیگر تجهیزات پیشرفته نظامی به اوکراین است. بایدن اعلام کرد که این بخشی از بسته کمکی جدید ۷۵۰ میلیون دلاری است.

 

آمریکا در واکنش به روسیه: هیچ موضوعی ما را از کمک به اوکراین منصرف نخواهد کرد

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به نامه روسیه به واشنگتن و هشدار در مورد مسلح کردن اوکراین گفت هیچ موضوعی ما را از ادامه کمک به اوکراین منصرف نخواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با شبکه سی ان ان آمریکا افزود: روس ها به صورت خصوصی و علنی حرف هایی را مطرح کرده اند. هیچ چیز ما را از راهکاری که در پیش گرفته ایم منصرف نخواهد کرد.

 

پرایس در عین حال گفت در موقعیتی قرار ندارد که هیچ گونه مکاتبات دیپلماتیک خصوصی را تایید کند.

 

وی افزود که  اگر ادعای کرملین این است که آمریکا  و شرکای ما در سراسر جهان میلیاردها دلار کمک امنیتی به شرکای اوکراینی  ارائه می‌کنند و آنها از این کمک ها برای دفع این تجاوز روسیه استفاده می کنند، پس ما اعلام می کنیم این کار را انجام داده ایم.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: با توجه به تعهداتی که دولت بایدن برای حمایت از اوکراین حتی قبل از شروع تهاجم روسیه داده است، کرملین نباید از حمایت آمریکا از اوکراین شگفت زده شود.

 

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد روسیه در باره پیامدهای خطرناک و غیرقابل پیش بینی ادامه تحویل سلاح به اوکراین، به آمریکا و غرب هشدار داده است.

 

این روزنامه آمریکایی به نقل از متن یادداشت سیاسی روسیه افزود: ما از ایالات متحده و هم پیمانانش می خواهیم که تسلیح غیرمسئولانه اوکراین را متوقف کنند، زیرا که پیامدهای غیرقابل پیش بینی برای امنیت منطقه و جهان دارد.

 

شبکه خبری راشاتودی نوشت: مسکو به مداخله غرب در اوکراین پاسخ خواهد داد و در این راستا  تسلیحات ارسال شده ناتو به خاک اوکراین را اهداف مشروع نظامی قلمداد خواهد کرد.

 

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه با این هشدار اعلام کرد؛ روسیه  کاروان های تحویل تسلیحات نظامی از سوی کشورهای عضو ناتو به اوکراین را به محض ورود به خاک این کشور، به عنوان اهداف مشروع نظامی قلمداد و هدف قرار خواهد داد.

 

ریابکوف تصریح کرد که هدف مسکو در حال حاضر این است که برای واشنگتن و دیگر متحدانش کاملاً روشن سازد که روسیه از روش‌های شدید در پاسخ به تلاش‌ها برای مهار ارتش روسیه در اوکراین استفاده خواهد کرد.

 

***

 

واکنش اروپا به تصمیم مسکو در اخراج دیپلمات‌های اروپایی

دفتر سخنگویی اتحادیه اروپا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای تصمیم مسکو برای اخراج تعدادی از دیپلمات‌های اروپایی از روسیه را غیر موجه خواند.

 

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: اتحادیه اروپا از تصمیم غیرموجه و بی اساس فدراسیون روسیه برای اخراج ۱۸ عضو هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در فدراسیون روسیه ابراز تاسف می‌کند. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا وظایف خود را در چارچوب و با احترام کامل به کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک انجام می‌دهند.

 

اتحادیه اروپا اقدام روسیه را «تلافی‌جویانه و گزینشی» خواند که منجر به انزوای بیشتر مسکو خواهد شد.

 

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از روسیه می‌خواهد تا تجاوزات خود به اوکراین را متوقف کند و به قوانین بین‌المللی و رویکرد همکاری در روابط بین‌المللی خود بازگردد.

 

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو ۱۸ کارمند دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در روسیه را به تلافی اخراج ۱۹ دیپلمات روس در اوایل ماه جاری توسط بروکسل اخراج کرده است.

 

اتحادیه اروپا در ۵ آوریل به ۱۹ دیپلمات روس دستور داد تا به دلیل "شرکت در فعالیت‌های مغایر با وضعیت دیپلماتیک خود" بلژیک را ترک کنند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که مارکوس ادرر سفیر اتحادیه اروپا در روسیه را احضار کرده و یادداشت اعتراضی به وی تحویل داده است.

 

در این بیانیه آمده است: «طرف روسی اعلام کرد که اتحادیه اروپا مسئول تخریب مداوم ساختار گفتگو و همکاری دوجانبه است که شکل‌گیری آن دهه‌ها طول کشید.» بر اساس این بیانیه دیپلمات‌های اتحادیه اروپا باید هر چه سریعتر روسیه را ترک کنند.

 

تنش‌ها میان روسیه و اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین تشدید شده است. اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه وضع کرده تا این کشور را وادار به عقب نشینی کند.

 

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------